Medewerkers van Teufel kijken dagelijks uit op de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche: het hoofdkantoor staat diagonaal tegenover de kerk die in de volksmond ook wel ’Hohler Zahn’ wordt genoemd. Er vinden diensten en verschillende muzikale evenementen plaats in het iconische achthoekige gebouw dat meer dan twintigduizend blauwe glazen ramen telt. Er staat bovendien een imposant orgel met meer dan vijfduizend pijpen, en dat bracht het team van de Berlijnse luidsprekerfabrikant op een idee.
Kerkmuziekregisseur Helmut Hoeft en Teufels elektronica-ontwikkelaar Christoph Klug ontmoetten elkaar in de zomer van 2017 en al snel kwam het zwakke basbereik van het imposante orgel ter sprake. Het bleek de aanzet tot een bijzondere samenwerking tussen kerk en Teufel (Duits voor duivel, saillant genoeg), waarop het audiomerk besloot een achttal subwoofers aan de historische kerk te schenken.
'We hebben bas nodig'
Hoeft en zijn collega, titulair organist Wolfgang Seifen, dachten al jaren na over hoe de kerk de bijzonder lage tonen van het orgel kon optimaliseren. Eerst wilden ze het geluidsspectrum aanvullen met andere orgelpijpen. De crux: deze pijpen hebben een lengte van meer dan elf meter en een diameter van vijftig centimeter - zonder grote verbouwing onmogelijk te installeren. Omdat de kerk een monumentaal pand is, kwam deze klassieke oplossing te vervallen. Veel ongecompliceerder en zonder bouwkundige aanpassingen is het pimpen van het orgel met basluidsprekers. "Toen Christoph over het project vertelde, was het meteen duidelijk: hier moeten wij bij helpen. Ik ben echt trots op onze medewerkers die veel van hun vrije tijd opgeofferd hebben voor dit geweldige project”, licht Teufel CEO Sascha Mallah toe. 'Acht subwoofers voor een Hallelujah!'
"Het gaat niet alleen om het plaatsen van een paar subwoofers achter het orgel", legt Klug uit. "Met mijn collega, akoestisch ingenieur Massimo Petriaggi, hebben we de complete oplossing gepland en geïmplementeerd.”
Naast Teufels S6000-subwoofers die achter het orgel op een tribune staan, worden een digitale cross-over en een midi-interface gebruikt. De gebruikte samples zijn digitale opnames van echte orgelpijpen. Voor een natuurgetrouw geluid worden een PA-versterker en twee satellietluidsprekers gebruikt. Na de technische installatie volgde de aanpassing aan de ruimte-akoestiek en de intonatie van de digitale registers. Hier konden Petriaggi en Klug ook hun muzikale passie in kwijt - beiden spelen in hun vrije tijd orgel.
Mallah sluit af: "Onze boxen zijn niet zichtbaar voor de kerkbezoeker en de oplossing klinkt zo overtuigend, dat niemand het idee zal krijgen dat er elektronisch geholpen wordt.”