Sonus Faber Lilium: L’Ultima Innovazione bij AudioXperience

Jan de Jeu | 13 februari 2015 | Fotografie Beeldhouwers | Sonus faber
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 08 februari 2015

Eén van de leukste bezigheden die ik als recensent ken is het bezoeken van een goed opgezette dealershow. Zo’n show waarin een enthousiaste dealer één of meerdere producten in de schijnwerper plaatst. Zoals bijvoorbeeld het geval is bij deze luidspreker uit het hogere segment die voor het eerst in Nederland te horen is.

Dagenlang wordt er getuned; wat is de ultieme plaatsing, met welke componenten en kabels komt de luidspreker het best tot zijn recht, etc. Dit verslag gaat over zo’n show. En nog wel in mijn eigen provincie, Noord-Brabant. Niet dat ik de show bezoek. Ik ben uitgenodigd om een dag voor de show de mooie Sonus Faber Lilium luidspreker te komen beluisteren. In alle rust en met alle tijd voor een uitgebreide demo.

AudioXperience
Soms ben je zo bezig met wat er elders aan lekkers te halen is dat je vergeet dat er ook in je eigen achtertuin heel veel te genieten valt. Die gedachte overvalt me wanneer mijn hoofdredacteur me vraagt of ik geïnteresseerd ben om in het kader van een show visit een bezoek te brengen aan AudioXperience in Nuenen. Ik herinner me dat ik destijds, kort nadat eigenaar Hans Oosterwaal in 2007 zijn bedrijf was gestart, een bezoek aan de winkel heb gebracht. Toen lag de nadruk op head-fi. En nog steeds kun je bij deze specialist terecht voor dat onderdeel. Alleen is het instapdeel losgelaten. En dat geldt eigenlijk voor het gehele productenpallet.

De lat ligt tegenwoordig duidelijk hoger. Dat is een bewuste keuze. Niet alleen van de eigenaar van het eerste uur Hans, maar ook van de huidige mede-eigenaar Martijn Lavrijsen. Hem ken ik nog uit de jaren die hij op de weg doorbracht voor de Belgische HiFi importeur Joenit. Hans en Martijn overleggen regelmatig samen over de koers die AudioXperience dient te varen. Vijf jaar geleden is Erik Paulus bij hen in dienst getreden. Hij werkt al sinds 1995 in de HiFi branche en hem ontmoette ik voor het eerst toen hij actief was bij Mijn HiFi, de winkel in Nijmegen met indertijd de mooiste dedicated luisterruimte die ik op dat moment kende.

De ontvangst
Ik word welkom geheten door Martijn die nog druk bezig is om de laatste hand te leggen aan de voorbereidingen van de show van morgen. Al snel voegt Erik zich bij ons. We starten met een gesprek aan de grote tafel in de volledig verbouwde ruimte waar destijds een wand was met hoofdtelefoons en, nog steeds leverbare, handzame in eigen beheer ontworpen en gebouwde hoofdtelefoonversterkers. Zoals bij iedere goede HiFi winkel is ook hier de het gesprek begeleidende koffie – in mijn geval espresso – boven iedere kritiek verheven.

Martijn schetst in het kort de ontwikkelingen, de strategische keuzes en het succesvolle laatste jaar van het bedrijf. Het is verfrissend om te horen dat het dit relatief jonge bedrijf vooral tijdens het laatste jaar voor de wind is gegaan. Al snel heb ik het idee dat dit vooral te danken is aan de klantgerichte wijze van ondernemen die AudioXperience kenmerkt. Er is een sterke band met de clientèle die voornamelijk afkomstig is uit de regio Eindhoven maar die ook te vinden is in uithoeken als bijvoorbeeld Maastricht. Naast de landelijk gepresenteerde shows worden er regelmatig bijeenkomsten voor specifieke klantengroepen georganiseerd.

Zo is er bijvoorbeeld een grote groep Vivid liefhebbers en gebruikers waarvoor met enige regelmaat een evenement georganiseerd wordt, zoals in het verleden bij een traditionele ‘Braai’ het geval was. Maar er is ook een groep van Linn liefhebbers onder de vaste klanten die binnenkort weer uitgenodigd wordt voor een avond waarop de nieuwste producten van het Schotse merk Linn centraal zullen staan, gepresenteerd door Gilad Tiefenbrun, zoon van Ivor Tiefenbrun, de oprichter van Linn. Kortom, AudioXperience is een zeer actieve en succesvolle dealer voor het Brabantse land en ver daarbuiten.

