REVIEWMagico

Review: Magico A3

Ruud Jonker | 30 januari 2019 | Fotografie Fabrikant | Magico

Niet iedereen zal de Magico luidsprekers in optimale omstandigheden hebben kunnen beluisteren. De meningen die over dit merk rondvliegen zijn vaak onjuist en achterhaald. Magico voert al geruime tijd een andere koers en het geluidsbeeld van de nieuwe generaties is totaal anders dan vroeger. Deze luidsprekers maken echt muziek. Het goede nieuws is dat met de komst van de A3, er een betaalbaarder Magico beschikbaar is.

Magico

Wie de ontwikkelingen van de laatste dertig jaar een beetje bij heeft gehouden en daar vooral ook echt mee in aanraking is geweest, zal constateren dat er vooral in digitaal en bij luidsprekers veel vooruitgang is. Denk aan Magico, TAD, YG Acoustics, Steinway Lyngdorf, Wilson, Gauder, Rockport en nog een enkeling. Dan gaat het om de toepassing van nieuwe materialen, nieuwe productietechnieken, een nieuwe manier van ontwerpen, geavanceerde drivertechnologie en een daaruit resulterende fundamenteel betere weergave van geluid. Systemen zijn neutraler en komen dichter bij de zo gewenste realistische weergave van muziek.

Een andere groep fabrikanten bouwt vaak mooie luidsprekers in betaalbaarder budgetklassen. Misschien minder innovatief, maar door hun permanente aanwezigheid en marketinginvesteringen houden ze toch de hifi-markt in het algemeen binnen het aandachtsveld van de consument. Het is belangrijk dat consumenten zich ervan bewust worden en blijven dat er beter geluid is dan wat de oordopjes en streamingsites leveren. Jonge generaties zijn gelukkig weer bezig met vinyl. Aangevuld met een goede versterker en fraaie weergevers kan de beleving van muziek maximaal zijn. Maar, consumenten moeten dan wel in aanraking komen met dit soort producten. Elke muziekvriend zal wel eens hebben geluisterd naar dure audioproducten waarvan een deel echt in staat is tot een zeer hoog weergaveniveau.

Aan innovatieve producten hangt vaak een bovengemiddeld prijskaartje. Daar wordt dan ook de hele research & development uit betaald, maar ook de superieure CNC-technologie en computergestuurde animatie om die producten te maken. Die prijs is dus verklaarbaar, maar de muziekliefhebber kijkt tegen iets aan dat vaak onbereikbaar is, terwijl je elke echte muziekliefhebber zo’n Magico of andere topluidspreker zou gunnen.

Magico A3: bereikbaar

Een merk als Magico, dat alweer enige tijd in de markt is, maakt natuurlijk ook snelle vorderingen in geluidsmatige prestaties. Tegenwoordig maken de nieuwe modellen echt muziek. Over de vraag of Magico of YG Acoustics dan niet iets betaalbaars kan bouwen voor de doelgroepen die zo’n prestatieniveau zouden waarderen maar iets teveel vaste lasten hebben, is door ondergetekende al vaak gesproken met Alon Wolf en andere vertegenwoordigers van de diverse merken. De reactie is dan altijd dat het niet mogelijk is om voor een lager bedrag een echte Magico of YG te bouwen.

De vraag is natuurlijk of een A-klasse nou nog echt een Mercedes is. Maar, Magico heeft het uiteindelijk voor elkaar gekregen om een product te bouwen binnen een betaalbaarder budgetsegment. In een recente conversatie gaf YG aan dit vooralsnog niet te kunnen. YG heeft wel een heel kapitaalsintensieve en complexe drivertechnologie. Redenen om uit te kijken naar betaalbaarder producten hebben soms te maken met geld. Door een betaalbaarder product in de markt te zetten verdien je extra geld, dat vervolgens geïnvesteerd kan worden in verdere research en innovatie. Maar soms is het ook mogelijk, door een verandering in economische en technologische factoren, dat een betaalbaarder product gerealiseerd kan worden dat nog steeds voldoet aan de hoge kwaliteitsnormen van het merk.

