Aequo Audio is opgericht in 2012 door een team van muziekliefhebbers en hifi-enthousiastelingen. Het merk heeft als doel 'om met innovatieve producten een betere muzikale beleving wereldwijd te verspreiden'. Dat doet deze fabrikant met een nadruk op hightech R&D en ontwikkeling volgens de eigen Octagon-filosofie. Wij gingen op onderzoek uit wat dat betekent voor de weergavekwaliteiten van de Aequo Audio Ensis en Stilla luidsprekers.
Aequo Audio
Doordat reken- en meetmethodes steeds beter op de werkelijke gehoormatige resultaten aansluiten, is met name aan de onderkant van de luidsprekermarkt de laatste jaren enorm veel kwaliteitswinst geboekt. Aan de bovenkant is het ondanks vele verwoede pogingen een veel moeilijker verhaal. Schijnbaar wordt het steeds lastiger om wetenschappelijke vooruitgang in echte resultaten om te zetten als je eenmaal bij een kwaliteitsniveau bent aangeland waarbij werkelijk veel auditieve informatie kan worden doorgelaten. Toch is er in 2012 een ‘nieuw’ merk opgestaan dat er sinds 2016 wel in is geslaagd deze lastige horde te slechten. Hoe? Door de ‘rekencapaciteit’ en visie van een veel grotere groep mensen collectief in te zetten. Het eindresultaat is een gestaag groeiend modellengamma dat op knappe wijze het complete pakket aan totaaleigenschappen weet af te dekken en daardoor een geluidskwaliteit biedt die binnen deze afmetingen tot voor kort bijna niet mogelijk was.
Veel van de grote namen uit de wereldwijde luidsprekerbouw zijn gestart in een garage, schuur of in ieder geval hun thuisomgeving, in combinatie met het het feit dat ze niet tevreden waren met het actuele luidsprekeraanbod in die periode. Door schade en schande werd men vervolgens steeds wijzer en de beste voorbeelden van deze ‘old school’ werkwijze behoren inmiddels tot de meest succesvolle fabrikanten in hun prijssegment. Tot voor kort was daarbij altijd sprake van de onzichtbare koppeling dat hoe hoger het kwaliteitsniveau, hoe groter de luidsprekermodellen in combinatie met een overeenkomstig krachtige, kwalitatief hoogwaardige en daarom net zo kostbare aansturing. Deze werkwijze wordt al sinds het begin van high-end audio in de jaren zeventig gevolgd en op zich is hier ook anno 2020 nog steeds weinig mis mee. Het merk Aequo Audio behoort daarentegen tot een nieuwe lichting ontwerpers. Een groep die aantoont dat er met keihard werken en technologisch buiten de gebaande paden denken (veel) meer mogelijk is dan vaak wordt verondersteld.
De doos van Pandora
Wie de twee huidige Aequo Audio luidsprekermodellen nader bekijkt, zal doorgaans eerst even flink met zijn hoofd heen en weer schudden. Niet zozeer omdat er zojuist een tweetal aliens voor het netvlies zijn verschenen, maar meer dat de vorm en het materiaalgebruik meteen heel anders zijn dan we gewend zijn. Het wordt zelfs bijna te mooi om waar te zijn wanneer blijkt dat het bijzonder fraaie gestroomlijnde uiterlijk, ook nog eens extreem goede prestaties aan bijzonder vriendelijke afmetingen en state of the art materiaalgebruik weet te koppelen! Maar we ‘weten’ als langer meelopende muziekliefhebbers ook allemaal, dat ‘luidsprekerboxen’ van dit formaat en met zo’n uitstaling… nooit heel goed presteren toch...?
Laat ik het anders stellen, want zouden we eigenlijk nog wel grote luidsprekers willen wanneer zou blijken dat deze niet nodig zijn om een werkelijk goed laag neer te zetten? Wees nu maar eerlijk en zeg gewoon ‘nee’. Want zelfs toegewijde audiofielen hoeven geen grote kasten als aantoonbaar zou blijken dat het niet nodig zou zijn. Maar de menselijke perceptie en programmering blijken soms verdraaid lastig in de weg te zitten wanneer we bewust worden dat het als niet ‘correct’ wordt ervaren wanneer voor een paar kleinere luidsprekers net zoveel geld moet worden neergeteld als voor een paar veel grotere!
