Beschrijving
Een vintage en zichtbaar bijna maagdelijke iconische Garrard 301 transcriptie-oliegelagerde draaitafel 220v/50 Hz uit eind 1964 met stroboscooprandschotel.
Inbegrepen, een vintage Shure M232 professionele toonarm en een stijlvolle matzwarte plinth. De motor loopt soepel, alle knoppen werken prima. De toonarm heeft wat aandacht en een nieuwe naald nodig (M44 5).
Echter gezien de huidige standaard en een mogelijk uitgangspunt als restauratieproject zal de toonarm en/of plinth wellicht kunnen worden vervangen voor een mooier exemplaar, dit is aan de koper.
Aangezien het een 60 jaar oude draaitafel is, kan het raadzaam zijn om indien gewenst een servicebeurt uit te voeren.
Platter en toonarm worden voor verzending verwijderd. Verzekerde verzending.
Achtergrond info:
Garrard 301: 1953-1965. Transcriptiedraaitafel ontwikkeld door Edmund W. Mortimer.
Prijzen.
1954: £ 19 + £ 6. 3s. 6d belasting
1959: £ 16. 17s. 6d + £ 5. 9s. 9d belasting. Met stroboscoopdraaitafel: £ 18. 1s. 0d + € 5. 17s. 4d
1962: £ 17. 14s. 6d + £ 5. 3s. 9d belasting. Met stroboscoopdraaitafel: £ 18. 19s. 3d + £ 5. 11s. 0d
De iconische Garrard 301-transcriptiedraaitafel wordt over de hele wereld vereerd. Zijn opvolger, de Garrard 401, is qua geluid in alle opzichten superieur, maar het klassieke ontwerp van de 301 overtreft de 401. Audioliefhebbers maken zich belachelijk met het stationaire wielmechanisme, het is zoveel luidruchtiger vergeleken met de riemaandrijving en zelfs sommige zeer hoogwaardige draaitafels met directe aandrijving. maar voor fans is dat wat de 301 zijn unieke geluid en karakter geeft.
De Garrard 301 was de eerste transcriptiedraaitafel die speelde met snelheden van 33 ?, 45 en 78 toeren per minuut. Het was robuust, minimalistisch en prachtig gebouwd. Het had een 4-polige Garrard-inductiemotor die een stationair wiel aandreef dat de schotel van binnenuit de rand aandreef. Het chassis en de schotel waren gemaakt van gegoten aluminium en wogen 16 pond, waarvan 6 pond de schotel. De schotel was gebalanceerd en vrij rondgedraaid op een lager met hoge precisie.
De productie van de 301 begon in 1953 en kwam in 1954 op de markt. De 301 werd meestal verkocht zonder sokkel, toonarm of element. De schotel met stroboscooprand kostte ongeveer £ 2 extra.
Er waren twee schema`s van de Garrard 301.
Schema 1 (51400/1): 1953-1957 Vetlager
Schema 2 (51400/2): 1957-1965 Olielager
De handmatige specificaties bleven overal hetzelfde.
Spanning: dubbel bereik 100-130 V en 200-250 V (de werkelijke vereiste stroom varieerde enigszins van vroege tot latere motoren.)
Frequentie: 50 Hz (nikkel) of 60 Hz (messing) afhankelijk van de gemonteerde motorpoelie.
Wauw: minder dan 0,02%
Flutter: minder dan 0,05%
Verschillen in productie. De Garrard 301 bleef weinig veranderd, afgezien van de kleur van de lak en de schakel- / snelheidsplaten. Een belangrijke vroege verandering was dat er een verstevigingsrand aan het gegoten chassis werd toegevoegd, waardoor een rand op het chassis ontstond aan de omtrek van de schotel.
Grijze emaille “hammertoon” verf. Dit is een structuurverf die wordt gebruikt om imperfecties in metaal te verbergen. Er wordt gesuggereerd dat de grijze 301’s zijn gemaakt van omgesmolten bommen en ander bewapeningsoverschotten uit de Tweede Wereldoorlog. Veel van de hammertone 301’s gingen naar de BBC, die zich geen zorgen maakten over de afwerking maar wel blij waren met de verlaagde prijs.
