Ella Fitzgerald & Louis Armstrong – Ella And Louis Again (LP)

Eric de Boer | 21 mei 2011

In navolging op hun eerste samenwerking uit 1956 besloten jazzlegendes Ella Fitzgerald en Louis Armstrong samen met hun platenmaatschappij Verve Records dat een tweede samenwerking best wel eens vruchtbaar zou kunnen zijn. Een toen niet alledaagse collaboratie tussen twee grootheden die zich ook nog eens gesterkt mocht zien door een andere jazzlegende en zijn trio ziet via Speakers Corner Records opnieuw het levenslicht.

Want het album uit 1957 met de toepasselijke titel Ella And Louis Again is op bovenstaand label verkrijgbaar. Dat het album in slechts tien dagen werd opgenomen was mede te danken aan de kunsten van producent Norman Grantz, die naar eigen zeggen de tapes zelfs liet meelopen tijdens het oefenen. Dat niemand minder dan sterpianist Oscar Peterson en zijn trio de twee grootheden begeleidde leidt er ook nog eens toe dat het album muziektechnisch erg sterk in elkaar zit. De persing op een 180 grams dubbel-LP door Speakers Corner Records is schoon en audiofiel, zonder ‘doodgeproduceerd’ te klinken.

Van opener Don’t Be That Way tot aan de afsluiter Learnin’The Blues is eigenlijk geen enkele misser te ontdekken. Ella And Louis Again put uit de vrijwel onuitputtelijke lijst van jazzsongs uit het Great American Songbook. Dat de muziek in die tijd sterk ondergeschikt was aan de vocalen wordt overigens wel vanaf track één duidelijk. Want hoe mooi het Oscar Peterson Trio (én backingvocalist Louis Bellson) hun best ook doen, de mixage is vooral gericht op de stemmen van Ella en Louis. Zelfs het trompetspel van Louis Armstrong is niet vaak te vinden op het album. De vocalen op hun beurt  komen dan wel weer heel erg duidelijk naar voren op deze productie. Wat best knap is, gezien de gedateerde mastertapes, is dat het geheel nog vrij fris klinkt, zonder een overdaad aan ruis of andere artefacten in de groeven van de twee LP’s. Hoewel alle songs –negentien maar liefst- erg sterk naar voren komen, zijn er wel enkele die het vermelden waardig zijn, zoals het mooie duet Autumn In New York, Let’s Do It (Let’s Fall In Love) –met enkel Louis op zang en wel zeer dynamisch- Willow Weep For Me, het up-tempo nummer Stompin’ At The Savoy waarop de twee artiesten bijna losgaan in een vrije interpretatie en natuurlijk I Get A Kick Out Of You.

De enige kritiek die ik zou kunnen hebben ligt op de tijd waarin het album opgenomen is, want met de huidige technieken waren deze twee grootheden nog veel meer tot hun recht gekomen. Van swing tot vocal, dit album mag er als toenmalige bekroning op ruim drie decennia jazzmuziek van beide artiesten nog steeds zijn. En Speakers Corner Records mag trots zijn op zo’n fijne herpersing!

Aanvullende informatie
Label: Verve Records/ Speakers Corner Records
Speelduur: plm. 55 minuten