HI-VISITiEar Tilburg

HiVisit: iEar' | Ultimate sound and vision

Werner Ero | 06 maart 2017 | Fotografie Werner Ero

Commerciële marktwerking blijft toch een bijzonder intrigerend fenomeen. Vooral wanneer blijkt dat terwijl op veel plaatsen audio-video winkels de afgelopen jaren het veld hebben moeten ruimen wegens gestaag teruglopende consumentenbelangstelling, een andere selecte groep winkeliers nergens hinder van lijkt te ondervinden?

Een prachtig voorbeeld van deze visionairs komen we in het Noord-Brabantse Tilburg tegen. Een typische industriestad waar iEar’ | Ultimate sound and vision, al bijna 15 jaar een opvallende groei doormaakt. Hoe? Door een geheel andere kijk op de materie en een klantbenadering die daar naadloos op aansluit. Voeg daarbij een opvallend breed en diep assortiment, wat door vakbekwaam personeel met veel oog voor het overkoepelende (thuis)integratieverhaal wordt gedemonstreerd en je hebt een winnende formule in handen.

Een buitengewoon fascinerend facet aan iEar’ vind ik dat er op het eerste gezicht eigenlijk helemaal niet zoveel bijzonders met deze winkel aan de hand lijkt te zijn. O.K. het pand toont aan de buitenzijde netjes, binnen 50 meter is de auto nog gratis te parkeren en het pico bello gepresenteerde assortiment biedt absoluut een bovengemiddeld grote diversiteit. Toch zijn dit soort aspecten nog niet uniek en geeft het ook geen directe verklaring voor het respect dat deze winkel binnen het Nederlandse spelersveld inmiddels weet af te dwingen. Een forse tip van de sluier wordt echter door de begin november voor de tweede keer gehouden grootschalige Audio Show iEar’ gehaald. Dit keer niet op fraaie landgoed De Rosep in Oisterwijk, maar in het veel grotere en beter op deze taak berekende Willem II stadion in Tilburg. Een grootschalig onderkomen wat tijdens dit bruisende AV evenement onderdak biedt aan de vele tientallen fabrikanten en importeurs en wat net als de eerste editie ook wederom enorm goed wordt bezocht. Een fenomeen wat naast de gratis toegang, zeker ook door de laagdrempeligheid en het bijzonder brede aanbod in letterlijk alle prijsklassen is bereikt. Na de mededeling dat recent ook de winkel door een ingrijpende verbouwing serieus onder handen is genomen, zijn het voor mij genoeg redenen om deze inmiddels bijzonder serieus te nemen Brabantse winkel, nogmaals met een bezoek te vereren. 

Wolf in schaapskleren

Hoewel de buitengevel en de grote schoorsteen nog duidelijk naar het industriële (textiel) verleden van het pand verwijzen, veranderd dit als bij toverslag wanneer ik bij iEar’ over de drempel stap. Hier geen nadrukkelijk aanwezige displays of opeengestapelde producten die het hardst om aandacht schreeuwen, maar rust, structuur, gematigd natuurlijk kleurgebruik en vooral een heerlijk ruimtegevoel. Zonder het direct te beseffen merk je onbewust meteen dat je een kwaliteitswinkel bent binnengestapt. Natuurlijk is het nodige personeel aanwezig om al uw vragen adequaat te beantwoorden en natuurlijk staan er vele AV-producten voor u klaar. Maar de rust en eenheid die het geheel uitstraalt in samenspel met het bijna in één oogopslag te bevatten totaaloverzicht, zijn volgens mij toch wel behoorlijk uniek te noemen.

Maar meer tijd om hier nog langer over na te denken niet, want keurig op de afgesproken tijd komt iEar’ eigenaar en geestelijk vader Freek van Ham breed glimlachend op mij aflopen. ‘Werner, wat leuk je weer te zien en wederom welkom bij iEar’. Na jouw laatste officiële bezoek van alweer een dik jaar geleden hebben we hier niet stilgezeten en inmiddels zijn er alweer zo veel nieuwe noviteiten en zaken te melden, dat het mij een goed idee leek om dit aan zowel jou als de lezers te tonen. Waar we bij iEar’ altijd heel bewust naar streven is om zaken als overzicht, rust en duidelijkheid, zoveel mogelijk te verenigen binnen een zo breed en diep mogelijk assortiment. Uiteraard wel in basis allemaal AV gerelateerd, maar binnen deze focus hebben wij gewoon enorm veel te bieden.’