Voor Magico is in ieder geval belangrijk dat zo’n luidspreker rond de 10K zou moeten kosten. Dat is zeker niet goedkoop, maar voor een echte liefhebber bereikbaar. Iemand met een betere baan, oftewel een beter betaalde baan, zal de vraagprijs van deze nieuwe Magico kunnen slechten. Een beter betaalde baan levert dan 100k per jaar op. Je zit dan weliswaar opgesloten binnen de zoveelste managementlaag van een bank of verzekeraar en hebt feitelijk weinig in te brengen, maar na aftrek van belasting en de lease-bijtelling houd je wel even 50k over en die A3’s vullen dan alles aan wat je in je werk tekort komt. Jaartje zuinig doen, verwarming op twaalf graden en je hebt zo’n setje Magico’s.

Compromis

Vanuit deze fabrikant gezien moesten de traditionele ontwerpwaarden, zoals de aluminium constructie, de beryllium tweeter, het gesloten behuizing principe, het specifieke Magico crossover met Mundorf parts en de constructie van de conussen allemaal gehonoreerd worden in een betaalbaarder model. Die zijn, volgens Alon Wolf, allemaal essentieel om de gewenste kwaliteit te krijgen. Maar, het compromis is hier te vinden in de behuizing. Laat daar overigens geen enkel misverstand over zijn.

De aluminium behuizing is van hetzelfde materiaal, kwaliteit en zware constructie als waar de andere Magico’s op zijn gebaseerd. Topkwaliteit aerospace aluminium met interne bracing. Maar, de panelen hebben niet de kostbare ronde vormen van de duurdere S-Magico’s. Ook heeft Magico de productie van deze panelen uitbesteed aan een efficiënter lopend CNC-proces. Door de te verwachten verkoopcijfers van de A3 gaat het hier om enorme hoeveelheden panelen, hetgeen gunstig is voor de prijs. Maar, de constructie van de A3 is van absolute topkwaliteit. Er is geen foutje te vinden. Een A3 weegt dan ook over de 50 kg. 

Specificaties

De architectuur van de A3 is in zekere zin afkomstig van de oudere V3. Maar, voor de identieke driverbezetting zijn eenheden ontwikkeld die net een streepje minder geavanceerd zijn dan voor de kostbaarder Magico-modellen. Dat levert twee 7-inch woofers op met Graphene Nano Tec conussen, een 6-inch Graphene Nano Tec midrange en de 1-inch MB7 Beryllium Dome. De laatste is afgeleid van de M-Project maar heeft dan geen diamond coating. De drie cone-drivers zijn voorzien van neodymium magneten met titaniumdraad voor de spreekspoelen. Alon Wolf ziet een luidspreker niet als muziekinstrument. Dat is een heel verstandig uitgangspunt, want er zijn legio fabrikanten die luidsprekers zien als muziekinstrumenten en daarmee een fundamentele denkfout maken. Het enige dat dus mag bewegen in een luidspreker zijn de conussen.

De toepassing van aluminium en de interne bracing op de juiste plaatsen zijn hierbij heel behulpzaam. De rechthoekige behuizing doet denken aan de Q-serie en bestaat uit 0.5-inch dik 6068 T6 aircraft-grade aluminium. Hetzelfde materiaal als wordt gebruikt in de Q-Series. Magico heeft een nieuw CNC-proces, waardoor deze panelen economisch effectiever kunnen worden gemaakt. De panelen worden geanodiseerd. De A3 is zogenaamd brushed anodized. Andere Magico’s kennen het veel kostbaarder bead blasted aluminium, alvorens dit wordt geanodiseerd. Door bead blasting (met glas) krijgt het aluminium een extreem glad en uniform oppervlak. Als aluminium wordt gezaagd, dan is er een ruw oppervlak. Door het beschieten met glaskorrels wordt dat oppervlak effen en de diameter van de glaskorrels bepaalt dan de oppervlaktestructuur. De A3 heeft een geborsteld en geanodiseerd oppervlak. Dat ziet er uiteraard zeer fraai uit, maar als je goed kijkt in het licht, dan zie je dat er enige variëteit zit in het borstelen.

