NIEUWS

Het dilemma van de opnametechniek - van analoog naar digitaal

Redactie HiFi.nl | 01 mei 2013

Iedere artiest wil natuurlijk met een zo goed mogelijke opname de studio verlaten. Dat de muziek klinkt zoals zij dat bedoeld hebben en daarin gaan sommigen wel heel ver. Maar even vaak vragen zij zich toch af waarom ze al die moeite doen.

Want nog steeds nemen de meeste luisteraars muziek gecomprimeerd tot zich, vaak vanaf iPod/iPhone of smartphone. Uit onderzoek blijkt dat smartphones en MP3-spelers wereldwijd de meest gebruikte apparaten zijn om muziek op af te spelen. Maar steeds vaker gebeurt dat ook compressieloos, dus lossless. Niet voor niets verschijnt in het najaar ook bij ons de in het landen als Frankrijk en België al succesvolle lossless streaming dienst Qobuz.

Maar goed, dan nog luisteren veel gebruikers hun muziek door de standaard meegeleverde oordopjes, of toch in ieder geval door luidsprekers die kwalitatief stukken minder zijn dan de speakers die je in de meeste studio’s aantreft. Producer Jamie Tate van opnamestudio The Rukkus Room in Nashville vatte het eerder dit jaar al eens heel goed samen in onderstaande illustratie. Of spotprent, ligt er helemaal aan hoe je tegen deze materie aankijkt.

Toch is analoog voor veel artiesten nog steeds het toverwoord. Dat bleek bijvoorbeeld uit de geweldige documentaire Sound City van Dave Grohl (lees de recensie). De frontman van Foo Fighters maakte niet alleen een eerbetoon over de gelijknamige, inmiddels ter ziele gegane, opnamestudio in Los Angeles waar een keur aan klassieke albums het levenslicht zagen, maar zijn film ging toch vooral om het unieke analoge mengpaneel van Neve. Dezelfde console die Grohl na de sluiting van Sound City naar zijn eigen studio-aan-huis verplaatste om er met zijn muziekvrienden een compleet album op te nemen.

Misschien zijn Grohl en consorten wel iets te veel romantici. De befaamde producer Steve Osborne is in ieder geval realistischer. Hij is momenteel verbonden aan de Real World Studio van Peter Gabriel en heeft zijn sporen in de industrie ruimschoots verdiend. Osborne werkte in het verleden met grote namen als New Order, Placebo, Suede, KT Tunstall en natuurlijk Peter Gabriel. Daarnaast was hij in de jaren ’90 de helft van Perfecto Records, dat hij vormde met de bekende dj/producer Paul Oakenfold.

In onderstaand interview voor Society Of Sound van Bowers & Wilkins laat Osborne zijn licht schijnen over het mixen van analoge en digitale technieken in de opnamestudio. Want, zo stelt hij, de dagen van puur analoge studio-opnames liggen allang achter ons. Sterker, de opname-technieken zijn inmiddels zóver, dat een digitale opname analoog kán klinken.


EDITORS' CHOICE