Ondanks de kwalitatieve ‘downgrading’ die de laatste jaren helaas steeds vaker ten gunste van het bedieningscomfort plaatsvindt, is het verheugend te melden dat er ook nog steeds merken zijn die het anders aanpakken. Heel anders zelfs, want de in deze test besproken producten laten prachtig zien dat je met slimme keuzes en behoud van zaken als mogelijkheden én bedieningscomfort, wel degelijk ook een topklasse geluidsweergave voor zelfs een scherpe prijs kunt neerzetten!
Na al jaren in verschillende testen zowel de instap Nēo als meer prestigieuze Evolution series uitgebreid aan de tand te hebben gevoeld, maak ik er al geen geheim van dat ik bijzonder veel waardering en respect voor het Canadese merk Moon heb. Naast het feit dat het merk een mooi breed en diep assortiment aanbiedt waarbij alle modellen een heerlijk nuchtere inslag bezitten, zit er ook een hoge mate aan consistentie in de ontwerpen. Zo behoren de grote rode displays tot de best afleesbare van de branche, worden zowel de perfect passende behuizingen als veel componenten duurzaam (groen) volledig in eigen beheer vervaardigd en bezit het merk een volstrekt eigen stijl. Maar het meest belangrijke vind ik nog de bijzonder evenwichtige en uitgebalanceerde weergave. Een klankmatige presentatie wars van valse accenten en bombastische opsmuk, maar wel voorzien van een prettige onderhuidse gloed, de nodige verfijning en een mooi gelaagd stereobeeld. Zeker de meer modaal geprijsde Nēo serie waar ook de hier geteste 280D DAC toe behoort, is voor mij een schoolvoorbeeld van een modellenreeks met real world gebruiksmogelijkheden en een verregaand neutrale en gloedvolle weergave. Wanneer ik daar ook nog het jarenlange probleemloos gebruik, de solide bouw en appetijtelijke vormgeving aan toe voeg, dan hoeft Moon in mijn ogen praktisch geen concurrent te vrezen.
Nēo 280D DSD
Binnen de Nēo lijn vormt de 280D DSD het instapmodel van deze uit twee DAC’s bestaande serie. Zoals het een echte Moon betaamt komt ook de constructie meteen weer oerdegelijk over en is het apparaat naast een ‘two tone’ kleurstelling, ook volledig in zwart of zilver verkrijgbaar. In tegenstelling tot de duurdere modellen die altijd over een groot rood display beschikken, is deze 280D DSD naast enkele toetsen met een precies drukpunt, enkel met een hele reeks aan kleine rode LED’s uitgerust. Hoewel prijstechnisch begrijpelijk, is dit ook meteen mijn enige echte kritiek op deze DAC. Vooral omdat het apparaat standaard is voorzien van een afstandsbediening en je op afstand niet weet bij welke ingang of functie deze LED’s horen. Met buitenmaten als 42,9 cm breed, 8,9 cm hoog en 33,3 cm diep, bezit deze 6,3 kg wegende DAC duidelijk ‘old school’ afmetingen. Een goede zaak vind ik, want wie de overzichtelijke achterzijde bekijkt, ziet meteen dat deze tjokvol aansluitingen zit. Eén van de glanspunten van deze DAC is natuurlijk de optionele MiND module met de onlangs geheel vernieuwde, mooie en gebruiksvriendelijke App. Vooral omdat het apparaat er in een oogopslag mee wordt omgetoverd tot een complete streamer! Enkel een NAS of netwerk met muziekbestanden en smartphone of tablet zijn dan nog nodig om op eenvoudige wijze ook van de nieuwste digitale media gebruik te kunnen maken. Eveneens positief is dat deze streaming module over enkele maanden ook met de cd kwaliteit leverende Tidal streaming dienst zal worden uitgerust. Hiermee wordt wat mij betreft wederom een belangrijke stap gezet naar de vervolmaking van het streaming audio principe en kan door veel meer mensen van een wezenlijk hogere bronkwaliteit worden genoten. Een hele mooie extra toevoeging waar zelfs de duurdere 380D DSD niet over beschikt, is Bluetooth AptX. Een vanuit kwalitatief oogpunt ogenschijnlijk tweederangs weergavestandaard, die in de praktijk en zeker met deze 280D DSD, weldegelijk tot verrassend goede prestaties kan leiden! Straks meer hierover.
