Net als voorgaande jaren was HOME ID ook dit jaar weer te vinden op de Woonbeurs in de Amsterdamse RAI. Al was er ten opzichte van die vorige editie wel wat gewijzigd, zo wordt ons door de initiatiefnemers van Bowers & Wilkins uitgelegd tijdens een bezoek van HiFi.nl aan de prachtige stand van HOME ID in hal 11 van het beurscomplex.
Wie in september de 20e editie van de Woonbeurs in de Amsterdamse RAI bezocht, kon er haast niet omheen: de stand van HOME ID. Alhoewel stand, je kunt gerust zeggen dat er een complete woning was gebouwd in het midden van de beursvloer. Compleet met tuin, carport (inclusief luxe Jaguar), badkamer, slaapkamer, keuken, woonkamer en ontvangstruimte...
KLIK OP DE FOTO VOOR DE COMPLETE VIRTUELE TOUR (PHOTO40)
Maar tijdens de rondleiding door managing director Erwin van de Putten en marketingmanager Bas van Oosten van Bowers & Wilkins, blijkt vooral dat HOME ID de kinderschoenen ontstegen is en weer wat meer volwassen is geworden. We hebben dan ook net als vorig jaar een complete virtuele tour van het paviljoen laten maken! Klik op één van de foto's om de plattegrond te openen en het pand virtueel te bezoeken.
“Vorig jaar was de stand nog wel een behoorlijk issue”, vertelt Van der Putten. “Met twintig partners blijft het gigantisch moeilijk dat tot één geheel te smeden. Vorig jaar stonden we bij wijze van spreken de avond voordat de beurs opende nog met televisies in onze handen waarvan niemand wist waar ze moesten staan. Dat zorgde voor zoveel frustratie, dat we direct daarna besloten het dit jaar anders aan te pakken.”
Samen met de twee overgebleven mede-initiatiefnemers, architect Eric Kant en projectmanager Bart Altewischer, ging hij om de tafel met alle partners om hun wensen te verzamelen. Dat resulteerde in een nieuwe aanpak voor dit jaar, waarin de stand met 680 m2 ook nog eens meer dan de helft groter was dan die tijdens de editie van 2011. “Al snel kwamen we tot de conclusie dat we het allemaal nóg professioneler moesten aanpakken. Beter plannen richting de Woonbeurs en daartoe is een aantal commissies ingesteld. Zo heeft onze marketingcommissie bijvoorbeeld een prachtig magazine over HOME ID en de deelnemende partners gerealiseerd.”
Het past bij de volwassenwording van HOME ID, dat ooit werd bedacht om een kapstok of paraplu te bieden aan architecten, projectontwikkelaars en consumenten die op zoek zijn naar een totaaloplossing. Want ondanks dat Bowers & Wilkins één van de initiatiefnemers van het project is, reikt het veel verder dan alleen de bekende Britse luidsprekerproducent.
Dat blijkt ook duidelijk in de prachtig ingerichte stand van HOME ID op de Woonbeurs. Het liefst zou je je schoenen uittrappen en neerploffen in de heerlijke bank die voor het direct in het oog springend tv-meubel staat. Een typisch voorbeeld van wat mogelijk is met HOME ID, want niet minder dan zes partijen waren betrokken bij de realisatie ervan.
“Televisieschermen worden steeds groter, maar tegelijkertijd willen steeds meer mensen het liefst geen zichtbare speakers, maar wel de volledige audio- en videobeleving met dito emotie en ervaring. Met de zes betrokken partijen zijn we gaan brainstormen en kwam dit eruit. Vanuit hier kunnen we dit concept verder uitontwikkelen, want in principe is veel mogelijk.”