Na het zeer recente bezoek aan Bender Hifi in Arnhem, waarbij ik kennis kon maken met de mensen in de winkel en met Harald Strik van gedachten kon wisselen, is afgesproken dat niet alleen Naim en Kudos aandacht verdienen, maar ook andere merken uit het omvangrijke pakket van de speciaalzaak. Vandaar dat ik deze keer op weg ben door de Steenstraat in Arnhem naar Kora. Nee niet de Cora van al die lekkere hapjes, maar het Franse audiomerk Kora, waarvan Bender Hifi een dealer is.
Vandaag mag ik gaan luisteren naar twee verschillende opstellingen in de comfortabele luisterruimte, in een samenstelling van drie verschillende merken. Twee afkomstig uit Engeland, het land waar Harald Strik een sterke verbondenheid mee heeft, en een derde merk dat komt uit mijn geliefde Frankrijk. De luidsprekers zullen twee types Spendor worden, ieder uit een eigen reeks met een eigen doelgroep. De streamer/DAC is telkens een Cambridge Audio en de versterkers worden afwisselend van Cambridge Audio en van Kora. Met fris gewassen oren, goede zin en trek in koffie stap ik bij Bender binnen alsof het thuiskomen is. De luisterruimte is voor mij en de eerste set staat al opgesteld.
Spendor A4, het bescheiden formaat
Na de akoestiek van de ruimte is de luidspreker het meest bepalend voor het eindresultaat. Heel bescheiden van afmeting staat de Spendor A4 opgesteld. Een kleine zuilluidspreker waarmee de fabrikant mikt op een breed publiek dat graag van muziek geniet in alle vormen, soorten en maten, maar niet wil of kan beschikken over een grote ruimte om de luidsprekers te plaatsen. En bovendien de prijs van de luidsprekers in de gaten houdt omdat de kopers vaak jonge gezinnen zijn met of zonder kinderen.
Typisch een allround product, wel van de bovengemiddelde kwaliteit waarvoor het merk Spendor borg staat. Kwaliteit blijkt al uit het niet geringe gewicht van 16 kilo dat fors is voor een tweeweg systeem van maar 831x165x275mm (HxBxD). Hoog gemonteerd is de 22mm tweeter en daaronder zit een 180mm woofer. Spendor laat de woofer het gros van het werk verrichten en houdt de dome van de tweeter klein voor een optimale spreiding. Het basreflex principe helpt de woofer om wat meer energie te leveren in de lage tonen, wel zodanig afgestemd dat de poort het gebalanceerde karakter van A4 weet te bewaren. De A4 is leverbaar in zwart fineer, donker walnoot, natuurlijk eiken en satijn wit.
Voor wie de naam Spendor nog nieuw is een korte toelichting. Spendor is een echt Engels bedrijf dat is gevestigd in Sussex. Spendor maakt bijna alles zelf, de woofers, de kasten, de filters, alleen de tweeters kopen ze op specificatie in bij derden. Het inmiddels ruim 50 jaar geleden gestarte bedrijf baseert zijn ontwerpen op hedendaagse technieken en mogelijkheden, maar houdt gelukkig vast aan de klank van oorspronkelijk door BBC ingenieurs ontwikkelde systemen. Een heel belangrijk aspect daarin is de zuivere weergave van stemmen en de natuurlijke klank van instrumenten. Bij Bender Hifi staan de luidsprekers 2,5 meter uit elkaar en luister ik op een afstand van 3 meter naar de muziek.
Cambridge Audio valt bij
De op de Spendor A4 aangesloten versterker is een Cambridge Audio CXA81. Deze CXA81 geïntegreerde versterker heeft met 80 Watt per kanaal naar verwachting voldoende autoriteit over de weergever. De CXA81 is uitgerust met zes analoge en vier digitale ingangen en vormt de brug tussen uw platencollectie, uw cd-speler of tuner en de wereld van streaming audio. Intern heeft de CXA81 een ESS Sabre SE9016K2M converter chip om digitale signalen te verwerken tot 32bit/384kHz en hij kan zelfs DSD256 aan. Voor Bluetooth signaalbronnen is de CXA81 aptX HD compatibel. Uitgangen zijn er voor twee paar luidsprekers, een hoofdtelefoon en subwoofer.
Net als van de CXA81 versterker is de kleurstelling van de Cambridge Audio CXN v2 streamer/DAC “Lunar” grijs met een chique uitstraling. De CXN v2 geeft toegang tot muziekdiensten als Spotify Connect, Qobuz en Tidal, werkt ook via AirPlay 2 en Chromecast. De CXN v2 is eveneens een volledig Roon endpoint. De uitstekende app voor iOS en Android laat u via het UPnP protocol genieten van uw eigen opgeslagen muziek. Diverse digitale ingangen zijn beschikbaar waaronder USB, optisch, coax en Bluetooth. Het omzetten van alle digitale signalen naar analoog geschiedt in de CXN v2 met een Wolfson WM8740 converter, pas na upsampling naar 24bit/384kHz formaat zodat geen afwijkingen meer kunnen ontstaan in digitale filters. Hoewel FLAC en WAV de meest voorkomende file formaten zijn speelt de CXN v2 ook ALAC, AIFF, DSD (x64), WMA, MP3, AAC, HE AAC, AAC+, en OGG Vorbis files. Een kleurendisplay aan de voorzijde van de CXN V2 laat zien wat er wordt gespeeld.
