Onlangs lanceerden we een HiFi Special van het merk Yamaha. Zoals inmiddels gebruikelijk rond de livegang van een nieuwe Special, plaatsen we een artikel om kort iets over de geschiedenis van het merk te kunnen vertellen.
Yamaha in hoofdlijnen
Het Japanse merk Yamaha (spreek uit: Yàh-maha) ontstond in oktober 1987 toen de voorganger van de befaamde multinational – Nippon Gakki – de naam officieel veranderde, en beleeft daarmee volgend jaar haar zilveren jubileum.
Dat 25-jarig jubileum is alleen in naam, overigens – het bedrijf achter de naam kan immers terugblikken op een rijke geschiedenis van bijna 125 jaar. De wijziging is namelijk een eerbetoon aan oprichter Torakusu Yamaha, die al in 1887 de eerste basis legde voor zijn bedrijf, toen hij op een school in de regio Kishu een harmonium repareerde en besloot van zijn technische vaardigheden en fascinatie voor machines zijn professionele leven te maken. Het resulteerde twee jaar later in de oprichting van Yamaha Organ Works, en nog eens acht jaar later – in oktober 1897 – in de vestiging van het bedrijf Nippon Gakki Company Limited, waar Yamaha de eerste president van werd.
Het merk anno nu
Vandaag de dag heeft het bedrijf ruim 25.000 medewerkers in bijna honderd dochterondernemingen, terwijl het merk kan buigen op onder meer 6,15 miljoen gebouwde piano’s en vleugels, en meer dan vierduizend internationale patenten.
Het merk Yamaha heeft naast het bouwen van piano`s en keyboards haar sporen verdiend in het vervaardigen van andere muziekinstrumenten zoals gitaren en basgitaren, koper- en houtblaasinstrumenten en drums- en percussie-instrumenten. Voor de hifibranche is het merk voornamelijk interessant vanwege haar brede A/V-aanbod, waaronder versterkers, luidsprekers, home cinema systemen en DVD- en Blu-rayspelers, en natuurlijk de productlijnen van Yamaha hoofdtelefoons. We lichten een paar recente ontwikkelingen uit.
Yamaha thuisbioscoop
Met de introductie van een nieuwe generatie innovatieve AV‐receivers is Yamaha helemaal klaar voor de hedendaagse entertainment markt. Het weergeven van films en games in full HD 3D, het luisteren naar muziek vanaf de Apple iPod en de mogelijkheid om een indrukwekkende bioscoopervaring naar de huiskamer te brengen ‐ dat zijn de eisen die de consument aan moderne AV‐receivers stelt.
Die eisen zijn in de afgelopen jaren drastisch gewijzigd. Waar in het verleden de focus lag op het versterken van surround sound, vraagt de moderne consument om een allesomvattend audio-video systeem dat iedere bron ondersteunt. Van 3D-films in hoge resolutie en de indrukwekkende games op de nieuwste generatie spelcomputers, tot het afspelen van muziek vanaf een iPod. Bovendien zijn consumenten op zoek naar systemen die eenvoudig te installeren en te bedienen zijn. Ook factoren als design en stroomverbruik spelen tegenwoordig een belangrijke rol bij de aankoopbeslissing van de consument. Dankzij de RX‐V371, 471 en 571 modellen zet Yamaha nieuwe maatstaven in dit segment.
New media
Het landschap van multimedia en streaming verandert snel. In die categorie zijn producten als de Bowers & Wilkins Zeppelin en de NAD Viso 1 bepalend, maar speelt ook Yamaha een rol dankzij de onlangs geïntroduceerde Restio ISX-800. Yamaha zelfs plaatst de Restio onder desktop audio, waar je ook de PDX-11 en -13 vindt, maar hij is meer op zijn plaats in de vergelijking met de hier genoemde streamers, die het iPod dock naar een hoger niveau tillen.
We publiceerden onlangs al een recensie van het nieuwe model, waarin de auteur stelde dat je voor de 599 euro die de Restio moet kosten heel wat in huis haalt. “Een fraai designobject dat je kan ophangen of neerzetten, dat multifunctioneel is en dat bovendien ontworpen is om aardig wat allround muzikaal plezier te schenken.” Lees de volledige recensie hier.