NIEUWS

Televisiedecoder blijkt bron van ergernis

Redactie HiFi.nl | 01 juli 2014

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel klanten niet blij zijn met de decoders die tv-aanbieders uitdelen. Deze leveren problemen en ergernissen op, aldus de onderzoekers. De organisatie ondervroeg 3.000 Nederlanders. 

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten zich vaak ergeren aan decoders die traag opstarten of sloom reageren bij het veranderen van kanalen. Ook blijken decoders vast te lopen.

Er is ook heel wat discussie over de opnamemogelijkheden. Nederlanders tv-aanbieders KPN, Telfort en XS4ALL bewaren opnames niet op een harde schijf in de decoder, maar op hun servers. Je kan daarbij een opname maximaal één jaar na uitzending bekijken. In België gaf Belgacom recent aan om gelijkaardige cloud-plannen te hebben.

De meest tevreden consumenten zijn klant bij Delta, de mensen met de meeste klachten zijn te vinden bij UPC. Gelijkaardig onderzoek is er niet in België, maar recent was er wel een hetze rond oudere, aangekochte digicorders bij Telenet. Onder druk van Test-Aankoop moest de Mechelse kabelmaatschappij overgaan tot het uitbreiden van de ondersteuning van verkochte decoders tot vijf jaar.


EDITORS' CHOICE