Magico gebruikt voor de A3 het bekende maar zelf ontwikkelde ‘Elliptical Symmetry Crossover’. Er zijn Mundorf componenten in te vinden. Het is een drieweg 24 db per octaaf Linkwitz-Riley filter. Zo kun je de faselineariteit handhaven bij minimale intermodulatievervorming en is er een zeer breed frequentiebereik. Het gesloten laagsysteem van de A3 begint bij 22 Hz. Het loopt door tot 50 kHz. De gevoeligheid bedraagt 88 dB en de impedantie is 4 Ohm. De A3 werkt goed met versterkers die een vermogen vanaf 50 Watt kunnen ontwikkelen bij de gemiddelde genoemde impedantie. Als maximum geeft Magico een waarde op van 300 Watt. De A3 meet 112 cm x 27 cm x 23 cm en het gewicht is 50 kg. 

Puntjes op de i

De A3 is niet echt lastig om te plaatsen en te tunen. Zoals altijd wordt de standaardprocedure gevolgd. Omdat hier toevallig nog de Tek-meetapparatuur aanwezig is die de afgelopen maanden is ingezet om de Tidal La Assoluta luidsprekers in het gareel te krijgen (er was een issue met de diamond midrange drivers), is de kabelmatch rondom de A3 gemeten, alsmede de key parameters van de akoestiek. Dus, basis opbouwen en gewoon even een paar uurtjes spelen. Om de een of andere reden heeft apparatuur even de tijd nodig om te settelen en uiteraard om op bedrijfstemperatuur te komen. Dat geldt zeker voor de versterkers die, koud uit het magazijn, gewoon enkele maanden niet gespeeld hebben. Digitale converters hebben vaak langer nodig om optimaal te gaan klinken. De volgende dag is het meestal helemaal top. De reden daarvoor is onbekend. Die paar integrated circuits in zo’n converter in vergelijking met de kilo’s ijzer in een gemiddelde eindversterker. Maar, na de break worden de puntjes op de i gezet. Nog een ander balanced kabeltje tussen de converter en de voorversterker, luidsprekers nog een millimetertje naar links of rechts en plotseling klopt het helemaal.

Het klinkt simpel, maar dat is het niet. Je wilt niet een systeem dat gewoon alles goed doet. Zulke systemen kun je, met een beetje geluk, beluisteren bij dealers, op shows en bij sommige muziekliefhebbers thuis. Maar, wat je eigenlijk wilt zien van die systemen zijn ervaringen die je compleet vloeren. Daartoe worden alle dirty tricks uit de kast gehaald die bij kunnen dragen aan het bereiken van zo’n wauw-factor. Tuning tot de vierde normalisatiegraad zogezegd. Wat verder nodig is, zijn audiocomponenten die straks perfect matchen, een akoestiek die variabel is en een soort verwachtingspatroon ten aanzien van deze nieuwe Magico A3. Het is inmiddels bekend wat de duurdere Magico’s voor een uitzinnige prestaties kunnen halen. Als Alon Wolf meldt dat de A3 een echte en compromisloze Magico is, dan schept dat verwachtingen die in de luisterruimte waar moeten worden gemaakt.

Luisteren

Vooruitlopend op wat gaat komen is de A3 een extreem neutraal en onthullend venster in de richting van alles wat erop aangesloten wordt. Een aangesloten Pink Faun Streamer kan spelen vanaf de ingebouwde ssd, maar ook via Roon en Tidal vanaf het WAN/LAN-netwerk. De A3 laat genadeloos de kwaliteitsverschillen horen en biedt inzicht in hoorbare tijdfouten die ontstaan door het streamen over netwerken. De A3 is ontworpen om een zo neutraal en transparant mogelijke interface te zijn tussen de opname en de luisteraar. Een moderne Magico-luidspreker heeft absoluut geen eigen geluid of kenmerken die interfereren met de opname. Met de keuze van passende elektronische componenten, de plaatsing en de akoestiek moet het dus mogelijk zijn om recht te doen aan de basiseigenschappen van deze Magico. Het hoogste streven en het einddoel van een langdurig leertraject is om muziek weer te geven zoals het zich in werkelijkheid voordoet. Dat is dan ook het onmiskenbare en SMART doel van het plaatsings- en tuningproces in de luisterruimte.