Zo, het hoge woord is eruit. Samenvattend kunnen visueel echt mooie luidsprekers wat mij betreft dus zelden werkelijk goed klinken, zorgen kleinere afmetingen doorgaans voor een beperkt laag en is het not done om voor een kleine luidspreker hetzelfde bedrag op tafel te leggen als voor een ‘volwassen’ groot paar. Met andere woorden heeft deze jonge fabrikant dus de complete audiodoos van Pandora opengetrokken, met alle gevolgen van dien. Het betekent ook dat ik als recensent nu de bal krijg toegespeeld en moet onderzoeken of de beweringen van de fabrikant daadwerkelijk waar zijn, of dat we onszelf toch weer ‘lekker’ in onze zelfvoldane traditionele rol kunnen terugtrekken en zeggen ‘zie je wel’! Hoewel ik deze vraag door mijn inmiddels opgedane ervaringen met beide modellen nu direct zou kunnen beantwoorden, is dat niet de weg. Beter is het om stap voor stap door te nemen of en hoe dit nieuwe merk zijn doelen heeft weten te realiseren.
Octagon
Feitelijk komt het er op neer dat dit jonge team door de problematiek heel anders te benaderen en gebruik te maken van de nieuwste technologieën, een substantieel andere invulling aan de materie heeft weten te geven. De start van ieder ontwerp is dat hij aan acht parameters tegen het licht worden gehouden waaraan ieder ontwerp moet voldoen. Statisch op een rij gezet hebben we het dan over: afmetingen en vorm, ruimteakoestiek, soundstaging, plaatsing, vervormingsvrijheid, precisie, versterkermatching en dynamiek.
Wie de informatieve Aequo Audio website bekijkt, kan daar nog wat dieper induiken. Waarbij wellicht al snel het onthullende besef ontstaat dat bij deze weergevers veel meer denkwerk, passie, toewijding en kennis is gestopt dan normaliter de maat der dingen is.
ARPEC™ – Analogue Roomsize (and) Placement Extention Control
Hoewel het merk in de nabije toekomst ook passieve modellen gaat uitbrengen, zijn de Ensis en Stilla nog vooral als hybride ontwerp (actief laag en passief midden en hoog), of volledig actief verkrijgbaar. In een gesprek met de ontwerpers komt vrijwel meteen naar voren dat deze wijze van aansturen ook deels ‘het geheim’ is waardoor deze luidsprekers zo opvallend compact zijn uitgevoerd. Toch zijn ze gelukkig veel meer dan zomaar een fraai gevormde slimline behuizing met één of meerdere krachtige ingebouwde eindversterker(s). Om te kunnen begrijpen hoe ver het ontwikkelteam is gegaan, is het noodzakelijk om te beseffen hoe groot de problemen bij conventionele luidsprekerbouw zijn.
Eén van de eerste hordes waar je bij hybride luidsprekers tegenaan loopt, is dat het laag ondanks alle goede bedoelingen nooit helemaal naadloos integreert met de rest van het spectrum. Zo is er altijd het probleem van de afwijkende tonaliteit door het bekende na-ijlen. Een gegeven waardoor het zo typerende losstaande ‘subwoofer’ geluid ontstaat. Dit na-ijlen ontstaat doordat de normaliter gebruikte DSP processor altijd net wat meer tijd nodig heeft om zijn correcties door te voeren dan het geluid van de passief aangestuurde analoge midden en hoog units de luisteraar bereiken. Om dat te tackelen heeft het merk het ARPEC-systeem bedacht. Dat staat voor ‘Analogue Roomsize (and) Placement Extension Control’ en komt er in het kort op neer dat de signaalbewerking in het laag heel bewust geheel in het analoge domein plaatsvindt en dus niet met de meestal gebruikte digitale DSP’s. Dat daarbij de Stilla een extreme 18 Hz en de Ensis zelfs 16 Hz weet te realiseren is zonder meer een fantastische prestatie en al helemaal bij deze opvallend beperkte kastafmetingen. Deze tour de force is gerealiseerd door de hele luidsprekerketen van A tot Z zelf te ontwikkelen en in eigen hand te houden.
