Waar vind je nog een groots evenement met de laatste nieuwtjes en trends op het gebied van audio, video en entertainment? In ieder geval elke twee jaar op de Messegelände in Berlijn, tijdens de Internationale FunkAustellung (IFA). Deze overtreffende trap van RAI en Jaarbeurs tezamen is zes dagen lang gevuld met de grootste stands van gevestigde namen, opvallende nieuwkomers, verfijnde hififabrikanten en massaproducenten vanuit de hele wereld.
In dit artikel presenteren we slechts een selectie van opvallende zaken. Wie een compleet overzicht van exposanten, highlights en technieken wil lezen, kan terecht op de uitgebreide website van de Messe (www.ifa-berlin.de). Hier kun je onder meer de perskamer bezoeken of een tour over een virtuele informatiemarkt maken.
Het is niet verwonderlijk dat HD-televisie, plasma-, LCD- en een enkel traditioneel beeldscherm de beursvloer overheersten. In Europa zijn in de eerste helft van 2005 de opbrengsten in de consumentenelektronica met 9,1% toegenomen – de omzet in tv`s groeide zelfs meer dan twee keer zo hard en bedraagt 43% van het totaal (naar verwachting dit jaar € 19,725 miljard). De kopgroep bestaat uit de flatscreens. De omzet in LCD- en plasmatoestellen passeerde begin 2005 de omzet in `gewone` CRT-toestellen (58% versus 42%). De omzetstijging in dit segment gaat gepaard met forse prijsdalingen. Dit betekent dat de aantallen flatscreens die over de toonbank gaan explosief stijgen. Dezelfde juichverhalen zijn te vertellen over DVD-spelers en –recorders (+5%), camcorders (+10,7%) en draagbare audioapparatuur (+46%). De booming sector bestaande uit mp3-spelers scoort een ongekende +273% op de groeilat! Ondergeschoven kindje is nog steeds home audio (-16,1%, verwachte omzet in 2005 bedraagt circa € 3,9 miljard). Dit is met name te danken aan het grote aandeel van laaggeprijsde surround-sets. De belangstelling voor kwaliteitsapparatuur blijkt in Europa gelukkig wat toe te nemen. (Bron GfK)
HDTV voor de dag ermee
Iedere fabrikant vertrouwt erop dat de wereldkampioenschappen voetbal volgend jaar de katalysator zullen zijn voor de verkoop van televisietoestellen met beeld in High Definition (HD). Beelden in een hoge resolutie dus. Philips is één van hoofdsponsors van het WK 2006 en had als voorproefje de wereldbokaal in hun stand staan. Biedt de traditionele analoge tv maximaal 625 beeldlijnen met 720 x 576 beeldpunten (pixels), de aanstormende digitale HDTV is ingericht voor een 16:9-beeld met een pakweg drie keer zo hoge resolutie (1.920 x 1.080 pixels). De nieuwste topmodellen zijn vrijwel zonder uitzondering HD-ready. In de ons omringende landen wordt op verschillende manieren digitale televisie aangeboden van HD-kwaliteit. Philips werkt in Duitsland nauw samen met betaal-televisiezender Premiere om digitale HDTV te promoten. In Nederland zijn we voor televisie met de hoogste beeldkwaliteit voorlopig aangewezen op de satelliet.
Erg mooi, en ook erg groot (165 cm beelddiagonaal) is de nieuwe Panasonic TH-65PX500 65-inch HD plasma-tv. Dit topmodel is volgebouwd met technische snufjes, en beschikt over onder meer twee digitale en twee analoge tuners. Kijk je naar een programma op de ene zender, dan kun je in MPEG4-formaat op een SD-kaart een tweede programma opnemen. Dit scherm biedt – net als overigens de meeste HD-schermen die we in Berlijn hebben gezien - een verbluffende beeldkwaliteit. Panasonic doet het erg goed op de Japanse thuismarkt, waar ze maar liefst 70% van de markt voor de grotere plasma-tv`s bedient. Ook is zij sportief ingesteld en verwacht veel van de Olympische Winterspelen begin volgend jaar in Turijn.
Opvalend was dat er meerdere fabrikanten claimden het grootste plasmascherm in hun assortiment te hebben. LG is – terecht - uitermate trots op hun 71-inch high-definition toestel (resolutie 1.920 × 1.080 pixels). Gestoken in een gouden jasje is dit een niet te missen verschijning.