Eerder deze week schreven we al dat de gloednieuwe NA-11S1 van Marantz volgende week bij de Nationale AV-dagen te bewonderen zal zijn. Voor iedereen - want wij kregen reeds een preview, én hebben inmiddels een exemplaar in huis. We hopen je voor de show alvast te vertellen wat je mag verwachten.
Afgelopen woensdag verzamelde een internationaal gezelschap hifi-journalisten zich op het Europese hoofdkwartier van Marantz in Eindhoven om daar de presentatie bij te wonen van de langverwachte NA-11S1 netwerk audio speler. Sinds de introductie van een prototype tijdens de High End 2012 in München heerste er een opgewonden verwachting onder Marantz-liefhebbers, maar ontstond ook onzekerheid over de exacte lanceerdatum. Tijdens de perspresentatie werd daar uitgebreid op ingegaan.
De reden van de uitgestelde lancering, zo bleek, was dat Ken Ishiwata en Rainer Finck, die samen het technische en de klankmatige ontwerp voor hun rekening namen, vlak na het voltooien van het prototype een belangrijke ontdekking deden. Ze merkten namelijk dat de speler minder goed ging klinken als ze, tijdens het afspelen van een bestand via het netwerk, een computer aansloten op de a-synchrone USB ingang van de NA-11S1.
Ik zal hier niet te diep inzoomen op de technische details (de recensie volgt bovendien snel, red.), maar het kwam er op neer dat ze een betere galvanische scheiding tussen de USB-ingang en de rest van het digitale in/out board nodig hadden om dat probleem op te lossen. De technische oplossing die ze hiervoor vonden loste het probleem weliswaar op, maar het gevolg was wel dat er nieuwe software moest worden geschreven. Dat extra stukje ontwikkeling (met testen en nog eens testen) kostte uiteindelijk een klein jaar, maar Ken Ishiwata benadrukte dat het de moeite van het wachten meer dan waard was.
60 jaar Marantz in Logische Ontwikkeling
Het programma bestond niet alleen uit de introductie van de nieuwe netwerkspeler. Als je zoveel journalistiek geweld over de vloer hebt, vertel je als bedrijf natuurlijk ook iets over je roemruchte geschiedenis, en dat kan niemand beter dan Ken Ishiwata die sinds 1978 aan Marantz is verbonden.
Het verhaal dat hij vertelde kende een verrassende rode draad: telkens als Marantz als bedrijf in andere handen overging, was dat (toevallig) in een periode dat de hifi zelf ook een grote ommekeer doormaakte. De oprichting van het merk in 1953 en de ontwikkeling van de Audio Consolette mono-voorversterker viel samen met de opkomst van de 33-toeren langspeelplaat, de overname door Superscope in 1964 gebeurde op het moment dat de stereo-langspeelplaat op grote schaal voet aan de grond kreeg.
Toen het bedrijf in 1980 door Philips werd gekocht, stond de wereld aan de vooravond van de digitale revolutie van de Compact Disc. In mei 2001 werd het bedrijf door Marantz Japan gekocht en in 2002 vond de fusie met Denon plaats in de D&M Holding - vorig jaar omgedoopt in D+M Group.
Deze laatste periode staat in het teken van een verschuiving van Super Audio CD naar zogenaamde non-packaged media, oftewel muziek die niet in een verpakking zit. Files dus, streaming. Of dat nu uit de cloud is of binnen een eigen netwerk. Met de NA-11S1 bewijst Marantz dat ze echte high-end streaming kunnen leveren, gebaseerd op 60 jaar ervaring met techniek, maar vooral met de best mogelijke weergave van muziek.