Tunng - Mother`s daughter and other songs

Jan Luijsterburg | 21 april 2005

Mix twee contrasterende componenten door elkaar en je hebt iets origineels gecreeerd. Een beproefd postmodern recept, waarvan Tunng een bijzonder muzikaal voorbeeld is. Pastorale, akoestische folkliedjes in traditionele Britse stijl met de modernste elektronica zoals te vinden op het Warp label, met namen als Aphex Twin, Autechre en Boards of Canada.

Tunng - Mother`s daughter and other songsSam Genders is van de liedjes, Mike Lindsay van de geluidjes. Beiden spelen daarbij gitaar en verwante snaarinstrumenten als banjo en dulcimer. Soms ligt de folksfeer op de voorgrond, soms de onnavolgbare klikjes en knorretjes uit de computer. Folk en dance mengen is niet helemaal nieuw, denk aan Afro Celt Soundsystem (die er ook nog Afrikaanse muziek bijmengen) of het al wat oudere project Ancient Beatbox.

Verschil is dat de elektronica hier niet als swingverhogend element ingezet wordt, maar als grillige tegenpool of stoorzender. Zware beats zijn ver te zoeken, het is meer gepruttel. Soms worden stemmen, uit het liedje zelf of van de televisie, gesampled, verknipt en verdraaid. Er is een constante stroom van bijgeluidjes, die blijft verrassen.

Het dynamisch bereik is gigantisch, het geluid knisperend helder en extreem transparant. Belangrijkste is dat deze wonderlijke combinatie goed werkt. Dat komt door de sterke, mooi ingetogen gezongen liedjes, maar ook omdat producer Mike Lindsay buitengewoon muzikaal en smaakvol te werk gaat.

Tunng - Mother`s daughter and other songsHoe haaks de geluiden soms ook op de liedjes staan, de twee vullen elkaar wel aan en vormen op een of andere manier toch een welluidend geheel. Bovendien is de sfeer steeds licht, waardoor de CD erg prettig wegluistert, ondanks alle vreemde klankjes.

Vergelijkingen op het liedjesvlak talrijk. Beta Band, Nick Drake en de Britse folkrock bands uit de jaren zestig en zeventig, als Pentangle en Lindisfarne. Ook een hedendaagse troubadour als Alasdair Roberts is niet ver. Puristen op zowel traditioneel als experimenteel elektronisch gebied zullen deze kruising wellicht niet waarderen, maar wie nu echt eens iets aparts wil horen zonder dat het meteen ontaardt in freaky uitspattingen is Tunng een fijne, intrigerende aanrader.

10 tracks, speelduur 39:47
Label: Static Caravan
Distributie: de Konkurrent