Tijdens die ochtend bij Chattelin Audio Systems wordt door Johnson & Fryer nog eens benadrukt dat Spectral vanuit technologisch inzicht werkt. “Bij ieder nieuw product starten we eigenlijk weer op het nulpunt,” stelt Fryer. Johnson vervolgt: “Door die technische perfectie hebben onze producten ook een lange houdbaarheidsdatum. We ontwikkelen pas iets nieuws als we daar een serieuze aanleiding toe hebben. Zo hebben we heel lang gewerkt aan onze converters. De Microsonics Model One en Two zijn heel erg lang op de markt geweest en behoren nog steeds tot de beste ter wereld.”
“Bandbreedte en resolutie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden,” doceert Johnson. “Vervorming die buiten het hoorbare frequentiegebied ontstaat kan door harmonischen in het hoorbare bereik komen. Zo produceert een rimshot frequenties buiten het hoorbare bereik die een grote invloed hebben op de klank in het hoorbare gebied. Dat is de reden waarom we uitsluitend breedbandige producten ontwerpen.”
“Bij onze cd-spelers schenken we veel aandacht aan het creëren van een ideale werkomgeving voor de dac-chip,” stelt Johnson, “daarom werken we met een data-buffer, zodat de dac een constante stroom informatie krijgt aangeleverd. Hierdoor wordt het werk van de dac eenvoudiger en ontstaan er veel minder fouten. De conversie moet ook plaatsvinden in een silent environment, compleet geïsoleerd van de andere elektronica.”
Op de vraag waarom Spectral alleen versterkers en cd-spelers maakt komt een duidelijk antwoord van Johnson: “We springen niet in op ieder formaat dat voorbij komt. Onze producten moeten een meerwaarde bieden en over tientallen jaren nog relevant zijn. Daarom zijn we ook nog niet bezig met streaming audio. Dat staat wat ons betreft nog in de kinderschoenen. Maar dat wil niet zeggen dat we geen meerwaarde zien in hoge resolutie materiaal. Hi-res bestanden kunnen even goed klinken als een Direct-to-Disc elpee of een Mastertape, maar ieder formaat heeft zo zijn eigenaardigheden. Mastertape geeft bijvoorbeeld tape-bumps op 70, 40 en 20Hz waardoor je een lekkere aanzet in het laag krijgt. En de resolutie van een elpee is geweldig. Maar een elpee geeft weer fase-fouten waardoor het weer erg ruimtelijk klinkt. Hoge resolutie bestanden openen een compleet andere wereld aan mogelijkheden. Systemen kunnen bijvoorbeeld in de toekomst veel eenvoudiger worden.”
Terugkomend op de eerdere vraag vanuit het publiek waarom Spectral geen luidsprekers en kabels maakt antwoord Fryer: “Eigenlijk maken we wel complete systemen, er staat alleen niet overal onze naam op. Zo werken we onder andere samen met Neil Patel van Avalon. We hebben bijvoorbeeld intensief samengewerkt tijdens de ontwikkeling van de Avalon Eidolon. Maar ook fabrikanten als MIT gebruiken onze kennis en de door Reference Recordings gemaakte opnames bij de ontwikkeling van hun producten.”
Iemand anders uit het publiek vraagt nog of Spectral met een geïntegreerde versterker gaat komen. Fryer, die inmiddels weer tussen het publiek is gaan zitten, staat op en loopt met ferme pas naar voren. Met een demonstratieve afkapbeweging van de handen zegt hij luid en duidelijk: “NO!”
Na het schudden van de nodige handen, het signeren van Reference Recordings elpees en cd’s en de nodige fotomomenten is voor deze hifi-legendes de tijd aangebroken om in de klaarstaande auto te stappen; op weg naar de volgende afspraak. Het is namelijk niet vaak dat de heren voor het publiek beschikbaar zijn, en op die dagen moet je iedere minuut benutten.