Den Fördömde

Jan Luijsterburg | 29 mei 2011

Lumière heeft inmiddels een indrukwekkende collectie Scandinavische thrillers op DVD uitgebracht. Daar wordt nu een tweeluik aan toegevoegd rond de getraumatiseerde ‘profiler’ Sebastian Bergman, vertolkt door de gerenommeerde acteur Rolf Lassgard. Twee beklemmende televisiefilms van anderhalf uur.

Profilers, psychologen die ingezet worden bij de jacht op seriemoordenaars door profielen te maken van de persoonlijkheid, zijn populair in het thrillergenre. De term zelf was al de titel van een serie, en Val McDermid’s Tony Hill is een ander bekend voorbeeld van zo’n excentriek, mysterieus type.

Sebastian Bergman is een onsympathieke man. Als hij een mooie vrouw ziet beginnen de oogjes ongegeneerd geil te glinsteren, maar verder heeft hij lak aan alles en iedereen. Hij zwelgt in het verdriet over het verlies van vrouw en kind. Zijn verkrampte hand is er een fysiek overblijfsel van. Dat hij zich opdringt aan zijn oude collega’s om mee te mogen werken aan een zaak is puur eigenbelang: de behoefte iets omhanden te hebben. Met slecht verbloemde tegenzin wordt hij geduld op de werkvloer. Bergman is geen man die zich illusies maakt en wat anderen van hem vinden kan hem geen biet schelen.

De eerste film is een kennismaking met de personages, via een spannende moordzaak rond het lijk van een jongen met een uitgesneden hart. Aan het eind van de film komt een persoonlijke betrokkenheid met een knappe vrouwelijke collega aan het licht die als een dijk van een cliffhanger fungeert. In het tweede verhaal wordt het verleden van Bergman opgerakeld als een reeks bijzonder gestileerd uitgevoerde moorden nauw aan zijn losbandige liefdesleven gerelateerd blijkt.

Ook als de afhandeling van de plotlijnen soms niet ontkomt aan de clichés van het genre, het bekende nèt op tijd gered worden uit penibele situaties, boeien de films voortdurend door de onderlaag van de verwikkelingen op het persoonlijke vlak. Onder de titel Wat verborgen is verscheen het eerste verhaal ongeveer gelijk aan de film ook als roman van schrijversduo Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt. De laatste is mede-eigenaar van de productiemaatschappij die de film maakte.

De dynamische, binnen het genre redelijk gewaagde filmstijl, met flink bewegende cameravoering, werkt perfect en betrekt je als kijker bij de verwikkelingen. Een kennismaking die bijzonder goed beviel. Hopen dat er snel meer verhalen volgen over Bergman.

Zweden, 2010
Speelduur: 2 x 90 minuten (2xDVD)
Regie: Michael Hjordt & Daniel Espinosa