We publiceerden onlangs op zustersite Homecinemamagazine.nl een achtergrondstuk over Definitive Technology, het Amerikaanse audiomerk dat samen met Polk Audio onderdeel is van Sound United – waar je tegenwoordig ook Denon en Marantz vindt. In de inleiding van dat stuk werd verwezen naar een tweede merk-essential. Bij dezen: Polk Audio!
Wie zich een digitale weg naar polkaudio.com navigeert, ziet al snel dat het merk dat dit jaar zijn 45ste verjaardag viert van alle audiomarkten thuis is. Op de homepage vind je op het moment van schrijven in de categorie home cinema een mooie driedeling die de onderliggende filosofie – betaalbare high-end – prima onderschrijft. Ben je in de markt voor een thuisbioscoop, dan heb je keuze uit drie stevige series die Polk naar drie typen (of budgetten, zo je wil) uitsplitst: voor instappers is er de T-serie, om Polk Audio te definiëren zijn er de Signature-modellen en de echte ‘home cinema-enthousiastelingen’ kunnen zich uitleven op de LSIM line-up, ‘our greatest sound’. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.
Geschiedenis in het kort
In deel 1 van dit tweeluik werd er al een tipje van de sluier opgelicht en kon je lezen dat hifi-legende Sandy Gross een rol heeft gespeeld in het echt Amerikaanse audiomerk Polk Audio. Maar het in Baltimore, Maryland opgericht merk zou geen Polk heten zonder Matthew ‘Matt’ Polk, die net als Gross en partner-in-crime George Klopfer een opleiding genoot aan Johns Hopkins University in diezelfde stad.
‘In 1972 change was everywhere’, zo begint het verhaal. Los van de sociale, economische en politieke kwesties van die tijd wordt hier vooral bedoeld dat muziek langzaam een andere rol kreeg. Of in ieder geval een ander podium. Liveshows werden bepalend en terwijl bands de kroegjes en kleinere zaaltjes verruilden voor stadions kreeg ook de televisie en prominentere rol in verspreiden van muziek. De oprichters van Polk Audio stelden zich als doel om de beleving van live concerten – maar ook de betere audiobeleving in het algemeen – naar de huiskamer te halen. Een missie die nog altijd de achterliggende gedachte is bij alle speakers die voor weergave van muziek, film en televisie op de markt worden gebracht.
Om die historie van innovatie wat op te volgen bij dezen een kleine selectie van enkele Polk-eigen patenten:
Dynamic Balance
Een innovatie gericht op verbetering van de audiokwaliteit door vermindering van resonantie of galm. Concreet is het een uitvoerige analyse van het volledige elektro-akoestische en mechanische binnenwerk van een speaker om met daarop aangepaste materialen en bouwconfiguraties een realistischer geluidsbeeld te bereiken.
SDA of Stereo Dimensonial Array
Met een naam en techniek die lijkt op de eerder besproken ‘immersive bipolar array’ van Definitive Technology is SDA van Polk erop gericht om een surroundweergave uit één bron te verkrijgen. Het is een techniek om nadelige cross-channel inmenging tegen te gaan om een ruimer geluidsbeeld en bredere stereoweergave te verkrijgen om een driedimensionale audiobeleving neer te zetten.
WDA of Wide Dispersion Array
In het verlengde van voorgaande wordt WDA ingezet om kleinere speakers een breder podium te geven. Een ‘omhullende soundstage’ specifiek getuned voor de minimale behuizingen van boekenplankmodellen en surroundspeakers.
Cascade crossover
Een techniek om een bredere sweetspot neer te zetten door ongewenste overlap in klanken in de speakeropstelling uit te sluiten. De cascade crossover elimineert kamfiltering en straling – gebruikelijke elementen bij multi-driver speakers – om kwaliteitsvermindering en ‘in elkaar storten’ (‘cascading’) van het geluidsbeeld te verminderen. Zo moet er een realistisch geluidsbeeld ontstaan ongeacht je luisterpositie.
Net als Definitive Technology kan Polk Audio bouwen op merk-eigen innovaties, ontwikkeld in de eigen onderzoekscentra in Baltimore. En net als bij DT is het team achter Polk trots op de synergie tussen techniek en ontwerp. In het proces van idee en tekentafel naar product en uiteindelijk huiskamer gaan engineering en design steevast hand in hand. Ook Polk is uiterlijk zeer goed herkenbaar als Polk, maar dat geldt net zo goed voor de techniek en het binnenwerk. ‘From the bright minds who engineer and inspire our patented audio technologies, to the keen eyes of our designers who live for the look and feel of our products, both schools of thought drive our sound.’
En nu: van Amerika naar Europa
De huidige uitdaging van het merk ligt erin om met dat assortiment de oversteek naar Europa te maken. En datzelfde geldt uiteraard voor de line-up van collega-merk Definitive Technology. Natuurlijk tref je beide merken al langer bij dealers aan deze kant van de oceaan, maar de Amerikaanse giganten hebben nog nergens de naamsbekendheid of marktaandelen die ze in hun thuisland genieten. Niet voor niets richtte Sound United het vizier op D+M, dat met de populaire Japanse merken Denon en Marantz al stevige voet op Europese bodem wist te zetten. En vergeet niet dat D+M al meer dan tien jaar geleden en met succes het Amerikaanse Boston Acoustics naar Europa haalde. Tijd voor een volgende Amerikaanse golf?
Interessant daarbij: Sound United onderzoekt momenteel of ze een meer Europese tuning zouden moeten toepassen op producten die voor onze markt bedoeld zijn, omdat de weergave een Amerikaans karakter zou hebben. Daarbij zou er op de diensten van Karl-Heinz Fink worden gerekend, de luidsprekerontwerper die recent opviel met het Concept 500-ontwerp van Q Acoustics en de Mission LX-reeks.
Wil je meer weten? Op polkaudio.com vind je extra achtergronden en interessante video’s. Daarnaast publiceerden we eerder deel 1 van dit tweeluik op zustersite Homecinemamagazine.nl, waarin Definitive Technology – het jongere broertje van Polk – aan bod kwam. Dat artikel lees je hier.