Zelfs de woofers (twee 7” voor de Stilla en één 10” voor de Ensis) zijn geheel in eigen beheer ontwikkeld en samen met de legendarische Per Skaaning (oprichter van Scanspeak en Dynaudio) gerealiseerd. In de praktijk kan door twee draaiknoppen (één om de ruimte afmetingen in te stellen en de tweede voor de plaatsing van de luidspreker – vrijstaand of dichter naar de wanden) in een handomdraai en bijzonder doeltreffend de lage tonen weergave per kanaal onafhankelijk (!) op de desbetreffende ruimte worden ingesteld. Om te zorgen dat de laagweergave daarbij naadloos met de rest van het spectrum integreert, zorgt de techniek achter het ARPEC systeem. Want door een diepe en natuurlijke roll-off in de laagste tonen en analoog een fase-uitlijning naar de midbass unit in de luidspreker te realiseren, ontstaat een natuurlijke aansluiting met de rest van het spectrum. Zeer krachtige klasse D NCore eindversterkermodules zorgt tenslotte voor de uiteindelijke aansturing van de subwoofer luidsprekerunit(s). Door de ontlasting van het laag ontstaat als dankbaar bijproduct zowel een gezond hoog rendement (90 dB voor beide modellen) als een bijzonder gemakkelijke aanstuurbaarheid. Dat daarbij de impedantie ook nog eens rond de 8 Ohm zweeft, wil zeggen dat eindelijk ook weer van mooie buizenversterkers of kleine maar fijne transistorversterkers gebruik kan worden gemaakt.
Als extra aanvulling kan verder nog worden vermeld dat met het ARPEC-systeem de volledige output van de aangesloten versterker wordt gebruikt. Puur zoals deze wordt doorgegeven via de luidsprekerkabels en niet via een extra pre-out. Eindresultaat is dat de tonale eigenschappen van de gebruikte versterker ook in het laagbereik zoveel mogelijk overeind blijven. De NCore klasse D-module wordt in dit geval vooral gebruikt om de voltages van dit signaal in het laag zo nauwkeurig mogelijk bij te staan met extra ampères. Resulterend in meer sap, meer controle, meer drive en grotere dynamische reserves. Daarmee is niet gezegd dat dit precies dezelfde kwaliteiten bezit als een topklasse passieve speaker met topklasse versterker(combinatie). Maar biedt het behalve de genereuze afstellingsmogelijkheden, wel meer vrijheid in de aansturing en systeemkeuze.
Ruimtereflecties als integraal onderdeel
In plaats van enkel te focussen op een zo vlak mogelijke direct naar voren of bij een specifieke hoek ten opzichte van de luidspreker afgestraalde frequentiekarakteristiek was het voor de Aequo Audio ontwerpers veel belangrijker om te onderzoeken hoe de energieverdeling en verspreiding in alle richtingen vanuit elke hoek zijn. Het is namelijk cruciaal om te weten in welke mate het afstraalgedrag van de luidspreker een interactie met de kamer zelf vormt. Vooral omdat hierin één van de belangrijke sleutels tot realiteitsweergave liggen en deze samenwerking een duidelijke relatie vertoont met het zo belangrijke tijdsdomein. Later aankomend gereflecteerd geluid kan door onze hersenen namelijk nog worden uitgefilterd, maar dat lukt niet meer wanneer deze te dicht na het oorspronkelijke geluid aankomt. Om de gewenste interactie met de kamer te bereiken heeft het merk voor een tweetersysteem gekozen dat zoveel mogelijk voordelen binnen één concept verenigd.
Uiteindelijk is voor een eigen ring radiatortweeterconcept gekozen in samenwerking met een bijzondere akoestische lens die zowel een gecontroleerde verticale als horizontale afstraling projecteert. Door gebruik te maken van deze zelf ontwikkelde Aequo Audio EHDL akoestische lens (Enhanced Horizontal Dispersion Lens) is de weergave op vrijwel elke afstand optimaal. Een dispersiekegel wordt tenslotte toegevoegd om ongewenste opslingering in het bovenste octaaf te elimineren en wordt met zijn eigen kleine geleidestang tevens gebruikt om het midden van het dome-tweetergedeelte tegen resonantie te fixeren. Specifiek voor de Stilla is dat de akoestische lens voor nog veeleisendere (kleinere) ruimtes is geoptimaliseerd en dat de tijduitlijning van de iets minder hoge speaker eenvoudig aan een variëteit aan verschillende luisterhoogtes is aan te passen doormiddel van een draaiknop aan de onderzijde. De daarmee gerealiseerde kantelaanpassingen completeren tenslotte alles wat nodig is om het beste virtuele podium in vrijwel elke kamer te realiseren.