Dat tuningproces nam even wat uren in beslag. Niet dat de A3 een heel lastige luidspreker is, maar om zoveel mogelijk van de ‘stellar performance’ te bereiken die met deze luidsprekers mogelijk moet zijn. De keuze voor een versterker blijkt dan behoorlijk fundamenteel te zijn. Nou zijn er onder en boven de aanschafprijs van deze luidsprekers best exemplaren te vinden die alles zo’n beetje goed doen en waar je eigenlijk weinig fundamentele kritiek op kunt hebben. Maar, dat is dan ook precies wat het is. U kent de reviews wel waar dan een trompetje of cello als representatieve einzelgänger uit een of andere opname wordt getrokken met de mededeling dat de betreffende reviewer zo’n instrument op een andere luidspreker nog nooit zo goed had waargenomen. Dat zal absoluut waar zijn, maar dat is met deze Magico niet meer aan de orde. Elk denkbaar instrument wordt simpelweg met zo’n overtuigende presentatie neergezet, dat daar geen discussie over mogelijk is. Luister maar eens naar drums of een dixielandband. Maar, waar het echt om gaat is dat deze Magico een méérwaarde heeft.

Het verschil dat deze Magico kan maken is dat deze set je echt enorm bij je lurven grijpt, je betrekt en op een niet mis te verstane manier de muziek communiceert. Je wordt enorm geraakt door deze presentatie. Het is levensecht. Het geluid staat als een huis voor je. Dezelfde ervaring als je in een studio staat en de band speelt op drie meter afstand. Dat is een overweldigend gebeuren. Gewoon the real music. Het is zoals instrumenten en stemmen echt zijn. Dat raakt je in je ziel. Noem het emotie. Dat je helemaal in muziek op kunt gaan hangt niet helemaal samen met geluidskwaliteit. Op de meest rotte door een audiofiel samengestelde set, waar niets van klopt, kun je nog geraakt worden door de muziek. Maar zoiets werkt nog net even sterker en indringender als de schoonheid van instrumenten en stemmen dichter in de buurt komt van hoe het echt is. Antonio Stradivari, Andrea Amati en Ignacio Fleta werkten niet voor niets aan de klank en projectie van hun instrumenten. Ze hebben zich waarschijnlijk nooit gerealiseerd dat we dat met moderne elektronische afspeelapparatuur makkelijk om zeep zouden kunnen helpen en dat zo’n viool of ander snaarinstrument op sommige luidsprekers klinkt als een stel gespannen snaren op een kartonnen verpakking van kattengrit achter een gordijn.

Plasticiteit

Om de Magico’s dan toch nog even te duiden in de bekende audiofiele termen, kan de A3 een muur van geluid presenteren. Dat gebeurde onder andere tijdens het draaien van een analoge mastertape met de bekende Suite Espagnol (Albéniz), maar ook met de buitengewone en indrukwekkende Rhapsody Mastertape van Denise Jannah en Atzko Kohashi. Haar stem tegen het brede en indrukwekkende decor dat de vleugel neerzet is adembenemend. Als je dat niet zodanig terugkrijgt op een audiosysteem, dan wordt het tijd om de kwaliteit daarvan eens ter discussie te stellen. Wat verder opvalt is de enorme kwaliteit van het laag en de fenomenale transitie via het midlaag naar de rest van het spectrum. Het laag is superneutraal.

Er zijn hier weinig vloerstaanders geweest met de afmetingen van de A3 die zo’n fraaie coherentie en homogeniteit laten horen over het hele frequentiebereik. De balans over het hele frequentiegebied is uitmuntend, de detaillering is first class en gaat zeer ver, net zoals de dynamiek en microdynamiek. Er is rust en autoriteit. Ook de ruimtelijke afbeelding is spectaculair. Je raakt de totaalpresentatie vooral met het begrip ‘plasticiteit’. De muzikale gebeurtenis staat dermate grijpbaar en realistisch voor je neus, alsof je er zelf bij staat. De enorme snelheid en transparantie van dit systeem en de fenomenale manier waarop percussieve geluiden door de ruimte knallen. Maar ook stemmen en andere geluiden in het middengebied en de volle en rijke toon van koper. Feitelijk is de toegevoegde waarde van de A3 dat wat je hoort op de een of andere manier klopt.

