NIEUWSTechdas

TechDAS Air Force V: luchtige maar zware draaitafel

Het Japanse bedrijf Stella Inc. heeft zichzelf ten doel gesteld met het merk TechDAS om liefhebbers van vinyl met bijzonder hoge ambities draaitafels aan te bieden, die niets minder dan perfectie moeten leveren. De nieuwe TechDAS Air Force V is het meest compacte model van TechDAS. Het gebruik van lucht is een speerpunt van TechDAS.  De nieuwe Air Force V zal naar verwachting vanaf volgende maand geleverd kunnen worden.

TechDAS Air Force V: draaitafel met luchtlager en vacuümaanzuiging

Draaitafels zijn er in allerlei soorten en maten en iedere fabrikant beweert wel iets bijzonders te bouwen. Veelal zijn deze beweringen niet veel meer dan marketingpraat, zonder daarmee af te doen aan de klank van het betreffende product. Een fabrikant, wiens producten zich van de enorme variëteit op de markt onderscheiden, is zeker het Japanse hifibedrijf TechDAS. TechDAS is een merk dat behoort tot het Japanse bedrijf Stella Inc. TechDAS is slechts een onderdeel van van Stella Inc., maar wel een onderdeel die internationaal de aandaht heeft getrokken. Hideaki Nishikawa, die wordt beschouwd als een legendarische ontwikkelaar, regelt in het verleden de motor van Micro-Seiki en implementeert nu zijn ideeën en concepten voor o.a. TechDAS.

Het draaiplateau draait op een zeer dunne luchtlaag, een zogenaamd luchtlager. Op deze wijze wordt een mechanische scheiding tussen het draaitplateau en het chassis  bereikt. Tegelijkertijd wordt echter ook lucht gebruikt om de plaat zelf op het draaiplateau te drukken door hem simpelweg aan te zuigen met behulp van een vacuümsysteem. De fabrikant spreekt hier over een klem voor een vacuümvergrendelingsysteem.

De nieuwe TechDAS Air Force V heeft de componenten verdeeld over twee kasten. Enerzijds is er de hoofdeenheid met draaitafel, toonarmbasis en motor en anderzijds is er ook een afzonderlijke tweede eenheid met pomp, luchtcondensoreenheid en voeding. Het is gemakkelijk om de draaitafel, die veel slanker is in vergelijking met alle andere TechDAS-modellen, zeer prominent op een rack te plaatsen, terwijl de “supply unit” desgewenst uit het zicht in het rack verdwijnt.

In principe lijkt de opbouw van de TechDAS Air Force V op het eerder beschikbare model Air Force III, maar bij de Aitr Force III is de motor geplaatst in een afzonderlijke eenheid (lees onze recensie over de Air Force III). Bij de Air Force V is de motor geplaatst in de hoofdeenheid. De Air Force V is om die reden compacter, en ook goedkoper.

Het was dan ook een grote uitdaging om de motor in de relatief slanke hoofdeenheid te integreren, zonder dat deze ongewenste trillingen zou veroorzaken. TechDAS heeft dit naar eigen zeggen uitstekend voor elkaar gekregen en desalniettemin neemt de hoofdeenheid niet meer ruimte in beslag dan 413 millimeter in de breedte en 418 millimeter in de diepte.

Niet alleen het gebruik van luchttechniek zorgt voor een stabiele werking. Het relatief hoge gewicht van de draaitafel draagt daar ook aan bij. De hoofdeenheid weegt 18 kilogram. Het draaiplateau, dat is gemaakt van aluminium met zwarte anodisatie en een hoogglans polish, weegt 6,7 kilogram. Het hoge gewicht zorgt voor een goede demping. Het chassis zelf is ook gemaakt van aluminium en heeft een geanodiseerde Satin Silver-afwerking. Het chassis weegt niet minder dan 11 kilogram.

TechDAS levert geen arm of element mee. De toonarmbasis die wordt gebruikt in de Air Force V maakt het gebruik van een breed scala aan toonarmen mogelijk, met de mogelijkheid om totaal vier toonarmen te monteren. De gebruiker kan dus verschillende armen en elementen tegelijkertijd monteren. Het toerental wordt elektronisch geregeld en geschakeld en de gebruiker kan kiezen uit 33 1/3 en 45 rondjes per minuut.

Dan is er natuurlijk nog de “supply unit” met afmetingen van 350 x 160 x 270 millimeter en een gewicht van 9 kilogram. Alle kabels en draden voor aansluiting op de hoofdeenheid zijn uiteraard inbegrepen.

TechDAS Air Force V: prijs en beschikbaarheid

De TechDAS Air Force V zal naar verwachting beschikbaar zijn vanaf juli 2018. De Nederlandse prijs is nog niet bekend maar op een Duitstalige website zagen wij een vanaf-prijs van 12.900 euro.

 


MERK

EDITORS' CHOICE