Review David Aaron Carpenter: The 12 Seasons (Qobuz)

Erik Derycke | 10 mei 2016

Voor zijn debuut-cd koos de Amerikaanse altviolist David Aaron Carpenter voor een evergreen uit het klassieke repertoire: de Vier Seizoenen van Vivaldi. "Nee, niet nog een opname van de Vier Seizoenen," hoor ik u denken. Begrijpelijk: deze reeks van vier vioolconcerto's is al eindeloze keren opgevoerd, opgenomen (een goede duizend keer, zegt Wikipedia), bewerkt (een aanrader is de jazz-versie Jacques Loussier Plays Vivaldi) of geremixt – in 2012 nog zeer inventief door Max Richter op Recomposed. Dat is het goede aan een echte evergreen: die is niet kapot te krijgen, zelfs niet door André Rieu.

In vergelijking met de versies van Loussier en Richter kleurt deze opname behoorlijk binnen de lijntjes. Het opwindendste is dat Carpenter de solo-viool vervangt door een altviool. Het diepere geluid van dat instrument doet je eerst denken dat er iets mis is met de opname of met je muziekinstallatie, maar na een paar minuten zit je mee in flow. Carpenter wordt begeleid door het Salomé Chamber Orchestra dat hij samen met vioolspelende zus en broer in 2009 oprichtte. Dit dertienkoppig kamerorkest (strijkers aangevuld met een klavecimbel) speelt zonder dirigent, zonder hoofd dus. De naam verwijst volgens het cd-boekje daarom naar de Bijbelse prinses Salomé, die de profeet Johannes de Doper liet onthoofden. Een beetje vergezocht, maar 'John the Baptist Chamber Orchestra' bekte waarschijnlijk niet zo goed. In elk geval: ook zonder hoofd speelt het Salomé Chamber Orchestra strak en geven ze hun solist de ruimte om zijn kunsten uit te stallen.

Om aan de twaalf seizoenen uit de titel te komen, combineert Carpenter Vivaldi met twee veel minder bekende werken. De Cuatro Estaciones Porteñas, ook gekend als 'De Vier Seizoenen van Buenos Aires', zijn een reeks van vier composities van tango-grootmeester Ástor Piazzolla. Ze zijn oorspronkelijk geschreven voor viool, piano, gitaar, contrabas en bandoneón. Carpenter gebruikt het arrangement dat de Russische componist Leonid Desyatnikov maakte voor violist Gidon Kremer en diens kamerorkest Kremerata Baltica. Desyatnikov voegde af en toe citaten uit Vivaldi toe aan Piazzolla's partituur en vestigt daarmee de aandacht op gelijkenissen en verschillen tussen deze muzikale impressies van de seizoenen. Soms is dat grappig, wanneer in 'Verano Porteño (Buenos Aires Summer)' flarden uit Vivaldi's 'L'inverno' (De Winter) voorbij waaien: wanneer het zomer is in Buenos Aires, is het immers winter op het noordelijk halfrond…

Een ontdekking op deze cd zijn melancholische 'Four Seasons of Manhattan' van de Oekraïens-Amerikaanse componist Alexey Shor uit 2013. Alexey Shor schreef dit werk in opdracht van het Salomé Chamber Orchestra, en het geeft de leden van het orkest alle kansen om melodieus samen te spelen.