Dat maakt de weergave minder artificieel en alsof je naar mechanisch voortgebrachte muziek luistert. Het is de herkenning van hoe echte muziek weergegeven wordt, die aan het luisteren naar deze luidsprekers een enorme attractiefactor geeft. Daardoor word je veel meer betrokken en gegrepen dan bij veel andere luidsprekers. Een luisterervaring die je minder vaak tegenkomt is wat kan worden omschreven met de term ‘innemendheid’. De meeste luidsprekers bij consumenten thuis bouwen nauwelijks een echte stage op. Het geluid lijkt vaak nog te komen uit ‘twee gaten’ en min of meer klevend aan de luidsprekers. Wat de A3’s doen en daar wordt hier ook wel een beetje op getuned, is dat ze de ruimte in hoge mate ‘innemen’ met geluid. Wie naar een echte band luistert, weet dat zo’n gezelschap geluidsmatig bezitneemt van de aanwezige ruimte. Het vult de ruimte met geluid. Dat doet ook een enkele piano, cello of saxofoon al.

De A3 biedt ook die mogelijkheid om de ruimte in te nemen. Naast het presenteren van een stage lijkt het veel meer alsof een band of muziekgezelschap aanwezig is en fysiek de ruimte domineert. Dat gaat net even verder dan een stage opbouwen, die dan feitelijk nog een redelijk geïsoleerd onderdeel is binnen de ruimte. De A3 doet dat, om welke reden dan ook, net even overtuigender dan veel andere luidsprekers. Je kunt in deze review dan verder heel moeilijk gaan doen over allerlei analyses van het geluid en die minutieus beschrijven. Maar, de essentie is dat die Magico’s je compleet vloeren. Als je niet streeft naar extreme geluidsdrukken en laag dat bij 24 Hertz nog met 120 dB de kamer in wordt geslingerd, dan doet deze A3 werkelijk alles waar je als muziekliefhebber gelukkig van wordt. Een luidspreker die een enorme challenge vormt voor vrijwel alles onder de 10k en ook nog voor veel luidsprekers met een hoger prijskaartje. Wie de vraagprijs van de A3 wil investeren heeft weinig alternatieven. Het luisteren naar deze Magico was een absoluut feest en is ook gedeeld met enkele andere muziekliefhebbers. Het is een echte Magico en maakt echt muziek, zoals de hele generatie nieuwe Magico’s. Dus nog graag een keertje de Barcarolle uit Rachmaninov’s Suite no.1 op.5.

Epiloog

Magico verrast de wereld met een kostbare doch betaalbare luidspreker, met de muziekmakende eigenschappen die kenmerkend zijn voor de nieuwe generaties modellen en de grotere weergevers in de catalogus. Het is dus een echte Magico en in staat tot een coherente, levensechte, plastische, volledig transparante, razendsnelle, dynamische en natuurlijk-gedetailleerde super-ruimtelijke weergave. Het laag en midlaag is zonder kleuring en van ongekende kwaliteit, alsmede de transitie tussen deze frequentiegebieden. Deze weergevers hebben de X-factor. Meer dan de som der delen en ze kunnen je volledig vloeren. De Magico A3 betekent een enorme uitdaging voor vrijwel elke luidspreker onder de 10K en is beter dan veel weergevers met een hoger prijskaartje. Deze luidspreker vormt feitelijk een nieuw referentiepunt voor prijs/kwaliteit in de markt. De A3, mits goed geplaatst en aangestuurd door passende elektronica, doet alles wat je nodig hebt en misschien al vele jaren zoekt, om volledig (muzikaal) gelukkig te worden. Een luidspreker voor muziekliefhebbers met een hoger referentiekader. Komt hier dus op de ‘mad money list’ te staan voor uitgaven tot zo’n 15K, samen met onder andere enkele TAD’s, Yamaha NS-5000 en Tingsha Conquistar. Wat wordt het mooi in luidsprekerland…

Magico A3
€ 13.500,- per paar

Symphony Audio Import
www.symphonyaudioimport.com

MERK

EDITORS' CHOICE