Mag ik even op wat tenen trappen? Het gaat namelijk over de combinatie muziek en hifi. Zo op het eerste gezicht een logische combinatie; zonder muziek geen hifi…niet dan?
Maar wat is eigenlijk goede muziek? Harmen Fraanje, de opkomende Nederlandse jazzpianist, zegt in het interview dat we met hem hadden dat “muziek origineel moet zijn”. Maar wat is nu eigenlijk nog origineel? Is eigenlijk niet alles al een keer gedaan? Mark King (Level 42) in een interview met HiFi.nl: “ Laatst liet mijn zoon me The Mars Volta horen, dat vind ik wel interessant. Maar ik had het al gehoord, en dan beter. Het deed me aan Mahavishnu denken”. En nu is The Mars Volta zeker geen mainstream of slecht popbandje te noemen.
Wat is dan wel het criterium voor goede muziek? Voor mij persoonlijk is dat alle muziek die niet met louter commerciële bedoelingen is gemaakt. Muziek die vanuit het hart gemaakt wordt dus. En dat kan net zo goed Frans Bauer, Nirvana als John Coltrane zijn.
Nu hebben audiofielen de vervelende neiging zich uitsluitend op goed opgenomen muziek te richten; muziek waarmee hun duurbetaalde set optimaal presteert. Dat merk je ieder jaar weer op de verschillende hifi-shows. Het lijkt er soms op alsof alle exposanten dezelfde tien titels mee hebben genomen. “ Dan kunnen ze bij mij in ieder geval horen hoe het wel moet klinken!”, was een argument dat ik te horen kreeg bij een niet nader te noemen importeur. Jammer, want er is zoveel goede muziek in de wereld. Je zou op een show eigenlijk niet twee keer hetzelfde liedje (bij verschillende exposanten) hoeven te horen.
Ook worden door menig ‘audiofiel’ - wat is dat eigenlijk toch een rotwoord; het lijkt haast een afwijking - complete muziekgenres genegeerd. Niet omdat ze de muziek niet waarderen, dat zou nog te begrijpen zijn. Nee, gewoon omdat je die muziek domweg niet ‘mag’ draaien op een hifi-installatie. Even nuanceren: op die muziek (bv. (hard)rock of house-achtige genres) kun je een installatie niet goed beoordelen, en daarom kun je ze niet gebruiken. Persoonlijk snap ik deze argumentatie wel, maar begrijpen doe ik het niet. Je zou met dit soort muziek geen referentiekader hebben (de werkelijkheid). Maar laten we nu eerlijk wezen, wanneer heb je dat nu wel? Zelfs klassieke muziek is vaak niet meer in één take opgenomen. Muzikanten zitten vaak zelfs niet meer in één ruimte om een plaatje op te nemen. Hifi-weergave heeft nog veel meer parameters die belangrijk zijn, waarvan de belangrijkste is of u geniet van de muziek die u draait.
Dus: laten we alstublieft muziek draaien die iets met ons doet, die uit het hart komt en het hart raakt. Of dat nu Katie Melua, John Coltrane, Bach, Frans Bauer of Tool is.
Marc Brekelmans
Hoofdredacteur HiFi.nl
Nieuw op HiFi.nl
Hardware recensies
Shelter 7000 MC
Shelter werd in 1986 opgericht door Yazuo Osawa, een man met veel ervaring op het gebied van pick-up elementbouw. Osawa was van 1982 tot 1986 werkzaam voor het toen zeer bekende Japanse bedrijf Fidelity Research, een (niet langer bestaande) fabrikant van Moving Coil elementen.
Nanotech Intron Protect
Het Japanse merk Nanotec heeft reeds faam verworven met hun Nespa #1 en Nespa Pro apparaten waarmee de aluminiumlaag en het polycarbonaat van cd’s door middel van een zeer hoge lichtintensiteit worden vrijgemaakt van minuscule lucht-`pockets` die tijdens de productie zijn ontstaan.
Achtergrondartikelen
De muziekbeleving van...Harmen Fraanje
Zijn leven is momenteel een ‘gekkenhuis’. Vrijwel dagelijks staat hij ergens op de planken. Gevolg: wekenlang nachten van slechts drie, vier uur slaap. In deel 11 van De Muziekbeleving Van… pianist Harmen Fraanje (Roosendaal 1976), het grootste jazztalent van Nederland.
DIY - Zelfbouw.nl
Zelfbouw: Passieve voorversterker
Aangezien de meeste signaalbronnen - CD-spelers, tuners, etc. -tegenwoordig meer dan voldoende signaal leveren om rechtstreeks een eindversterker uit te sturen, hoeft een voorversterker in wezen geen versterking te geven.
Software recensies
Low - Drums and Guns (CD)
Low blijft een razend interessante band, die haar naam eer aandoet. Al jarenlang weet de sereen ingetogen samenzang van het echtpaar Alan Sparhawk en Mimi Parker te betoveren. De onrust die op hun vorige album de kop opstak, zowel in de liedjes als in de sterk door producer Dave Fridmann beïnvloede aankleding, is er op Drums and Guns opnieuw, maar nu heel anders.
Clark Terry - Color Changes (LP)
Eén van de meest briljante, en swingende trompettisten van de twintigste eeuw is de onvolprezen Clark Terry. De man die op ‘Color Changes’ zowel trompet als flügelhorn speelt was in het begin van de veertiger jaren een inspiratiebron voor niemand minder dan Miles Davis.
Oostenrijk en Oostenrijk (SACD)
Even denk ik dat het om een sacd van de gezusters Pauline en Nienke Oostenrijk gaat wanneer ik “Oostenrijk & Oostenrijk” in handen krijg. Bij nadere beschouwing blijkt alleen hoboïste Pauline Oostenrijk het bijbehorende booklet te sieren.
CBW - Traffic (SACD)
In de serie ‘The New York Sessions’ stelt Chesky Records zich ten doel de beste hedendaagse jazz muzikanten te presenteren. De sessies worden opgenomen in St. Peter’s Episcopal Church in New York waar voor de musici een zo optimaal mogelijke sfeer gecreëerd wordt.
Keb’Mo - Suitcase (SACD)
De eerste cd die de in Los Angeles geboren Kevin Moore - beter bekend als ‘Keb’ Mo’- maakte was een echt blues album. De daarop volgende releases - waarop hij blues vermengde met jazz, soul en singer/songwriter - waren daarentegen gericht op een breder publiek.
Marie Antoinette (DVD-film)
Zo roze als de verpakking is ook de DVD met de derde film van Sofia Coppola. Ze wilde een kostuumfilm maken, maar geen historisch drama. Het 18e eeuwse verhaal van de jonge vrouw van de al even jonge Louis XVI in het door en door decadente Versailles aan de vooravond van de revolutie kreeg een aankleding die gebaseerd is op de ‘New Romantics’ van begin jaren 80 van de twintigste eeuw.