Alle grijze 301’s zijn randloos. Ze hebben geen rand aan de binnenrand van het chassis waar de draaitafel zit. Tijdens de overgangsperiode naar de Ivory 301’s, toen aluminium van hoge kwaliteit weer beschikbaar was; een klein aantal is gemaakt met behulp van de randloze mal. Dit zijn de zeldzaamste Garrard 301`s. Ze verschijnen rond het midden van de 15.000 serienummers. Alle andere 301’s hebben een velg.
Soms zijn ze gemarkeerd met een model. “A” en “2” zijn gespot. "Een model. Verwijst naar een koperen katrol van 120 V en 60 Hz, gemaakt voor de Amerikaanse markt.
Transportklem: Afgezien van de grijze 301`s hebben alle anderen transportklemmen met rode schroefkoppen zichtbaar onder de draaitafel bij het stationaire wiel. Zoals de naam doet vermoeden, zijn ze alleen bedoeld voor het vastklemmen van de zware motor tijdens het transport en moeten ze volledig worden losgemaakt voordat de draaitafel waterpas wordt gezet en opgesteld. Sommige audioliefhebbers verwijderen de transportklem volledig en beweren dat het gewicht en de veren geluid kunnen veroorzaken.
GRIJS EMAILLE VETLAGER: Zwarte dashboardplaten met verhoogde tekst. Vroegste model. Vroege motor met meer koppel dan latere modellen. Deze vroege motor heeft ook iets minder stroom nodig (190 tot 200 V en 95 tot 100 V), wat zou duiden op minder geluid; misschien waarom ze zo populair zijn in Japan (90-100v). Sommige vroege exemplaren hebben geen schakelonderdrukker en de wervelstroomremschijf is bijna plat. Algemeen wordt aangenomen dat de serienummers oplopen tot in de 15.000.
IVOOR GREASE BEARING: Zwarte dashboardplaten met verhoogde tekst. Zoals hierboven met randloos chassis. De eerste exemplaren zijn ook voorzien van een prototype van een transportklem met driehoekige ringen en rode schroefkoppen, die al snel wordt vervangen door de standaard T-vormige transportklem. Deze zijn vrij zeldzaam, maar komen vanwege de export vaker voor in de VS. Serienummers beginnen rond het midden van de 15.000.
IVOOR GREASE BEARING: Zwarte dashboardplaten met verhoogde tekst. Nieuw gegoten chassis met velg. Bestaan deze? De enigen die worden gespot zijn moderne, op maat gemaakte eenheden.
IVOOR GREASE BEARING: Zilveren dashboardplaten met platte zwarte tekst (zeefdruk). Geproduceerd tot 1957. Nieuw gegoten chassis met velg. De motorstroom was 200 en 100 volt. Heb ook de nieuwe transportklem met T-plaat en rode schroefkoppen. Geschatte serienummers lopen vanaf ongeveer 20.000. (Internetbron met aankoopbewijs: serienummer 21055, nieuw gekocht op 20/9/57).
IVOOR OLIELAGER: Zilveren dashboardplaten met platte zwarte tekst. Na 1957. Zoals hierboven, maar met nieuw olielager. Geschatte serienummers lopen vanaf ongeveer 35.000.
WITTE OLIELAGER: Zilveren dashboardplaten met platte zwarte tekst. Zoals hierboven. Geschatte serienummers lopen vanaf ongeveer 50.000.
WITTE OLIELAGER: Zwarte dashboardplaten met platte zilveren tekst. Laatste versie. Latere motor (215v & 107v). Meer geschikt voor de huidige 230V in Groot-Brittannië. Uitgerust met een Mu-metalen schakelaarafdekking. Geschatte serienummers lopen van ongeveer 70.000 tot het hoogste serienummer dat tot nu toe bekend is, 82.168.
Dateren met een Garrard 301
is gebaseerd op een beetje giswerk, maar deze methode kan een geschatte datum opleveren. De meeste bronnen op internet gebruiken 7000 als gemiddeld aantal voor verkopen per jaar. (Dus een serienummer 12345 gedeeld door 7000=1,76; +1954= eind 1955. Het hoogste serienummer dat werd opgemerkt, 82.168, zou eind 1965 zijn).