Recensie: Rogier Telderman Trio – Contours (CD/ download)

Eric de Boer | 10 mei 2015

Al enkele weken houdt een jazz-album mij in z’n greep. Contours, het debuutalbum van het Rogier Telderman Trio, kwam onlangs uit en vond zijn weg naar mijn mailbox. De instrumentale muziek van de toetsenist/ componist en zijn twee kompanen biedt inspiratie, is verhalend en prettig verfrissend. Voer voor de geest, in een audiofiel jasje.

Het dubuut van het Rogier Telderman Trio komt voort uit de wens om te kunnen verhalen met muziek, op een zo breed mogelijk vlak. De Amsterdammer, die tevens lesgeeft aan het Codarts Conservatorium te Rotterdam, is breed georiënteerd en poogt via diverse wegen om zijn verhalende muziek te kunnen verrijken. Daarom oefent hij naast zijn rol als pianist/ bandleider van het Rogier Telderman Trio ook nog een actieve rol uit met hedendaags klassiek (TEMKO) en verzorgt hij de toetsen voor het soul-gezelschap MELPHI.

Het trio van Rogier wordt gecompleteerd door bassist Guus Bakker en Tuur Moens achter de drumkit. Contours bestaat uit negen tracks, waarvan ieder nummer een eigen verhaal vertelt. Op de opener Goodbye, Monsieur Belkin wordt al meteen duidelijk dat er naast jazz meerdere invloeden spelen. De link naar eigentijds klassiek is snel gelegd, hoewel de muziek ook een filmisch karakter heeft. Het Rogier Telderman Trio zoekt van meet af aan de verdieping en raakt emoties en fantasie op een avontuurlijke wijze. Ook is hoorbaar dat Telderman zelf is geïnspireerd door artiesten als Keith Jarrett of Miles Davis, maar wel met behoud van z’n eigen signatuur.

De afwisseling op Contours is groot, On A Tuesday laat een andere benadering van de contrabas horen, terwijl het toetsenspel lichtvoetiger overkomt. Net als de track Sketch. Intiem is de benadering op Strange Place, dat verderop –net als het nummer Minor Conspiracy- een meer hoogdravende setting krijgt. Contours spreekt de emoties van de luisteraar aan, die net als de muziek enorm gevarieerd kunnen zijn. Het Rogier Telderman Trio wisselt lyriek op prettige wijze af met degelijk opgebouwde solo’s van de drie individuen, die zo elk hun eigen bijdrage aan het muzikale verhaal kunnen leveren. Het niveau van zowel de muziek als het spel is groot, terwijl de afwisseling en de interactie tussen de muzikanten de luisteraar geboeid weten te houden.

Meestal beluister ik een album minimaal drie keer voordat ik een recensie schrijf. In het geval van Contours ben ik daar onbewust van afgeweken, want het album intrigeerde me en bood telkens een vernieuwende luisterervaring. Ik geloof Contours wel tien keer te hebben gedraaid voordat ik in de spreekwoordelijke pen klom. Een goed teken. De opname (ik kreeg van de platenmaatschappij een 24-bit/96kHz versie aangeleverd), mix en productie zijn van zeer hoog niveau, wat de muziek enkel verrijkt. De instrumenten worden fraai gepositioneerd, de klank is open en direct en elk instrument is plaatsbaar in de weergave. Dit debuut is een audiofiel hoogstandje, niets minder. En het belangrijkste: de muziek vervoert! Warm aanbevolen.

• Muziek: 9
  • Klank: 9
  • Label: RM Records