Review: The Last Shadow Puppets – Everything You’ve Come To Expect (High-Res audio)

Eric de Boer | 11 april 2016

Eindelijk is het tweede album van The Last Shadow Puppets uitgebracht. De compacte supergroep past wederom de typische filmische sound van de sixties toe, maar klinkt op Everything You’ve Come To Expect ingetogener en tegelijkertijd volwassener. Qobuz biedt het album onder andere in High Resolution audio aan, dus voel ik die albumversie maar eens aan te spreekwoordelijke tand.

Het is alweer acht jaar geleden dan The Last Shadow Puppets het prachtige debuutalbum The Age Of The Understatement uitbracht. Miles Kane (The Rascals) en Alex Turner (Arctic Monkeys) verrasten op dat album met een frisse klank, verpakt in een typische jaren zestig sound. Hoewel Turner enkele jaren geleden nog aangaf dat er voorlopig geen nieuw album van het zij-project The Last Shadow Puppets in zou zitten wegens een te volle agenda, is er nu dan toch een tweede album.

Op Everything You’ve Come To Expect is het duo wederom aangevuld met drummer en producent James Ford, die samen met sessiebassist Zach Dawes de huidige bezetting van The Last Shadow Puppets invult. In een interview hebben de heren aangegeven dat de tweede plaat past in een uiteindelijk drieluik van albums dat onder deze bandnaam uitgebracht zal gaan worden. Leuk detail is de albumhoes, waarop een onherkenbare Tina Turner dansend is gefotografeerd.

Dat de individuele artiesten ouder en meer ervaren zijn geworden, is logisch omdat dat er meerdere (Arctic Monkeys) albums zijn verschenen en dat er vele live optredens zijn geweest. De in de afgelopen acht jaar opgedane ervaring resulteert dan ook duidelijk in een meer volwassen sound. Daarnaast is al bij het eerste nummer van Everything You’ve Come To Expect duidelijk dat er op de tweede Last Shadow Puppets plaat een gladder geproduceerd en Amerikaans-georiënteerd geluid wordt gepresenteerd. Zeker ten opzichte van de frisse, wat hardere Britse klank uit 2008.

De luisteraar wordt op het tweede album ondergedompeld in een filmisch geluid, dat niet had misstaan onder een film noir van de grote cineasten van de afgelopen eeuw. Nog steeds weten de heren Turner en Kane een melancholisch gevoel tentoon te spreiden, iets dat door de uitgebreide orkestrale invulling van het album prima wordt ondersteund. Maar liefst 19 orkestleden vulden het album aan met vooral strijkers. De grote invloed van Turner ligt er wel dik bovenop, wat waarschijnlijk komt door zijn persoonlijke successen.

De gladde indierock die de heren op Everything You’ve Come To Expect laten horen is enorm toegankelijk. Tekstueel zijn de heren vol van zichzelf, op een vreemde acceptabele wijze. Het album is een toonbeeld van zelfbevlekking en het lijkt of vooral Alex graag naar zichzelf luistert. Toch komt het gezelschap er prima mee weg, hoewel de ruigheid van het debuut bij lange na niet gehaald wordt. Met uitzondering van het nummer Bad Habits, dat weer terug doet denken aan The Dead Wheather van enkele jaren geleden. Her en der zitten er wat elementen van psychedelica in de tracks verwerkt, soms wordt een funky noot geraakt en natuurlijk is het bombast niet van de lucht.

Everything You’ve Come To Expect komt prima binnen bij de luisteraar, maar heeft vooral na de eerste helft van het album de neiging om in te zakken. Soms weerklinkt heerlijk zoetsappige melancholie, dat wordt afgewisseld met narcistische gevoelens. The Last Shadow Puppets hebben met deze tweede ‘langspeler’ een redelijk goed album afgeleverd, dat de kracht van het debuut echter niet kan evenaren. Toch zit de plaat een stuk beter in elkaar dan menig ander album binnen het genre. Het geeft eens te meer aan hoe goed vooral Alex Turner als artiest is.

Klankmatig beschouwd is het album gladjes geproduceerd, hoewel er van veel dynamiek en sprankeling weinig sprake is. Het geheel komt eerder ingetogen op de luisteraar over. Een keuze van productie en mixen. De door Qobuz aangeboden 24-bit/ 96kHz download klinkt in ieder geval wel erg schoon en ook de metadata is erg compleet. Prettige luistermuziek met een veelal ingetogen karakter, maar net niet what we’ve come to expect…

Muziek: 7 ½
Klank: 8
Label: Domino/ V2 Records via Qobuz