REVIEW

Die Loreley

Werner Ero | 20 augustus 2014 | Fotografie Werner Ero

De kleine uit spierwit kunststof vervaardigde en licht taps naar achteren weglopende Die Loreley, is niet alleen visueel een heel bijzonder en sterk afwijkend product. Ook onderhuids en qua bediening wordt hier meteen overduidelijk de ‘eenvoud is alles’ La Rosita-benadering aangehangen. Op het kleine kastje is namelijk naast een centraal aan de voorzijde aangebrachte meer kleuren LED en de twee vergulde RCA connectoren, euro netstekkeraansluiting en een aan/uit schakelaar met reset drukknop op de achterzijde, niets anders te vinden. Het ontwerp maakt dan ook enkel gebruik van de draadloze WiFi Airplay mogelijkheden en dient met een WiFi device als bijvoorbeeld een tablet of smartphone te worden bediend. Dit met behoud van de hoge en vooral bijzondere kwaliteiten die alle La Rosita streamers zo typeert. Om dit te bereiken is er naast de hardware, ook veel aandacht besteed aan het schrijven van een speciaal voor Die Loreley bedoelde plugin bij gebruik van een Apple pc met iTunes. Hierdoor kon een veel beter technisch en vooral gehoormatig eindresultaat worden bereikt dan bij het alleen configureren van de hardware.

Om uiteindelijk de bijzondere La Rosita-signatuur te bereiken, bezit ieder model buiten een speciaal voor dat model geschreven eigen plugin nog een aantal andere belangrijke kernwaarden. Allereerst is dat de werking en controle van de gebruikte voedingen (twee in Die Loreley). Wanneer dit echt goed voor elkaar is ontstaat er volgens ontwerper Dan Bellity meer zachtheid, meer energie en een snellere reactietijd op muzikale informatie. Omgezet in muziek hoor je vooral bij instrumenten als piano en viool, zowel een zeer duidelijk afgebakende attack als een zachte en vloeiende toon. In Die Loreley wordt dan ook een vereenvoudigde vorm van de in eigen beheer ontwikkelde IFE® (Instant Full Energy Supply) toegepast. Feitelijk zorgt deze gepatenteerde (schakelende?) voeding voor een ongelimiteerde stroomtoevoer zonder traagheid. Als illustrerend voorbeeld zou het kunnen worden vergeleken met een auto die nooit naar een volgende versnelling door hoeft te schakelen en op ieder gewenst moment moeiteloos een gewenste snelheid kan bereiken. Een ander mooi voorbeeld is dat van een hardloper die ongeacht de moeilijkheidsgraad van het terrein, altijd over dezelfde hoeveelheid lucht kan beschikken.

Een tweede belangrijk kernaspect is dat er bij La Rosita enorm veel onderzoek is verricht en aandacht wordt besteed aan het zoveel mogelijk voorkomen en onderdrukken van jitter. Over hoe dit in technische zin wordt aangepakt wordt verder weinig losgelaten. Wel wordt verteld dat het bij digitale signalen nog veel belangrijker is om (ultra-)korte signaalwegen met minder contactovergangen te gebruiken, dan bij analoge signalen al het geval is. Een ander zeer belangrijk facet is dat na veel onderzoek het La Rosita team er uiteindelijk in is geslaagd om het complete digitale proces in slechte één enkele chip te verwerken! Mede hierdoor en de andere bovengenoemde punten van extra aandacht, wijkt de weergave van La Rosita sterk af van eigenlijk alle andere streamers en digitale producten, in de zin dat er nagenoeg geen luistermoeheid of verveling meer optreed. Oftewel dat onbewust het volledige album wordt afgespeeld in plaats van enkele nummers en dat de drang om het volume steeds lager te zetten compleet is verdwenen.

EDITORS' CHOICE