Gianni e le donne

Jan Luijsterburg | 29 december 2011

In Italië hoef je nog altijd niet heel oud te zijn om met pensioen te kunnen. Gianni’s huwelijk stelt niet meer zoveel voor, dus hij heeft alle tijd om eens om zich heen te kijken naar wat er zoal aan vrouwelijk schoons rondloopt in het zomerse Rome. Niet dat het verder tot veel leidt. Gianni is verlegen en onhandig, en bovendien heeft hij een zeer veeleisende oude moeder.

In Gianni e le donne keren de karakters uit Di Gregorio’s succesfilm Pranzo di ferragosto terug. Alleen is Gianni nu geen vrijgezel maar getrouwd, met een bijna volwassen dochter. Al woont hij in dit verhaal niet bij zijn moeder, haar invloed is groot. Italiaanse mannen komen nu eenmaal nooit los van hun overheersende mama, opnieuw gespeeld door de schitterende, nu 96-jarige Valeria de Franciscis. Een ware levensgenietster, die als haar dienstmeisje vrij is zoonlief steeds weer voor haar karretje weet te spannen.

Het is een charmant voortkeutelend verhaal van oude snoeperds, smachtend naar groene blaadjes om van te knabbelen. Een bij voorbaat mislukte zoektocht. Met mild ironische blik meldt Di Gregorio nog een en ander over familierelaties over generaties heen. Primair is Gianni e le donne een aandoenlijke lichtvoetige film die een anderhalf uur aangehouden glimlach oproept.

De beeldkwaliteit van deze DVD is uitstekend. Als extra is er een kort en weinig diepgravend item van het Belgische filmkanaal Prime, niet veel meer dan een trailer met enkele zinnen toelichting van de regisseur, die meldt acteren een veel zwaardere opgave te vinden dan schrijven of regisseren.

Italië 2010
Speelduur: 86 minuten
Regie en scenario: Gianni Di Gregorio