Ondanks de groeiende sympathie voor streaming audio, blijf ik persoonlijk nog steeds de nodige moeite met dit nieuwe medium hebben. Naast het feit dat veel streamers visueel niet veel meer aantrekkingskracht bezitten dan een externe harde schijf van € 150,-, is het naast de nog immer overheersende technische ‘feel’ vooral de voor mijn beleving beperkte absolute geluidskwaliteit die mij helaas maar zelden echt weet te overtuigen. Ik liep dan ook niet bepaald over van enthousiasme toen ik op zekere dag van importeur Stephan Reis van Reisaudio het verzoek kreeg, of ik een keer de instap ‘Die Loreley’ streamer van het voor mij volslagen onbekende Franse merk La Rosita wilde gaan testen...
Een onbekende streamer, en dan ook nog eens voor zo’n relatief laag bedrag? Dat kon toch alleen maar op een auditief debacle uitdraaien? Toch nam ik de uitdaging aan, en ben achteraf blij dat ik dit gedaan heb!
Vooral omdat het in dit geval om een nieuw en voor de meesten onder ons volslagen onbekend merk gaat, ben ik eerst eens in de geschiedenis van dit Franse merk gedoken. De man achter La Rosita is eigenaar, ontwerper en vooral muziekliefhebber Dan Bellity. Hoewel die naam waarschijnlijk niemand iets zal zeggen, is Dan tevens één van de oprichters van de Franse Importeur Audio Quartet. Een onderneming die bij sommigen onder ons een lampje zal laten branden als de distributeur voor Nederland van Martin Logan luidsprekers. Vandaag de dag is Dan eigenaar en ontwerper van het eveneens Franse DB Systems. Een audiofirma die zowel luidsprekers, versterkers, kabels als digitale producten ontwerpt en produceert en tevens bepaalde apparaten voor anderen modificeert.
Het in 1995 opgerichte merk La Rosita, kan het beste gezien worden als een zijtak van DB Systems waar alle opgedane (digitale) kennis is verenigd en uitmondt in een bijzondere range aan versterkers, accessoires en maar liefst vijf verschillende streamers. Het merk kan daarbij bogen op acht jaar research en 35 jaar ontwerpervaring. De prijzen van de La Rosita streamers variëren van € 950,- voor de hier geteste Die Loreley instapper, tot een forse € 10.990,- voor het majestueuze topmodel Pi. Leuke intro, maar wat is nu de meerwaarde van La Rosita als we het afzetten tegen al die andere merken streamers? Als ik maar één aspect op zou mogen noemen waarmee dit merk zich onderscheidt, dan is dat vooral de volstrekte afwezigheid van bling bling en valse opsmuk. Alle La Rosita streamers van goedkoop tot duur zitten namelijk in een bepaalde overigens zeer goed afgewerkte behuizing en bezitten aan de voorzijde buiten een meerkleuren LED, geen enkel ander uiterlijk vertoon. Maar ook qua weergave houdt Dan Bellity er heel andere denkbeelden dan veel andere ontwerpers op na. Want voor zijn oren en opinie wijken veel streaming oplossingen sterk af hoe hij vindt dat muziek eigenlijk zou moeten klinken. Muziekweergave moet niet als een aaneenschakeling van digitale data klinken en alleen maar typische audiofiele aspecten benadrukken. Nee, volgens Dan die vooral muziekliefhebber in hart en nieren is, wil hij vooral geraakt en betrokken door de muziek worden. Hij wil het fysiek ervaren en alle scherpe kantjes en dynamische wendingen mogen onder geen beding worden gladgestreken. Hoe beter een ontwerp daartoe in staat is, hoe beter het voor hem voldoet.
Timing
De sleutel tot dit alles zit in het timing-aspect wat eigenlijk in alle stadia van zowel digitale als analoge producten en ontwerpen plaatsvindt. Dan: ‘Voor mijn ontwerpen heb ik naast de technische kant, ook vooraf heel veel onderzoek gedaan op het gebied van cognitieve vaardigheden. Wanneer je naar muziek luistert zijn er naast de muziek zelf, namelijk nog veel meer factoren die wat wij op dat moment waarnemen, voortdurend beïnvloeden en dus kleuren. Iets waar we ons in eerste instantie eigenlijk niet of nauwelijks van bewust zijn.'
'Als ik wat meer op deze factoren inzoom moet je daarbij bijvoorbeeld denken aan kamertemperatuur, relatieve vochtigheid, statische ladingen en de menselijke aanwezigheid en bewegingen om je heen. Dit soort zaken hebben allemaal invloed op ons welzijn en hoe wij muziek op een bepaald moment ervaren. Zijn de stoorinvloeden op een bepaald moment te hoog, dan raken we vermoeid, geïrriteerd of raken zelfs onze focus op de muziek compleet kwijt. Door deze opgedane kennis te combineren met mijn technische ervaring, besefte ik dat de door veel elektrische componenten real-time uitgevoerde correcties van talrijke parameters, eenzelfde soort invloed op onze hersenen heeft. Het stoort ons en wij reageren daar in eerste instantie op door het volume te verlagen. Als volgende stadium gaan we dan heen en weer zappen tussen de verschillende tracks, vervolgens gaan we onbewust op zoek naar muziek die ons niet zo druk en hectisch in de oren klinkt, om uiteindelijk maar helemaal te stoppen met muziekluisteren. Ook de controverse tussen analoog en digitaal heeft veel met dit aspect van doen. Waarom ervaren nog steeds zoveel mensen lp weergave ondanks alle bekende onvolmaaktheden als prettig en ontspannen, terwijl digitale bronnen al vanaf de begindagen tot zelfs vandaag de dag, vaak tot meer onrust en zelfs luistermoeheid leiden? Ik wil trouwens niet beweren dat we met La Rosita voor 100% de oplossing voor dit nog steeds voortdurende verschil in huis hebben. Maar wel kan ik zeggen dat gezien de reacties van onze gebruikers, zelfs verstokte analoog liefhebbers die digitaal voorheen altijd links hebben laten liggen, dit type weergave door onze producten voor het eerst als acceptabel ervaren. Een hele stap vooruit dus en hoewel natuurlijk een enorme opsteker, gaat ons onderzoek om dit resultaat nog verder te verbeteren uiteraard onverminderd door.’