Streaming audio zone

Van praktisch alle merken die wij hier voeren, hebben wij het volledige assortiment speelklaar in onze winkel en in de zeven(!) verschillende luisterruimtes opgesteld staan! Van homecinema, hifi in vier verschillende prijsklassen tot zeer recent nu ook een heuse Sonos streaming audio experience demo ruimte. Direct aangrenzend hebben we een afzonderlijk streaming audio zone gecreëerd. Een winkeldeel waar men naast Sonos, ook de producten van Heos by Denon, MusicCast en BlueSound kan vinden. Ieder van deze merken is ijzersterk binnen zijn eigen prijsklasse, maar verder ook heel verschillend qua mogelijkheden en de geboden geluidskwaliteit.

Voorheen stonden al deze merken en producten nog her en der in de winkel verspreid. Door de specifieke complexiteit en het gestaag stijgende aanbod, bleek het steeds meer wenselijk om ze allemaal direct naast elkaar in een ‘echte’ omgeving direct te kunnen vergelijken. Naast deze multifunctionele alleskunners hebben we bij iEar’ natuurlijk ook nog steeds de gespecialiseerde ‘losse component’ audio streamers van o.a. merken als Marantz, Rotel, Cambridge Audio, Naim en McIntosh, in de diverse luisterruimtes opgesteld staan. Feitelijk willen we met al deze inspanningen onze klanten nog beter voorlichten. Een pakket aan eigen indrukken en ervaringen waardoor ze nog beter in staat zullen zijn datgeen aan te schaffen wat het beste bij hun wensen en eisenpakket aansluit.’

Heldere marktpositionering

De afgelopen jaren is een toenemend aantal AV winkeliers in zwaar weer terecht gekomen. Heb jij zelf een idee waardoor dit is veroorzaakt en vooral hoe je als winkelier hier op kunt anticiperen? ‘Het is natuurlijk geen geheim dat er naast de afgelopen recessie, al jaren een verschuiving van de consumenteninteresse plaatsvind. Mensen zijn ook van veel meer zaken op de hoogte en willen eenmaal in de winkel nog meer overtuigd worden dat hun zuurverdiende geld maximaal goed kan worden besteed dan voorheen. Bij iEar’ proberen we hier aan te voldoen door continu zoveel mogelijk transparantie over zowel onze werkwijze als producten aan de dag te leggen.’

‘Wij geloven heilig in een goede voorlichting, klantenbinding, klantvertrouwen en doorgroeimogelijkheden. Zeker doordat we inmiddels nu bijna 15 jaar bestaan, zie ik dat het ook echt werkt. Veel mensen zijn hier ooit eenvoudig met betaalbare spullen gestart en komen nu terug om vaak weer een trede hoger te gaan. Dus eenieder die hier binnenkomt weet vaak al heel snel wat hij aan ons heeft. En laat ik eerlijk zijn dat we ze ook echt wat te bieden hebben. Sterker nog, ik denk dat wij in ons segment zelfs bijna nauwelijks concurrentie kennen. Ook omdat we naast ons ijzersterke assortiment met het gros van de bekende en kwalitatief hoogwaardige merken - die we vaak al sinds onze beginjaren voeren - ook met de behoefte stroom zijn meegegroeid.’

‘Dus iedere innovatie die op den duur een nieuwe standaard wordt is bij iEar’ speelklaar te vinden. Streaming audio en video zijn hier een mooi voorbeeld van, maar we gaan zelfs nog een aantal stappen verder. Want ook voor meerkanaals, multiroom, al dan niet met in- of opbouwspeaker en smarthome en netwerktoepassingen, is men bij ons aan het juiste adres. Feitelijk is het uiteindelijk allemaal een kwestie van continu met de klant meedenken en al zijn wensen en eisen op zowel AV gebied, netwerk apparatuur als domotica realiseren. Hiervoor hebben we voor iedere discipline de bijpassende specialisten in eigen huis en kan niet alleen snel kan worden geschakeld, maar is het ook mogelijk om bij onverhoopte calamiteiten zo snel mogelijk naar een adequate oplossing te zoeken. Een zekerheid die ervoor zorgt dat de klant hoe dan ook probleemloos kan genieten van zijn welverdiende investering.’






EDITORS' CHOICE