Controverse stijfheid versus demping
Een luidspreker kan nog zo slim zijn ontworpen, gebruikmaken van de best mogelijke luidsprekerunits en voorzien zijn van een eersteklas wisselfilter. Maar zonder een zeer goede behuizing speelt het nog steeds niet op het beoogde topniveau. Feitelijk draait het allemaal om de twee parameters stijfheid en demping. Dit zijn namelijk de twee gewenste eigenschappen bij het bestrijden van ongewenste trillingen die het audiosignaal vervormen en panelen laten vibreren. In het geval van een luidsprekerbehuizing helpt stijfheid om kracht op te nemen zonder te buigen of vervormen, terwijl demping helpt om energie te verliezen door deze in warmte om te zetten. Helaas betekend stijver ook altijd meteen een lagere demping en dat is al sinds jaar en dag het grote gevecht. Gelukkig zijn sinds de komst van nanotechnologie in de jaren 80 grote sprongen in de prestaties van composieten gemaakt. De meer bekende zijn onder meer Carbon Nano Tubes (CNT) en graphene.
De Nanotech variant die Aequo Audio recent in eigen beheer heeft ontwikkeld, behoort misschien wel tot het beste en meest veelzijdige wanneer het gaat om het leveren van tegengestelde eigenschappen als stijfheid versus demping van een luidsprekerkast. Sommige metalen zoals bepaalde aluminiumlegeringen, staal, titanium en beryllium mogen dan uitblinken in stijfheid maar presteren slecht in demping wat ‘ringing’ veroorzaakt. De enkele pure metalen die wel over goede dempende eigenschappen beschikken, zoals magnesium, verliezen deze juist wanneer ze in een legering worden toegepast. Hoewel bij de Ensis en Stilla gezien de actualiteit van deze doorbraak nog niet van deze laatste generatie Nanotech gebruik wordt gemaakt, is er al wel met composieten die hetzelfde nastreven gewerkt. Samen met de andere maatregelen en de 3D-gefreesde behuizingen die als een gelijknamige legpuzzel heel precies in elkaar past. Is het trotse eindresultaat een tweetal weergevers die bijna niet van deze wereld lijken. Zowel qua concept, materiaalkeuze als vormgeving.
Aequo Audio Ensis
De Ensis is het allereerste model wat eind 2015 door het ontwerpteam is geïnitieerd en heeft sinds die periode in sneltreinvaart de nodige prestigieuze internationale prijzen weten binnen te halen. Wie het model met zijn vele ronde vormen en onorthodoxe onderzijde de allereerste keer op een foto of nog beter met eigen ogen ziet, begrijpt meteen dat dit totaal wat anders is dan de zoveelste rechthoekige luidspreker. Het begint al met een bovengemiddeld grote hoogte van 116 cm, de met 16 cm opvallend geringe breedte (uitlopend naar 31 cm onderaan) en een diepte van 29 cm. Het gewicht is met 25 kilo mooi hanteerbaar en feitelijk bestaat het model uit twee delen die precies in elkaar passen.
Het voorste in mijn geval witte deel maar ook in (hoogglans) zwart leverbaar, is vervaardigd van een keramisch-gevuld polymeer wat een vergelijkbare stijfheid en gewicht als graniet heeft. De achterste ronde ‘schil’ bestaat uit een sandwich van 4 lagen met verschillende houtsoorten die ieder specifieke eigenschappen bezitten en zijn versterkt met een zelfontwikkeld GrayMatterCompound. Deze in eigen huis ontwikkelde niet-toxische dempende verbinding is 3x zwaarder dan granietsteen! De Ensis is een 3-weg systeem met 3 luidsprekerunits, waarbij we helemaal bovenaan de eerder genoemde soft-dome ringradiator tegenkomen in combinatie met de zelfontwikkelde EHDL akoestische lens. Net als de tweeter zijn ook de midden unit en woofer een ware tour de force en eveneens in nauwe samenwerking met Per Skaaning ontwikkeld.
