Het Roemeense Meze Audio heeft een tweetal nieuwe hoofdtelefoons gelanceerd. De eerste is de over-ear Empyrean die de concurrentie aan moet gaan in het topsegment van over-ears. De tweede is de in-ear Rai die is voorzien van een Penta Hybrid Driver. De Rai moet op zijn beurt de aanval openen op het topsegment van in-ears. Beide hoofdtelefoons zijn aan het publiek getoond op de afgelopen High End beurs in München.
Meze Audio Empyrean: comfortabel over-ear vlaggenschip
Het in Roemenië gevestigde Meze Audio, dat is opgericht in 2009, heeft naar eigen zeggen bij de ontwikkeling van de nieuwe Empyrean alle gebaande paden verlaten. Experimenteren, nieuwe wegen inslaan, nieuwe materialen en technieken testen en gebruiken, het is allemaal gedaan en het resultaat is de nieuwe Empyrean.
De Empyrean heeft planar-magnetische drivers. Voor de ontwikkeling van de drivers is samengewerkt met Rinaro Isodynamics, een bedrijf met meer dan dertig ervaring als het gaat om onderzoek en ontwikkeling van planar-magnetische drivers. De Empyrean is tot op zekere hoogte een gezamenlijk project van Meze en Rinaro.
De basis van de nieuwe Empyrean is de MZ3-driver, die exclusief is ontwikkeld en geproduceerd voor de Empyrean. De MZ3 vertegenwoordigt een nieuwe standaard op het gebied van planar-magnetische drivers. “Met de MZ3, een Isodynamic Hybrid Array Driver, zetten we een nieuwe standaard voor planar-magnetische audioweergave - de eerste dual-shaped voice coil-array”, aldus Pavlo Shymanovych, CEO en oprichter van Rinaro Isodynamics. Shymanovych vervolgt: “De “MZ3 is enige in zijn soort, een van de lichtste en meest geavanceerde vlakke magnetische aandrijvingen op de markt.”
Veel aandacht is besteed aan de weergave boven de 10 kHz met als resultaat een duidelijke positionering van individuele instrumenten en stemmen. Het frequentiebereik zou doorlopen tot 110 kHz. Dat is ruimschoots meer dan de standaard voor hi-res weergave. De massa van de driver is zeer laag, totaal 67 gram. Meze geeft een gevoeligheid op van 100 dB.
Het frame van de oorschelpen en de verbindingstukken zijn gemaakt van aluminium. De hele hoofdtelefoon weegt 400 gram en de hoofdband is zo geconstrueerd dat een lange luistersessie moeiteloos en met genoegen kan worden uitgezeten.
We weten nog niet wanneer de nieuwe Meze Empyrean geleverd kan worden. Op internet gonst een prijs van 3.500 euro.
Meze Audio Rai: in-ears vlaggenschip gemaakt van cnc-gefreesd aluminium
Zoals de nieuwe Empyrean het nieuwe vlaggenschip is onder de over-ears van Meze Audio, zo is de nieuwe Rai het nieuwe vlaggenschip in het segment van de in-ears. De Rai is geen compromis, op geen enkel aspect, aldus Meze Audio.
De driver van de Rai is een zogenaamde Penta Hybrid Driver en het komt er op neer dat de Rai een vijfweg systeem is. Een vijfweg systeem is natuurlijk een zeer speciale uitdaging voor ontwikkelaars, vooral als het geplaatst moet worden in zo'n kleine ruimte als bij in-ears zoals de nieuwe Meze Rai. Met de Penta Hybrid Driver Technology kan de nieuwe Meze Rai vertrouwen op een dynamische driver voor het laagste frequentiebereik en beschikt hij ook over twee zogenaamde Balanced Armature Drivers, kortweg BA Drivers. De drivers zijn op elkaar afgestemd zodat de nieuwe Meze Rai een absoluut harmonieuze overgang tussen de afzonderlijke drivers heeft en dus uiteindelijk een homogene en zeer gedetailleerde klank oplevert. Het frequentiebereik van de nieuwe Meze Rai zou lopen van 5 Hz tot 44 kHz en voldoet dus, net als de Empyrean, aan de hi-res normering.
De behuizing is gemaakt van cnc-gefreesd aluminium. Een deel van de behuizing steekt in de gehoorgang en er zijn verschillende openingen voor de verschillende drivers. De behuizing is overigens zwart geanodiseerd.
De kabel is van een hoge kwaliteit en loopt van voren over de oorschelp naar achteren. De Rai blijft dus goed in het oor zitten. De kabel is overigens afneembaar. De gebruiker kan zijn Rai met een jackplug aansluiten of kiezen voor een kabel met een symmetrische aansluiting.
Naar verluidt zal de Meze Rai binnenkort in de winkel liggen, maar we weten niet wanneer dat precies zal zijn. De prijs ligt vermoedelijk ergens rond de 1.000 euro.