Boston Acoustics introduceert A-serie

Sinds 2005 maakt de Amerikaanse luidsprekerfabrikant Boston Acoustics deel uit van de wereldwijd opererende D&M Holding, het bedrijf dat ook eigenaar is van onder andere de merken Denon en Marantz. Boston Acoustics - sinds 2005 dus ook vertegenwoordigd door  D&M Europe en gedistribueerd door Marantz Benelux - is in de afgelopen jaren een beetje onder de HiFi.nl radar gebleven. In 2008 bespraken we een Soundbar van Boston en daarna duurde het tot 2010 voordat we een luidspreker en een iPod Dock van het merk onder de loep namen. Maar Boston heeft grootse plannen met Europa.

Voor de introductie van een compleet nieuwe luidsprekerlijn werd de Europese pers uitgenodigd op het hoofdkantoor van D&M Europe in Eindhoven. Eli Harary (Senior Vice President, Global Brand Management & Business Development) van Boston was speciaal voor de gelegenheid overgekomen uit Amerika om het belang van de introductie te onderstrepen. De nieuwe A-serie is dan ook erg belangrijke voor Boston Acoustics: het is de eerste serie die vanuit een wereldomvattende gedachte is ontworpen. Eigenlijk vergelijkbaar met het Mondeo project van autofabrikant Ford.



Volgens Boston Acoustics zijn het vooral de Europese luidsprekerfabrikanten die wereldwijd in de smaak blijken te vallen. Voor de ontwikkeling van de A-serie werd daarom een Europese luidsprekerontwerper aangetrokken in de persoon van Karl-Heiz Fink van Fink Audio Consultancy. Daarnaast werd ook Ken Ishiwata van Marantz nauw bij de ontwikkeling van de A-serie betrokken.

Karl-Heinz Fink en Ken Ishiwata kregen een basisontwerp van de A-serie in handen waarop ze verder konden bouwen. Karl-Heinz Fink: “Het basisontwerp dat ik in handen kreeg was op zich al erg goed. Maar mijn Europese oren vertelden me dat het voornamelijk ontbrak aan een mooie soundstage. Amerikanen hechten daar minder waarde aan. Ook de laagweergave was duidelijk afgestemd op de Amerikaanse smaak en omstandigheden. Huiskamers zijn daar groter en ook het materiaal voor de wanden wijkt sterk af van wat we in Europa gebruiken. Mijn taak was te zorgen voor een mooie soundstage gecombineerd met een volle en dynamische laagweergave.” 



De naam A-serie is een verwijzing naar de luidsprekerserie die Boston in 1979 op de markt bracht en die de doorbraak van Boston als luidsprekerfabrikant betekende. De doelstelling van Boston voor de A-serie is dan ook niet gering: de A-serie moet nieuwe maatstaven zetten in zijn prijsklasse. Nu horen we dat vaker, maar tijdens de presentatie van Karl-Heinz Fink wordt steeds duidelijker dat het Boston menens is: fraaie en zeer degelijk gebouwde kasten worden gecombineerd met hoogwaardige luidspreker-units. Maar het duurt tot de demonstratie van Ken Ishiwata voordat ik de claims van Boston echt op waarde kan schatten. En afgaande op die meer dan uitstekende demo moeten andere fabrikanten in deze prijsklasse zich serieus zorgen gaan maken!


EDITORS' CHOICE