(van onze verslaggevers)
München 26 mei 2006 - Positieve boodschappen overheersten bij de opening van editie 2006 van de High End Messe. Zo is het dit jaar de 25ste keer dat de beurs gehouden wordt, en zijn er 25 procent meer exposanten, ondanks toenemende concurrentie in eigen land.
“De belangstelling van exposanten spreekt duidelijke taal”, zei organisator Kurt Hecker op de persconferentie. “We maken ons dan ook niet druk over wat men in Berlijn (waar de Funkausstellung vanaf nu jaarlijks gehouden zal worden – red.) doet.”
De 210 huurders stellen meer dan 650 merken ten toon, waaronder voor het eerst grote namen als NEC en Samsung. Zij komen vermoedelijk in het vooruitzicht van de HDTV-explosie die inmiddels volop begonnen lijkt. Hecker: “Dit is zeker niet alleen een geluidsbeurs, ook het mooiste beeld heeft hier zijn plaats. Wij verwachten dat beeld in toenemende mate een aanvulling zal worden op topkwaliteit geluidsinstallaties.”
De aantrekkende economie zou er debet aan zijn dat de belangstelling voor de ‘betere’ audio en video weer begint toe te nemen. Dit geeft de exposanten zichtbaar nieuw vertrouwen, en ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Tijdens zijn openingstoespraak wilde Thomas Hintze van Pioneer Duitsland wel benadrukken wat voor hem het belangrijkste is: “Hoe innovatief nieuwe technieken en onze producten ook zijn, we moeten altijd de reden in het oog houden waarom we ontwikkelen, en dat is onze liefde voor muziek.”