Techniek en verschillen
Terwijl de 280D DSD aan de voorzijde slechts is voorzien van een viertal druktoetsen met kleine LED indicaties voor de aanwezige ingangen en verschillende samplingsfrequenties, is de achterzijde dus een stuk drukker bezet. Naast twee paar analoge uitgangen (RCA en XLR), zijn hier verder maar liefst acht verschillende digitale ingangen (1x AES/EBU, 2x S/PDIF, 2x Toslink, 1x USB, Bluetooth, Ethernet en WiFi) aanwezig. Het hart van deze hoogtechnologische en bijzonder netjes opgebouwde DAC, wordt gevormd door een volledig asynchrone DAC chipset die naast DSD bestanden tot DSD256, ook PCM bestanden van 16 bit 44,1 kHz tot 32 bit 384 kHz kan verwerken. Zoals het Moon betaamt, houdt het hier niet bij op en is ook op analoog gebied weer alles uit de kast gehaald om ook van deze 280D DSD DAC weer een echte topper te maken. Want hoewel allemaal wat eenvoudiger van opzet ten opzichte van de grotere, duurdere en klankmatig nog beter presterende 380D DSD, wordt ook hier in het analoge deel van een volledig gebalanceerde opbouw met vierlaags printen, puur koperen printbanen en streng geselecteerde onderdelen met een volledig gescheiden voeding gebruik gemaakt. Een uitgekiend DC servo circuit met speciaal ontworpen 18 dB/octaaf analoge filtering, zorgt tenslotte voor slechts minimale fase- en tijdfouten en draagt in behoorlijke mate bij aan de immer zo herkenbare pure Moon weergave. Als laatste is tenslotte vermeldenswaard dat alleen de 380D DSD met een zeer hoogwaardige volumeregelingsmodule kan worden uitgerust. Een bijzonder nuttige toevoeging waardoor meteen de weg vrij is om direct een eindversterker aan te sturen.
Triton Five
Net zoals de Moon Nēo modellen, behoren ook de werkelijk gloednieuwe GoldenEar Triton Five luidsprekers tot de instappers binnen het GoldenEar Technology gamma. Hoewel de visuele kenmerken van beide merken totaal verschillend zijn, is de uiteindelijke uitwerking dat zeker niet. Want ondanks dat het Amerikaanse GoldenEar zelfs nog minder nadrukkelijk op cosmetische opsmuk inzet dan de Canadese collega, streven beiden naar maximale waar voor het geld. Ook deze nieuwste Benjamin van het gelouterde en internationaal vermaarde ontwerpduo Sandy Gross en de Canadese Don Givogue, blijkt namelijk al vanaf het allereerste moment alle typerende kenmerken en eigenschappen van een GoldenEar ontwerp te bezitten. Het begint al met een relatief forse hoogte van 112 cm, een opmerkelijk ranke taille die taps toeloopt van 17 cm aan de voorzijde tot 21 aan de achterzijde en een diepte van 27 cm diepte (zonder voet). De bovenzijde is daarbij voorzien van een in zwart hoogglans uitgevoerd gebogen kunststofpaneel wat het zwarte doek om de MDF constructie mooi strak gespannen houdt. De eveneens in zwarte hoogglans afgewerkte ovaal vormgegeven voet, is vervaardigd van MDF en biedt middels een viertal inslagmoeren plaats aan rubberen voetjes of spikes. Mede door de goed gekozen verhoudingen en de licht achterover hellende kast, vind ik deze Triton Five visueel het tot op heden fraaiste en meest gebalanceerd vormgegeven GoldenEar model.
REVIEWMOON
Moon Neo 280D DSD DAC & GoldenEar Triton Five luidsprekers
Werner Ero |
09 september 2015
| MOON
SAMENVATTING
Twee bijzondere producten die ieder zowel afwijkend als ver boven hun prijsklasse weten te presteren. Zo is de Moon Nēo 280D DSD DAC een echte kameleon die naast zijn grote arsenaal aan nuttige mogelijkheden ook nog eens stil en volledig probleemloos functioneert. Want wat u er ook op aan wilt sluiten, deze Moon heeft er een passend antwoord op en behoort klankmatig ook nog eens tot de allerbeste DAC’s in zijn prijsklasse en zelfs ruim daarboven! Bovendien biedt More Music vanaf 1 januari 2015 tien jaar garantie op alle Moon producten, met uitzondering van cd loopwerken waar drie jaar op gegeven wordt. Kers op de taart is het feit dat de optionele MiND streaming module van deze DAC over enkele maanden ook nog met de cd kwaliteit leverende streamingdienst Tidal zal worden uitgerust. Daarmee een veelzijdig apparaat nog veelzijdiger makend. Hoewel wezenlijk anders qua concept bezit de GoldenEar Triton Five eenzelfde soort insteek. Wederom is het een grote veelzijdigheid en universele inzetbaarheid die de klok slaan. Daarbij zijn de sterke punten van deze Triton Five dat er naast een gemakkelijke plaatsing met een enorm stereopanorama, ook geen enorm krachtige versterker nodig is en ook minder perfecte software nog altijd prettig en aanstekelijk zal klinken. Uiteraard presteren ook deze mooie weergevers met echt goede software nog veel beter, maar echt noodzakelijk is het niet. Daarmee is het Nederlandse aanbod met twee prachtige allrounders verrijkt. Producten die bovendien een echt passend antwoord op de gebruikerswensen van vandaag hebben.