Een blik in de nieuwe Hi-Fi Klubben Hilversum

Jochem Geerdink | 25 september 2012 | Fotografie PHOTO40

Na flagship store Amsterdam heropende het van oorsprong Scandinavische Hi-Fi Klubben afgelopen weekend in Hilversum de tweede vestiging in Nederland, die de deze zomer behoorlijk werd verbouwd. HiFi.nl stuurde richting de mediahoofdstad en nam een kijkje in de compleet gerenoveerde zaak aan de Langestraat.

“I am looking for a way to fall down and get up again”, zingt Sandy Dane in haar meest recente single ‘Down To The Battlefield’. Ze is vandaag één van de vier artiesten van hkconcerten.nl die de officiële heropening van RAF/Hi-Fi Klubben Hilversum muzikaal omlijst. Met een beetje fantasie slaat haar tekst eigenlijk ook op elektronicaketen RAF, dat ingelijfd werd door de Deense keten Hi-Fi Klubben. en meer dan klaar is voor de volgende fase in Nederland. 

 

Voor de Denen betekent de overname van RAF een eerste stap buiten Scandinavië. Dat het Hi-Fi Klubben ernst is, blijkt wel uit de ambities. Binnen vijf jaar wil het minstens achttien vestigingen openen in ons land. En met de pakkende slogan “Topgeluid krijg je niet waar je je koelkast koopt”, schroomt het niet links en rechts tegen wat schenen te schoppen.

Hilversum is na de vorig jaar december geopende Hi-Fi Klubben flagship store in Amsterdam, vooralsnog de tweede vestiging van de Deense keten. Maar als we de dolenthousiaste Emile Bos van Hi-Fi Klubben Hilversum mogen geloven, volgt een derde al snel. “In Utrecht beginnen ze op korte termijn met de verbouwing van een pand in de Mariastraat. Wanneer alles volgens plan verloopt, gaat die in november al open”, vertelt de vestigingsmanager aan één van de vele belangstellenden die vandaag een kijkje komen nemen in zijn schitterend geoutilleerde zaak.

De winkel in Hilversum is alvast een prima visitekaartje voor de ambities en visie van Hi-Fi Klubben. Een helder design met frisse kleuren, vijf luisterruimtes ingedeeld op prijs-kwaliteitverhouding, overzichtelijke displays en zelfs enkele inbouwspeakers uit de Custom Installation Series van Bowers & Wilkins, zowel in-wall als in-ceiling. Ook is er duidelijk oog voor detail, getuige de brandende kaarsen en wijnglazen die in de luisterruimtes zijn geplaatst. “Mensen moeten het gevoel hebben dat ze thuis zijn”, verklaart Bos de finishing touch. “Want dat is normaliter ook de situatie waarin zij de apparatuur gebruiken.”

Bos is duidelijk -en terecht- in zijn nopjes met de nieuwe zaak. Opgelucht ook, zo vertelt hij. Want hij ziet bij Hi-Fi Klubben een duidelijke visie. “Er wordt gezegd: ‘hier staan we en hier willen we op termijn naartoe’. En dat is erg fijn werken”, zegt de Hilversummer. Dat blijkt niet alleen uit de ambitie binnen vijf jaar minstens achttien zaken te openen, maar ook uit de merkvoering die Hi-Fi Klubben hanteert; de nieuwe zaak is duidelijk afgebakend, met veel mooie apparatuur.

Zo zien we qua apparatuur vooral NAD, Denon, Cambridge Audio, Marantz en Argon, terwijl het grootste deel van het luidsprekeraanbod uit de fabrieken van Dynaudio, Dali en Bowers & Wilkins afkomstig is. Natuurlijk is er ook plaats voor andere merken zoals KEF, Cerwin Vega, Musical Fidelity, Monitor Audio of de kek vormgegeven Minipod van Scandyna, maar het zijn vooral de vaste pijlers waar Hi-Fi Klubben zich op richt. 






EDITORS' CHOICE