Audiofabrikant Teufel, de nummer 1 webwinkel voor luidsprekersystemen in Europa, bestaat deze zomer 40 jaar - en viert dat met tal van acties en aanbiedingen, maar ook met een feestje in Berlijn tijdens IFA 2019, waar we zeker even binnen zullen lopen.
Teufel bestaat 40 jaar. "Vier decennia waar Teufel van geheimtip voor soundkenners tot een sterk merk is uitgegroeid", zo lezen we op de landingspagina van de website waar je de komende tijd diverse aanbiedingen vindt. "We gaan onze eigen weg en pakken veel dingen anders aan. We houden van onze sound – de sound uit Berlijn. En die blijven we trouw. #followyoursound."
De acties zijn gekoppeld aan de diverse decennia waarin het merk actief is (geweest). Zo kun je momenteel bij de Berlijnse fabrikant terecht voor een jaren 80 retro ontwerp: de Teufel Boomster, nu met gratis Airy hoofdtelefoon. Check de website de komende weken regelmatig als je benieuwd bent naar de acties rond de andere decennia uit Teufels 40-jarig bestaan.
Teufel - een stukje geschiedenis
Teufel werd in de zomer van 1979 in Berlijn door Peter Tschimmel opgericht als Lautsprecher Teufel OHG, een detailvakhandel voor onderdelen. Het basisidee: de markt voor hoogwaardige hifi luidsprekers een technisch alternatief bieden in de vorm van voorbereide onderdelen. “Waarom zouden muziekfans veel geld voor kant-en-klare luidsprekers uitgeven, als het bouwpakket veel goedkoper kan?” werd de filosofie, waarmee het bedrijf al snel een rol van betekenis ging spelen op de Berlijnse markt.
In 1980 evolueerde de eerste stappen reeds in een eigen winkel in Berlijn, nu onder de naam Lautsprecher Teufel. In de schappen alles dat je voor de bouw van een luidspreker nodig hebt; van chassis en frequentieverdelers en van bedrading tot een snijplan voor de houten behuizing. Het zelfbouwen werd een hit, en tussen 1983 en 1987 wisten hifi-fans in West-Duitsland bij Tschimmel gezamenlijk meer dan twintigduizend Teufel-kits te vinden. Goede testresultaten in de hifi-vakpers hielpen het bedrijf uiteindelijk met het predicaat 'uiterst succesvolle starter onder de Duitse luidsprekerspecialisten'.
Vanaf 1988 begint Teufel met de verkoop van complete luidsprekers, waardoor het verkoopsysteem volledig omgegooid werd: afscheid van de vakhandel georiënteerde verkoop, invoering van verzendhandel met verkoop uitsluitend direct aan de uiteindelijke gebruiker. In de jaren die erop volgden heeft Teufel veel kwalitatief hoogwaardige audio-producten ontwikkeld, en geproduceerd. Het portfolio werd stevig uitgebreid, en omvat inmiddels home cinema luidsprekers, multimedia- en pc-systemen, multiroom-oplossingen, actieve sets en personal audio zoals hoofdtelefoons en in-ears - waaronder de Teufel Move Pro uit onze multitest. Sinds het begin van deze eeuw is het merk bovendien de grootste directe verkoper van luidsprekers in Europa.
Het hele verhaal vind je op de website van het Berlijnse merk.