NIEUWSSonos

Sonos stopt omstreden Recycle Modus voor onklaar maken oude producten

Het Amerikaanse Sonos heeft de eerder geïntroduceerde Recycle Modus geschrapt uit zijn software. De Recycle Modus was een controversieel onderdeel van het inruilprogramma van het bedrijf dat oude apparaten onbruikbaar maakte in ruil voor dertig procent korting op een nieuwer product van Sonos. Het inruilprogramma bestaat nog steeds en klanten die in aanmerking komende legacy-producten bezitten, kunnen dezelfde korting krijgen, maar ze zijn niet langer verplicht om apparaten die misschien nog wel goed werken permanent onklaar te maken.

Sonos Recycle Modus: slecht idee slecht gecommuniceerd

Enkele weken geleden maakte Sonos bekend dat bepaalde producten vanaf mei 2020 geen updates meer zouden krijgen. Tevens introduceerde Sonos de Recylce Modus in zijn software. Door een apparaat in Recycle Modus te zetten werd het apparaat softwarematig permanent onbruikbaar gemaakt. De bezitter kon zijn apparaat dan niet meer tweedehands verkopen maar kon wel een nieuw product van Sonos kopen met een korting van dertig procent.

Wereldwijd stak een storm van protest op. Hoezo geen software-updates meer en waarom trachten om tweedehands handel tegen te werken? Waarom zou een goed werkend apparaat überhaupt voortdurend updates moeten krijgen? De Recylce Modus leek meer de omzet van Sonos te dienen dan het milieu. Sonos koos snel eieren voor zijn geld. Topman Patrick Spence ging door het stof en bood zijn excuses aan voor het onvoldoende rekening houden met de wensen van gebruikers en voor de slechte communicatie.

Sonos heeft nu stilletjes de Recycle Modus weer uit de software gehaald. Met de wijziging geeft Sonos klanten nu volledige controle over wat er gebeurt met de oudere apparaten. Ze kunnen ervoor kiezen om het te bewaren, aan iemand te geven (of tweedehands te verkopen), het te recyclen bij een lokale e-waste faciliteit of het naar Sonos te sturen en het bedrijf het verantwoordelijke recyclinggedeelte te laten doen. Sonos heeft vorige week de Recycle Modus uit de app verwijderd en vervangen door de boodschap dat iedereen die korting vraagt zich moet wenden tot de klantenservice. Binnen enkele weken zal Sonos zijn website bijwerken met een procedure voor het inruilprogramma dat niet langer de Recycle-modus bevat. Een klant hoeft dan niet meer te bellen.

Deze beslissing zou een einde moeten maken aan de kritiek waarmee Sonos nog maar kort geleden te maken kreeg toen de Recycle Modus onder de aandacht kwam en er vragen werden gesteld over de duurzaamheidpraktijken van het bedrijf. Destijds zei Sonos dat het niemand dwong om deel te nemen aan het inruilprogramma en klanten die oudere apparaten wilden gebruiken, konden dat blijven doen. Maar wie dertig procent korting wilde krijgen op de aanschaf van een nieuw apparaat, bleef geen andere mogelijkheid dan de Recycle Modus. Wanneer geactiveerd, startte de Recycle Modus een onomkeerbare aftelling van 21 dagen, waarna het betreffende apparaat niet meer werkte. Volgens Sonos was dit noodzakelijk om ervoor te zorgen dat consumentengegevens van gerecyclede producten werden gewist. Ons dunkt dat persoonlijke gegevens ook wel op een minder ingrijpende wijze dan door permanente uitschakeling van een apparaat kunnen worden verwijderd.

Nu zal Sonos dus in plaats daarvan klanten aanmoedigen om een fabrieksreset uit te voeren voordat hun oude apparatuur naar een e-waste recycler wordt gebracht.

Oudere producten van Sonos krijgen nog steeds geen nieuwe functies

Het nieuws verandert niets aan de plannen van Sonos om ergens in mei te stoppen met het vrijgeven van nieuwe software-updates voor oudere apparaten. Het bedrijf verspreidde de berichten zodanig ondoordacht dat CEO Patrick Spence zich moest verontschuldigen en beloven dat producten na mei 2020 zullen blijven werken.

“Hoewel verouderde Sonos-producten geen nieuwe softwarefuncties krijgen, beloven we dat ze zo lang mogelijk worden bijgewerkt met bugfixes en beveiligingspatches,” schreef Spence in januari. “Als we tegen een kern van de ervaring aanlopen die niet kan worden aangepakt, proberen we een alternatieve oplossing te bieden en u te informeren over eventuele wijzigingen die u in uw ervaring zult tegenkomen. Maar ze krijgen geen nieuwe functies meer en klanten die oude producten willen blijven gebruiken, moeten deze van hun primaire Sonos-systeem afsplitsen, anders krijgen alle producten geen software-updates meer wanneer de cutoff plaatsvindt. We werken aan een manier om uw systeem te splitsen, zodat moderne producten samenwerken en de nieuwste functies krijgen, terwijl oudere producten samenwerken en in hun huidige staat blijven.”

Een woordvoerder van Sonos herhaalde dat dit het plan is en zei dat het bedrijf de komende weken meer mede te delen heeft.


EDITORS' CHOICE