Voor het middengebied wordt een superlicht maar tevens zwaar gedempt membraan van 15,5 cm ingezet, terwijl de 25,4 cm grote woofer met een uit een massief blok aluminium gefreesd aluminium membraan is uitgerust. Beide units bezitten een gepatenteerde symmetrische motor die ook hier voor extra snelheid en oplossend vermogen zorgt. In het gesloten ronde, helemaal onderaan geplaatste kastgedeelte is behalve de woofer ook een enkele 500 watt klasse D NCore module ondergebracht.
Aan de onderzijde van de voet kom ik tenslotte een enkel paar WBT Nextgen luidsprekeraansluitingen tegen, geflankeerd door een handige Neutrik Powercon en vier verstelbare maatwerk voeten met een geselecteerd antivibratie-materiaal. Desgewenst zijn er optioneel ook tapijtdoorborende spikes leverbaar.
Aequo Audio Stilla
Wanneer ik de wijzer naar het substantieel minder dure Stilla model draai, wordt alles ineens anders. Nou, ook weer niet helemaal, want de eerder genoemde basis ontwerpprincipes zijn natuurlijk ook bij dit model van toepassing. Maar wie beide modellen zo naast elkaar ziet staan, begrijpt meteen wat ik bedoel. Uiteindelijk is dit ook niet zo gek, want beide representanten hebben ook een wezenlijk andere doelgroep voor ogen. Daarbij mikt de Ensis meer op de audiofiel die meer moeite en aandacht aan zowel de opstelling als aansturing wil besteden om het laatste restje kwaliteit eruit te halen, terwijl de Stilla voor een breder publiek is bedoeld. Denk daarbij aan sneller en gemakkelijker op een hoog maar absoluut gezien wel wat lager niveau dan de Ensis, om daar vervolgens een breder scala aan bronnen en aansturing voor te kunnen gebruiken.
Anders verwoord is het meer een weergever voor no-nonsense muziekliefhebbers dan de typerende audiofiel. Ook het uiterlijk loopt perfect mee in deze oogstrelende parade van goed gekozen verhoudingen in combinatie met een extreem gladde en gestroomlijnde vormgeving. Het model toont zelfs zo ‘volmaakt’ dat het voor velen best wel eens de belichaming van de ideale vloerstaande luidspreker zou kunnen zijn. Omgezet in tastbare waarden betekend dat voor de 20 kilo zware Stilla 107 cm hoogte, 26 cm diepte en vooral weer die oogverblindend smalle 16 cm breedte. Het is zelfs zo rank en voorzien van rond weglopende kastvormen, dat recht van voren de luidsprekers zelfs bijna helemaal lijken te verdwijnen. Dat het model recht in de roos schiet blijkt ook meteen wanneer zelfs mijn vrouw - die eigenlijk nooit iets over luidsprekers opmerkt - ineens laat merken dat dit toch wel heel erg fraaie exemplaren zijn.
In technische zin wordt ook hier ogenschijnlijk dezelfde softdome ringradiator ingezet als van de Ensis, maar blijkt deze onderhuids toch wel op verschillende aspecten anders te zijn. Bij laatstgenoemde zijn twee speciale copper caps aanwezig, die samen met de T-vormige poolplaat voor een meer gelijkblijvende flux over het hele bewegingsbereik zorgen. Gehoormatig resulteert dit in nog meer snelheid, openheid en oplossend vermogen. De middenunit blijkt identiek voor beide modellen, terwijl voor het laag nu van twee 17,78 cm lange slag woofers met gecoat Nomex membraan en symmetrische motor gebruik wordt gemaakt. Een techniek die zorgt voor maximale controle over het hele uitslagbereik.
Onderhuids wordt in de Stilla van een heel slimme matrixconstructie van berkenmultiplex gebruik gemaakt. Een oplossing die behalve noodzakelijke stevigheid en resonantievrijheid, ook middels een hermetisch afgesloten compartiment hoog in de kast, ruimte biedt voor de elektronica en het filter. Een fraai gestileerde laag wol zorgt aan de voor- en bovenzijde voor het minimaliseren van indirecte reflecties. Het geheel wordt last but not least gecompleteerd met een slimme sandwich voet (met spikes) die lijkt op een klapschaats en die is opgebouwd uit een combinatie van aluminium en kunststeen. Pal onder de kast bevindt zich een hele handige draaiknop waarmee in een handomdraai heel nauwkeurig de hellingshoek van de kast kan worden ingesteld. Dit om voor iedere luisterafstand eenzelfde optimale resultaat te bereiken.
