Streaming audio heeft in 2016 voor het eerst een groter marktaandeel gehaald dan fysieke muziek. De totale verkoop is in Nederland met 13,1 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor, weet Entertainment Business op basis van cijfers van de NVPI, naar een waarde van 154,8 miljoen euro.
Het aandeel van muziekdiensten en streaming verkoop groeide met 38,2 procent om op 84,7 miljoen euro uit te kopen, meer dan de helft van de totale markt en ruim 90 procents van de totale digitale omzet. Wereldwijd steeg de omzet van streaming audio met maar liefst 60 procent, volgens het IFPP Global Music Report. Dat rapport meldt dat ruim 112 miljoen mensen betalen om muziek online te luisteren met diensten als Tidal, Qobuz en Spotify.
Op de Nederlandse markt voor fysieke muziek daalde de verkoop van cd's, maar wist vinyl opnieuw een stevige plus te bereiken: 49,4 procent ten opzichte van 2015, voor een totaal van 14,6 miljoen euro.
De NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie, bericht dat albums en losse nummers van onder meer Adele, Justin Bieber, Broederliefde, Lil’Kleine, Kensington, Coldplay, David Bowie, The Rolling Stones, Leonard Cohen en Kinderen voor Kinderen(!) debet waren aan het positieve resultaat. Meer cijfers en inzichten zijn te vinden op de website van de NVPI.
Jaap Bruijnen, directeur van NVPI: “De verwachting is dat de streamingmarkt verder stijgt in de komende jaren, dus ook voor de toekomst ligt een omzetstijging in de lijn van de verwachting. Vooral muziekmaatschappijen met een diepe catalogus hebben veel baat bij een groeiende digitale markt.”
Lees ook onze recente achtergronden over de cd, vinyl en het cassettebandje