Het zal de gemiddelde hifi-liefhebber niet ontgaan zijn dat Peter Chattelin van Chattelin Audio Systems in Den Haag erg gecharmeerd is van de producten van het Amerikaanse merk Spectral. Producten die hij vaak combineert met luidsprekers van Avalon en aan elkaar knoopt met MIT bekabeling. Dat dit geen toeval is blijkt tijdens een ‘hoorcollege’ van Spectral legendes Keith O. Johnson en Rick Fryer.
Professor Keith O. Johnson kennen we niet alleen van Spectral, hij is ook de man achter de opnames van Reference Recordings. Zijn opnames voor dit label dienen tot op de dag van vandaag als absoluut ijkpunt voor de ontwerpen van Spectral. Fryer: “Tijdens het ontwerpen van nieuwe producten moet je je steeds afvragen wat je referentie is, waar wil je naartoe met het merk? Helaas zien we maar al te vaak producten op de markt verschijnen die iedere referentie met de werkelijkheid verloren zijn. Vaak is het all ego. Willen ontwerpers hun stempel drukken op de muziek. Maar High Fidelity zou moeten zijn zoals de naam aangeeft: trouw aan de waarheid. You must reproduce the music, don’t impose your will on it. Reference Recordings is daarbij onze gids, onze maatstaf.”
“Een muziekinstallatie is een soort Time Capsule, hij moet je terug kunnen brengen naar de originele gebeurtenis,” zegt Johnson, “Toen ik jong was bouwde ik mijn eerste tape-recorder met buizen. De opnames die ik daarmee maakte hebben we trouwens nog steeds in het archief. Later maakte ik opnames voor de Armed Forces Radio, daar heb ik ontzettend veel geleerd en ervaring opgedaan.”
“Reference Recordings maakt erg pure opnames die de originele uitvoering weer tot leven brengen,” stelt Fryer. “We mogen erg dankbaar zijn dat een kleinschalige platenmaatschappij als Reference Recordings in deze moeilijke tijden weet te overleven.”
Professor Keith O. Johnson oogt breekbaar en oud als hij langzaam naar voren loopt om het aanwezige publiek toe te spreken. Als hij praat doet hij dat weloverwogen, denkt na over ieder woord. Het publiek hangt aan zijn lippen, waardoor de tijd tijdens zijn lange monoloog ogenschijnlijk voorbij vliegt. De man heeft ook enorm veel te vertellen, want hij benadert de hifi-industrie als een absolute wetenschap.
“Ik ben ooit versterkers gaan ontwikkelen omdat ik ze nodig had voor het maken van mijn opnames. In eerste instantie waren dat buizenversterkers, maar al snel ontdekte ik dat solid state versterkers beter klonken Die waren veel sneller en hadden een grotere bandbreedte. Die bandbreedte is nodig om de ruisvloer te kunnen verlagen.”
“Weet je, het menselijk brein heeft ongelooflijk veel rekencapaciteit nodig voor het luisteren naar muziek, en ook het oor is veel verfijnder dan we vaak denken,” vervolgt Johnson, “ons gehoor is een zeer geavanceerd en gevoelig meetinstrument. Dit gaf mij het inzicht dat je een systeem niet kunt beoordelen met oude technologie. Aan het begin van het cd-tijdperk werd die fout veelvuldig gemaakt. Opnames werden gemaakt met oude buizentechnologie en verouderde meetmethodes. Daarom klonken cd’s in die tijd ook zo beroerd.”