Voorbereidingen
Ondanks dat de twee luidsprekermodellen zo onorthodox en vernieuwd zijn geconcipieerd, is het doel altijd heel bewust de weergave in echte real world woonomgevingen geweest. Het vertrekpunt is daarbij dat de weergevers in zoveel mogelijk ruimtes optimaal tot hun recht zouden kunnen komen.
Wie de Ensis demo op XFI 2019 in Veldhoven heeft gehoord, zal meteen beamen dat het bijna onwerkelijk was dat zo’n compacte weergever zo enorm goed die grote zaal kon volspelen. In mijn eigen woonomgeving heb ik beide modellen zowel in onze woonkamer als in de luisterruimte gehad. De woonkamer is een leefomgeving die niet akoestisch is geoptimaliseerd, terwijl de luisterruimte dat wel is.
Het gaat te ver om te beweren dat de Aequo Audio luidsprekers in beide omgevingen even goed presteerden. Maar gezegd moet worden dat het verschil aanmerkelijk kleiner was dan met meer conventionele ontwerpen. Wat ik vanaf het eerste moment merkte is enerzijds iedere aangesloten versterker het meteen door het actieve laag veel gemakkelijker kreeg. Maar ook was het meteen volstrekt duidelijk dat het merk een heel gecontroleerd afstraalgedrag weet te realiseren. Daarbij maakt de ruimte niet alleen inderdaad een integraal onderdeel van het totaalgeluid uit, maar valt ook bovengemiddeld sterk waar te nemen dat zeker de Stilla wel heel erg goed de verdwijntruc weet te hanteren. Met andere woorden valt bij een juiste opstelling die helemaal niet zo kritisch komt, niet meer te horen waar de speakers fysiek staan.
Zeker voor een nieuw merk is het belangrijk om te bepalen waar het staat in de markt, en zuiver toevallig was het hier tijdens hun testperiode een drukte van belang met mooie nieuw top high-end luidsprekers. Dus buiten de twee Aequo Audio modellen en mijn referentie Master Contemporary C luidsprekers waren ook de Magico A1, Sonus faber Olypica Nova 2, Elac Concentro S507 en Dynaudio Confidence 30 in de nabijheid van de luisterruimte te vinden voor directe vergelijking.
Om iedere luidspreker zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen en omdat ik een versterker als de belangrijkste schakel in een audioketen ervaar, had mijn referentie Zanden 6000 buizenversterker extra versterking gekregen. In willekeurige volgorde gaat het om de Audio Analogue Meastro Anniversary, Naim Supernait 3, T+A PA 3100 HV, Primare PRE35 Prisma met A35.2 en een Mirror Image voorversterker met prototype klasse A mono eindversterkers. De kabels waren een cocktail van Nirvana, Essential Audio Tools, Kemp Elektroniks, Siltech, Crystal Cable, AudioQuest en het voor mij nieuwe Duitse merk Boaacoustic.
Luisteren
In de luisterruimte kan ik door de vrijheid om de luidsprekers letterlijk op iedere positie neer te zetten, tot het maximale gaan en gaat de plaatsingsregelaar op standje volledig vrijstaand. Zoals verwacht gaat nu nog sterker het dak eraf, wat mede te maken heeft dat ik de laagextensie volledig kan benutten. Uiteindelijk wordt een dermate hoog niveau bereikt wat nog het beste als zinnenprikkelend kan worden omschreven en volledig onafhankelijk van de gedraaide muzieksoort is. Daarbij gaat de Ensis nog net wat verder qua informatiedichtheid, instrumentomlijning en het vermogen om de kwaliteiten van zowel de gedraaide opnames als de gebruikte elektronica nadrukkelijker voor het voetlicht te laten treden. Maar de Stilla wint het dan op zijn beurt weer door een zelfs nog betere totaalintegratie, een mooiere onderhuidse kracht, het vermogen om zichzelf nog beter weg te cijferen en zeker ook door zijn prettige vloeiende weergave die zeer aangenaam in het gehoor ligt.