De set
Ditmaal is er dan een show rond een prachtige, kostbare Sonus Faber weergever, de 60.000 euro per paar kostende Lilium. Afgeleid van de Aïda, de ultieme luidspreker van Sonus Faber. Een schitterend vormgegeven speaker, zoals je dat mag verwachten van het prestigieuze Italiaanse merk dat ooit opgericht werd door Franco Serblin. Het feit dat importeur Audiac als podium voor de Nederlandse première gekozen heeft voor deze Brabantse dealer zegt iets over het hogere niveau waarop AudioXperience zich tegenwoordig presenteert.

Voor een deel zal het er natuurlijk ook mee te maken hebben dat AudioXperience een succesvol verkoper van de diverse Sonus Faber modellen is en dat dit deel van de klantenkring waarschijnlijk zeer geïnteresseerd zal zijn in een show waarin de Sonus Faber Lilium centraal staat. Wanneer ik de demo ruimte betreed eisen deze prachtig gestileerde en vervaardigde luidsprekers met hun hoogte van 160 cm, hun breedte van 49 cm en hun diepte van 70,5 cm direct alle aandacht voor zich op. Ze komen schitterend uit tegen de gitzwarte achtergrond waarop een Sonus Faber beeltenis en de tekst L’Ultima Innovazione geschreven staat. Het geheel heeft een rustige, chique uitstraling die mij meteen aanspreekt.

Maar ook de rest van de set die door Martijn en Erik in de afgelopen vijf dagen is opgebouwd is het bekijken meer dan waard. Aanvankelijk is er wat gewisseld met apparatuur en kabels om de optimale combinatie te vinden, en van even groot belang is dat in de tijd daarna de apparatuur de gelegenheid heeft gekregen om te stabiliseren. Waar Martijn en Erik uiteindelijk voor de versterking op uitgekomen zijn is een combinatie van het Amerikaanse Audio Research. Bestaande uit de Ref 5 voorversterker en de Galileo eindversterker. Deze eindversterker maakt gebruik van de in de tweede helft van 2013 geïntroduceerde KT150 buis van het merk Tung-Sol van New Sensor, die gemaakt wordt in de fabriek van New Sensor in Rusland.

Tijdens de demo staat de eindversterker tussen de beide luidsprekers geplaatst en nu is goed te zien dat ook Audio Research tegenwoordig, net als Sonus Faber, onder de paraplu van dezelfde Italiaanse investeringsmaatschappij valt. Deze eindversterker is intern nog steeds in hart en nieren een echte Audio Research, maar het uiterlijk heeft enige invloed van Italiaanse verfijning ondergaan en is daarmee losgekomen van het industriële design dat altijd zo kenmerkend was voor Audio Research. De in de vertrouwde styling uitgevoerde Ref 5 voorversterker staat aan de zijkant opgesteld op een Solid Steel stand.

Daarnaast staat op een drieplanks rack van Solid Steel de uit drie delen bestaande bron. Dan heb ik het over de DCS Vivaldi combinatie van transport, DAC en clock die ik in de afgelopen maanden op meerdere locaties in diverse topsets heb mogen beluisteren en bewonderen. Uiteraard mag in deze tijd een streamer niet ontbreken en daarvoor is de keus gevallen op de top van het gerenommeerde Aurender; de W20.

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom deze twee bronnen naast elkaar opgesteld staan, maar het antwoord is heel simpel. Veel hoge resolutie opnamen bieden klankmatig niet de meerwaarde die je zou mogen verwachten op grond van hun 24/192 karakteristiek en dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een inferieure wijze van rippen. In dat geval blijft een in een SACD speler afgespeelde DSD disc klankmatig te prefereren. Tijdens de demo wisselt Erik dan ook regelmatig tussen beide bronnen. Voor de bekabeling is uiteindelijk gekozen voor een mix van Audioquest en Shunyata Research.

MERK

EDITORS' CHOICE