13 en 14 april show met Marantz KI Ruby Series bij Alpha Brasschaat

Op zaterdag 13 april en zondag 14 april 2019 organiseert audiodealer Alpha Brasschaat een show waarbij de KI Ruby Series van Marantz centraal zal staan. De show is een ode aan Ken Ishiwata, de ingenieur die al weer zo’n veertig jaar voor Marantz werkt en zijn stempel op de ontwerpen van Marantz heeft gedrukt. Toegang, hapjes en drankjes zijn gratis en er is voldoende parkeergelegenheid voor de deur.

Zaterdag 13 en zondag 14 april 2019: “Ruby Kind of Love” bij Alpha Brasschaat

Altijd al eens kennis willen maken met de KI Ruby Series van audiobedrijf Marantz? Dan is wellicht komend weekend een goede gelegenheid. Audiodealer Alpha Brasschaat, gelegen aan de Bredabaan 1031 te Brasschaat, organiseert zaterdag 13 april en zondag 14 april 2019 een show in het teken van de KI Ruby Series van Marantz. De show duurt beide dagen van 10:00 uur tot 17:00 uur. (Lees ook onze recensie over de KI-Ruby Series van Marantz).

Tijdens de show zal ontwerper Ken Ishiwata aanwezig zijn. Op beide dagen staat op 11:30 uur, 13:30 uur en 15:30 uur een voordracht van Ishiwata gepland.

En wij nodigen u, muziekafficionado publiek, uit om samen met ons een toast te heffen op Ken Ishiwata en om zijn levensverhaal aan te horen: “een queeste om de weergave van muziek op een top niveau te tillen!” En hoe kan het beter dan met Ken’s recentste ‘Robijntjes‘ de KI Ruby versterker en Sacd speler en de super PM10/ SA10 set op de B&W 802 Prestige Santos Edition (Benelux premiere!).

Wij wensen Ken alvast nog vele mooie jaartjes toe en bedanken hem alvast voor zijn aanwezigheid bij ons te Brasschaat. We zien jullie graag komen, aldus Sammy, Chris en het hele Alpha Team van Alpha Brasschaat.

De toegang is vrij, er is voldoende gratis parkeerplaats voor de deur en er zijn hapjes en drankjes (sushi & sake).

  • Alpha Brasschaat
  • Bredabaan 1031
  • B-2930 Brasschaat
  • Tel. +32 (0) 3 653 5101

 

Marantz: een korte geschiedenis

“Because music matters” is een slogan die Marantz veel gebruikt, eventueel is dit correcter… "Because people who love music, matter… have we been succesfull !" En Ken Ishiwata is daar het beste bewijs van, aldus Alpha Brasschaat.

Ken treed in dienst bij Marantz in 1968 vanwege zijn vaardigheid als elektro ingenieur, zijn passie voor muziek en zijn kennis van zowel Japans alsook Engels, waarbij een schets van het Marantz verhaal wat zal verduidelijken.

Marantz, geesteskind van Saul Bernard Marantz (Brooklyn .NY 7 juli 1911), was de oudste van drie kinderen geboren bij een joodse immigrantenfamilie uit Polen. Saul toonde reeds tijdens zijn jeugd een sterke interesse in alles met technologie te maken heeft. Zodoende bouwde hij als 10-jarig kind al een microscoop. Zijn streefdoel was om studies in elektrisch ingenieur te mogen volgen, ware het niet dat de armoede thuis het anders bepaalde, want vrij jong moest hij reeds zijn  ouders helpen om de ‘eindjes bij mekaar te knopen’.

In 1948, met de economische opleving van na de tweede wereldoorlog, begon de wereld van hifi met de komst van de Long play record (LP). De eerste grote namen, namelijk McIntosh, Fisher, Scott & JBL kwamen op de markt en Saul Marantz startte met zijn voorversterker, de ”Consolette” die hij handmatig bouwde in zijn ‘basement’ in Queens NY. Het is dan 1952.

De Model 1 was wellicht de eerste echte Marantz, met de Riaa-curve, tape monitor en TV-ingang. Deze was enorm succesvol en er volgde meteen een Model 2 eindtrap. Evenzeer een groot succes. Marantz was gelanceerd.

Fast Forward naar 1964

Richard Sequerra, in dienst genomen door Saul, ontwerpt de Model 10 tuner met een oscilloscoop die de sterkte van het signaal veel correcter doorgeeft: een legende is geboren.