Uiteindelijk heeft dit allemaal te maken doordat alle facetten als een perfecte ligpuzzel in elkaar passen. Tijdgedrag, fasegedrag, vervormingsvrijheid, afstraalgedrag, snelheid, et cetera, et cetera. Op al deze parameters scoren beide modellen gewoon erg goed. Dat daarbij ook het door mij zo gewaardeerde 3D ruimtebeeld staat als een huis maakt het feest compleet. Wel kan de vraag worden gesteld of de kleine plus qua oplossend vermogen en de wat meer uitgesproken weergave van de Ensis die € 10.000,- hogere meerprijs rechtvaardigt.
Toch is de hamvraag natuurlijk hoe het nu eigenlijk met het laag zit? Want mede door het hybride karakter met actief laag is één van de eerste dingen waar mijn aandacht automatisch naartoe gaat natuurlijk precies dat laag. En wat kun je nu eigenlijk in de praktijk met die twee draaiknoppen? Laat ik beginnen met voorop te stellen dat de prijsstelling van beide weergevers ronduit stevig is en dat ik mij dus ook overeenkomstig kritisch zal gaan opstellen.
De kwestie lage tonen
Het eerste wat mij opvalt aan het laagbereik, is dat het regelbereik van beide draairegelaars gelukkig(!) ronduit genereus is. Door sterk te overdrijven wordt het namelijk gemakkelijker om sneller de best bijpassende instelling te vinden. Daarbij is het dus mogelijk om de weergave van dun bijna zonder laag tot uitermate vet en volumineus in te stellen. Is het laag na goede inregeling nu ook werkelijk goed? Ja. Integreert het goed met de rest van het spectrum? Jazeker. Gaat het inderdaad zo diep als beloofd? In een bijpassende ruimte zeker.
Wat ik wel waarneem, en dat is ook verklaard in bovenstaande ARPEC-alinea, is dat het actieve laag van een NCore module niet precies dezelfde kwaliteiten bezit als wanneer ik het laagspectrum waarneem uit een passieve topluidspreker aangestuurd door een topversterker. Voor alle duidelijkheid prefereer ikzelf de laatste nog steeds. De grote vraag is nu alleen of dit storend is, waarbij we ook niet moeten vergeten dat een passieve weergever met hetzelfde laag veel groter en dus (nog) duurder en visueel dan weer meer storend zou kunnen zijn. Ook is daar vaak weer extra kostbaarder elektronica nodig en dat moet je ook allemaal op het prijskaartje optellen.
Het snijdt dus zeker hout om gewoon de schouders op te halen en te genieten van al die tientallen andere parameters die deze weergevers wel heel goed doet. Inclusief een ultradiep laag wat je helemaal op je kamer kunt instellen en dat is een voordeel wat vooral heel positief uitwerkt op iedereen die een asymmetrische ruimte bezit. En dat zijn er heel veel.
Vergelijkingen
Waar iedereen natuurlijk uiteindelijk het meest benieuwd naar is, betreft de confrontatie met de gevestigde orde. Want maken deze twee gestroomlijnde sculpturen met hun vooruitstrevende technieken de beloftes van hun ontwerpers werkelijk waar, of blijkt het uiteindelijk toch te hoog gegrepen. Wanneer ik begin met de magische verdwijntruc, blijken alle bij mij aanwezige testluidsprekers gezeten op de luisterplek in staat om compleet uit beeld te verdwijnen. Ik hoor dus geen luidsprekers meer en alleen maar muziek.
Een indruk die echter fors verandert wanneer ik een plaats naar links en rechts opschuif of door de kamer ga lopen. Hoewel ik geen van de verder eveneens zeer goed presterende uitdagers te kort wil doen, moet wel gezegd worden dat het vooral de Stilla is die met deze eer uiteindelijk gaat strijken.
Het uiteindelijke laag is een lastiger aspect. Ja, beide Aequo Audio modellen bieden door hun actieve laag voor de afmetingen inderdaad de diepste laagweergave, terwijl de concurrentie voor eenzelfde indruk een beduidend grotere kast nodig heeft. Ook is het laag van de passieve concurrentie niet anders te wijzigen dan door de luidsprekers te verplaatsen. Toch is ook al snel duidelijk dat wanneer je de ruimte hebt om grotere passieve weergevers goed op te stellen en adequaat aan te sturen, de kwaliteit van het laag toch echt nog wel beter en vooral gemakkelijk overkomt dan een unit in een kleine kast te dwingen veel gas te geven. Maar het is ook eerlijk om toe te geven dat dit echter pas opvalt wanneer van een directe A/B-vergelijking sprake is. Om over vrede in de huiskamer door de veel kleinere weergevers nog maar niet te spreken.
