Recensie: Sanctitude (CD/ DVD)

Eric de Boer | 24 april 2015

In 2013 bracht Katatonia Dethroned & Uncrowned uit, waarop hun epische plaat Dead End Kings op een nieuwe, ingetogen en toch progressieve manier werd benaderd. De band nam de semi-akoestische manier van musiceren in 2014 mee op tour en zocht voor ieder concert een unieke locatie, die de intieme sfeer van de uitgeklede muziek goed ondersteunde. De Zweden deden ook Londen aan, waar de met kaarsen verlichte Union Chapel de klanken van de band rondom Jonas Renkse extra intens deed aanvoelen. Het concert werd vastgelegd op zowel beeld- als geluidsdrager en kwam onlangs uit onder de noemer Sanctitude.

Wie het geluid van Katatonia de afgelopen decennia een beetje heeft gevolgd, weet dat de band met hun overstap naar Kscope de weg open heeft gelegd voor andere invloeden. Na Dead End Kings (dat nog uit werd gebracht op zusterlabel Peaceville), werd dat zeker duidelijk met Dethroned & Uncrowned. Ondanks wat personele bezettingsproblemen lukte het Katatonia toch om een tournee te plannen, met hulp van The Pineapple Thief frontman en alleskunner Bruce Soord op gitaar, toetsen en tweede stem. De kundige handen van percussionist JP Asplund maakten het podium compleet, ondanks het ontbreken van een drumkit.

De tachtig minuten durende registratie van het concert dat Katatonia in de schaars verlichte, fraaie Londense kapel ten beste gaf, laat horen (en zien) dat de band amper versterkt nog steeds een enorme hoeveelheid kracht bezit. Niet alleen nummers die op Dethroned & Uncrowned staan werden in mei van het afgelopen jaar door het op stoelen zittende gezelschap gespeeld, maar ook veel ouder werk. Tracks die verrassend mooi uit de verf komen. Sanctitude herbergt fraaie, ingetogen en vooral intiem aanvoelende versies van nummers als Teargas en Sleeper. Het geeft de composities ineens een andere intensiteit dan op de originele albums. Helemaal is dit het geval op de track Day. Toch een van de meest depressieve tracks uit de geschiedenis van Katatonia, maar in deze akoestische versie ineens voorzien van een sprankje hoop. Gone, One Year From Now, Lethean, Evidence en The One You Are Looking For Is Not Here (met The Gathering zangeres Silje Wergeland als gastvocalist) zijn absolute hoogtepunten van het concert.

Hoewel de noemer nog steeds progressieve rock is, zal Katatonia’s Sanctitude niet alle liefhebbers van het genre blij kunnen maken. Er zitten –logischerwijs- geen hoogdravende elektrische gitaarpartijen, vette drums of ronkende bassen in de uitgevoerde set. Toch weet het album liefhebbers van mooie composities, atmosferische klanken en intiem vertolkte tracks in flink vervoering te brengen. De nummers vloeien van begin tot eind in elkaar over, alsof ze in dezelfde periode geschreven zijn. Sanctitude doet denken aan een geslaagde samensmelting van Unplugged van Alice In Chains met Hindsight van Anathema. Extra fijn door de akoestiek van een goede locatie
en de fenomenale performance van de twee gastartiesten.

De dvd bevat het hele concert, aangevuld met een vooral voor Katatonia fans interessante (lees: vrij droge) documentaire waarin Anders Nyström en Jonas Renkse ook worden geïnterviewd. Klankmatig is de cd goed, de 24bit/48kHz stereo soundtrack van overstijgt die kwaliteit nog wat. Verfijnd, muzikaal hoogstaand en ondanks de melancholische signatuur van de muziek prettig lichtvoetig. En, niet onbelangrijk, in staat om de luisteraar thuis te vervoeren. Bruce Soord was verantwoordelijk voor de mix en de prima mastering lag in handen van Steve Kitch. Hoe dan ook, Sanctitude is een fraai muzikaal document dat een hoopvolle inkijk geeft in de toekomst van Katatonia. Het liefst in deze bezetting!

Muziek: 9
Klank cd: 8 ½
Klank dvd: 9