Het succes van de Model 10 was wellicht ook bijna de ondergang van de firma. Want prachtig gebouwd, massaverkoop doch te weinig winst deden Marantz bijna kapseizen. Saul moest zijn firma doorverkopen aan Superscope die dan weer deel van de productie in Japan liet maken vanwege economische redenen. Enkel de echte High End bleef in de USA.

In 1968 introduceerde Marantz een platenspeler namelijk de SLT-12, een “straight line tracking”. Saul was geen voorstander van dit ontwerp omwille van de mechanische zwakheden in het initieel ontwerp, en inderdaad, in 1970 was de SLT-12 weer uit productie. Er werd nog een spoelenrecorder en en cassettedecks ontwikkeld, doch enkel de versterkers, voornamelijk de geïntegreerde versies, bleven goed verkopen.

In 1980 ziet Superscope zich gedwongen om Marantz van de hand te doen: enter Philips! De reden van Philips om Marantz aan te kopen? Ondanks het succes van Philips dankzij hun R&D (research & development) die volop aan het draaien was en in de consumentenelektronica heel succesvol was, scoorde Philips in het betere hifisegment, de zogenoemde ‘High End’, zeer matig. Met de aankoop van Marantz kon Philips een poging doen om mee te spelen in het betere hifisegment.

Philips was in de jaren 70 reeds goed bezig met professionele digitale technologie en heeft toen in samenwerking met Sony de CD gelanceerd. In 1982 wordt de eerste CD speler gelanceerd. De Marantz CD-63. Weliswaar was Sony met de Cdp101 de eerste op de markt, maar de CD-63 was de eerste gepubliceerde speler.

Reeds in 1987 was Marantz op zoek naar een persoon die de Japanse wereld met de Europese kon verenigen. Daarvoor waren er twee belangrijke vereisten, namelijk, 1. taalkennis, zowel Japans als Engels, en 2. nog belangrijker, technische kennis en passie voor audio.

Enter Ken Ishiwata

Ken werkte nog bij Pioneer maar werd gecontacteerd voor deze functie door een ‘headhunter’ die  van Ken’s vaardigheden wist. Na wat aanvankelijke twijfel bij Marantz kwam het goed. Ken’s eerste meesterwerk was bij het verbeteren van de CD45, destijds een 14-bit CD speler die door de komst van 16-bit versies onverkoopbaar dreigde te worden. Ken stelde verbeteringen voor die onder de LE (limited edition) zeer enthousiast onthaald werden. Na diverse hernoemingen was het uiteindelijke resultaat de KI-lijn (Ken Ishiwata).

Bij de verkoop van Marantz aan Philips bleef voor Superscope de Amerikaanse markt achter waarbij er onder één naam twee verschillende productlijnen bestonden. Dit met het verschil dat de Amerikaanse lijn weinig inspiratie had en eerder een mengeling was van deels OEM-fabrikaat uit verschillende landen en “midi & mini” sets van bedenkelijke kwaliteit. Dit weliswaar onder een roemrijk merknaam die de kenners eerder de wenkbrauwen deden fronsen met als conclusie dat Marantz, ooit een topmerk, nu onbelangrijk was (zoals bijvoorbeeld Lenco hedendaags, ooit een roemrijk Zwitsers merk, nu...  tja...). Er werd zelf car stereo gemaakt. Kortom, het ging niet al te goed.

In 1990 is er dus gekozen om de aparte werelden terug onder Philips/Marantz te herstarten. Echter bleef er nog één probleem over en dat was de Japanse MJI, namelijk het Japans gedeelte van de firma, en veel van de kopstukken van deze afdeling die Saul persoonlijk kenden, streefden naar één geünificeerde aanpak qua ontwerp en ontwikkeling. Door Ken’s kennis van deze beide werelden is dit wonderbaar gelukt.

In Januari 1997 verliest de industrie Saul Bernard Marantz. In september 1999 introduceren Sony en Philips de SACD om de CD af te lossen en de beperkte bitrate te verhogen. Marantz lanceert twee maanden later de SA-1, hun eerste SACD speler.

In 2001 koopt de Japanse afdeling van Marantz de naam Marantz terug van Philips en gaat weer volledig zijn eigen weg.

2019, Ken Ishiwata is reeds enkele jaren wereldwijd de Marantz “Brand Ambassador“, een titel die hij zeer goed draagt.

It’s a ruby kind of love… (ruby is groovy, knipoog naar Phil Collins). Veertig jaar, dat is wat, aldus wederom Alpha Brasschaat.

MERK

EDITORS' CHOICE