Qua eindbalans ben ik heel tevreden over beide Aequo Audio modellen. Ze zijn namelijk bijzonder evenwichtig en laten nergens steken vallen. Ze zijn ook geschikt voor iedere muzieksoort en hebben hier geen echte voorkeuren. Last but not least spelen ze zowel op laag als luid volume zonder compressie en zijn ze inderdaad met iedere aanwezige versterker probleemloos en adequaat aan te sturen. Bravo!
Wie zijn ze?
Mogelijk is het u niet eens opgevallen, maar ik heb bewust in het hele verhaal nog niets over de ontwerpers en het land van herkomst gehad. Waarom niet? Om de eenvoudige reden dat deze ontwerpen geheel uit ons eigen Nederlandse Eindhoven afkomstig is! En aangezien wij als één van de weinige landen ter wereld om de een of andere vreemde reden maar weinig tot niets met onze eigen nationale producten hebben, en om te voorkomen dat u dit veelbelovende merk al meteen zou afschieten, vertel ik het u dit keer dus bewust helemaal aan het einde van deze test. Daarbij bewijzen deze hightech pioniers met hun prachtige vooruitstrevende producten dat we ons voor helemaal niemand ter wereld hoeven te verstoppen. Een gegeven wat zeker ook het grote succes en export naar vele landen in de wereld bewijst.
Dat het merk nu pas hier een test aanvraagt spreekt boekdelen. Achter de naam Aequo Audio bevindt zich eigenaar en hoofdontwerper Ivo Sparidaens en marketing- en verkoopleider Paul Rassin. Een jong gedreven team dat samen met zes andere even jonge vrienden, allemaal dezelfde passie en liefde voor zowel muziek en techniek delen. Zoals we allemaal wel weten staat Philips-bakermat Eindhoven ook bekend als één van de belangrijke techniekwalhalla’s van Nederland. Een broedplaats voor nieuwe ontwikkelingen en eentje waar heel veel nationale en internationale studenten bij elkaar zijn om de ontwikkelingen van de toekomst te bepalen. Door een selectie van deze ‘vrij denkenden’ bij de uitdagingen van Aequo Audio te betrekken, lukt het dit kleine merk om kwaliteitssprongen te maken waar vele andere merken minstens 10 jaar langer over zouden doen. Daarbij wordt alles in eigen huis ontworpen en is geen technologische uitdaging zo groot is of hij kan worden opgelost.
Conclusie
Twee compleet onorthodoxe ontwerpen van Nederlandse bodem die bijna het onmogelijke waar hebben gemaakt. Namelijk een bijna ideale brug te slaan tussen gebruikersgemak, huiskamer vriendelijkheid qua luidsprekerplaatsing en daarbij ook nog eens iedere soort luisteraar aan zich te binden. Wie vervolgens beide modellen in levenden lijve ziet, kan bijna niet anders dan er meteen verliefd op worden.
Vooral de Stilla is een ware parel die in iedere huiskamer door het tijdloze design en de in veel kleuren verkrijgbare materialen nu eens echt naadloos met ieder interieur samengaan. De prijs is niet mals, maar de vernieuwende materiaalkeuze, zeer geavanceerde detailoplossingen, alles maatwerk en dus expliciet geen productie in een lagelonenland zijn dat ook niet. Dus eigenlijk valt de prijs reuze mee en ja, deze weergevers kunt u gerust naast de modellen van de gevestigde orde zetten.
Puik werk van een merk die ons Nederlanders weer echt trots kan maken en waar we in de toekomst zowel nationaal als internationaal zeker nog veel meer van zullen gaan horen!
Aequo Audio Stilla hybride: € 17.999,-
Aequo Audio Stilla volledig actief: € 19.999,-
Aequo Audio Ensis hybride: € 26.499,-
Aequo Audio Ensis volledig actief: € 29.498,-
Aequo Audio
info@aequoaudio.com
www.aequoaudio.com