Bender Hifi biedt de combinatie van Spendor A4, Cambridge Audio CXA81 en CXN v2 aan voor een prijs van € 5.395,- en als u besluit dit systeem in één keer aan te schaffen ontvangt u een hoogwaardige Silent Angel Bonn N8 ethernetswitch ter waarde van € 395,- gratis.
Hoorbare passie
Solo pianowerk laat altijd goed horen of er vreemde resonanties ontstaan in de luidsprekers of de ruimte. Iets dat gelukkig niet het geval is met de Spendor A4 in de luisterruimte van Bender Hifi. Ik laat de tonen van Alexandre Tharaud’s “Concertos Italiens” over mij heen rollen en geniet van lang aangehouden noten welke langzaam wegsterven in een compositie van Vivaldi. Om daarna te vervolgen met een werk van Bach waarin de tonen harder van klank zijn en veel vuriger. Bij Bach is het duidelijker dat de A4 niet alleen snaren laat horen maar wel degelijk ook de romp van de piano in de klank betrekt. Hoewel het gemakkelijk zou kunnen met deze opstelling laat ik de muziek niet achteloos voortkabbelen maar laat mij meevoeren in het spel. De kleine Spendor met zijn mooie middengebied biedt daartoe alle kansen.
De intieme sfeer welke ontstaat maakt de piano niet al te groot, alsof ik een paar rijen naar achteren ben gezet in de concertzaal. Dat is zeker prettig omdat de gespeelde noten daarmee op een nette afstand blijven en niet recht in het gezicht staan. Speelt Tharaud met meer kracht dan wordt het instrument navenant groter en imposanter, zover dat de Spendor A4 losjes de hele ruimte voor mij weet op te vullen. Hoewel deze opstelling niet het maximum uit het spel kan halen, een krachtiger versterker met grotere luidsprekers zoals later aan bod komt zullen dan nodig zijn, is de weergave heel compleet en speelt de muziek gemakkelijk en vloeiend. Grote afwezige is tot mijn genoegen een storende factor, want er ligt geen nadruk op een deel van het frequentiegebied, er ontstaat geen overdreven aangezette bas, geen pressie op de tweeter. Alle essentiële zaken zijn in balans en maken muziekluisteren tot een ontspannen bezigheid.
De Nederlandse zangeres Wende heeft zich gewaagd aan het vertolken van chansons en de lastigste in die categorie is misschien wel “Ne me quitte pas”. Haar poging op de cd “Quand tu dors” houdt mij bij de les en laat me grijpen naar de volumeregeling om wat extra tandjes bij te zetten. Opnieuw valt de mooie balans op in de luidsprekers, strijkers op de achtergrond zijn duidelijk zonder te overheersen, het is Wende die zich dan weer klein, soms voluit op de voorgrond zet. Goed te volgen, zingend dicht bij de microfoon voor een extra accent op de boodschap, dan weer wat verder weg om de vertwijfeling verlaten te worden tot uitdrukking te laten komen. Deze installatie gaat daar gemakkelijk mee om.
Een andere track is “Padam padam” en dan laat de Spendor A4 aan Cambridge Audio de tanden zien. Was het tot nu toe bescheiden en ingetogen, zowel met de piano van Tharaud als met Wende, hier ontplooit zich kracht, dynamiek en druk. Druk zonder in de lage tonen teveel aan te zetten. Typisch een Spendor luidspreker die liever aandacht vraagt met aangeboden kwaliteit dan met met accenten op de verkeerde plaats. Dat kan een potentiele koper op het verkeerde been zetten, opvallen verkoopt beter, op de lange duur zal kwaliteit veel meer gewaardeerd worden dan een kort moment van sterallures en daarna de lege huls.
Sluit uw ogen
Haevn heeft prachtige muziek gemaakt, op “Eyes closed” staan tracks die vaak worden gebruikt bij demo’s. De Spendor A4 in combinatie met Cambridge Audio zet de muziek groot en los in de ruimte, haalt niet het intens diepe laag dat wel in de opname verborgen zit. Cambridge Audio heeft evenmin de kracht en verfijning van een Kora versterker, zit ook in een heel andere prijsklasse. Echter vergis u niet in hoe diep het laag toch weet te reiken en bovendien hoe zuiver de weergave is. Misschien is de uitdrukking “vrijblijvend” op zijn plaats, de muziek kan je meenemen, heb je daar geen zin in dan stoort de muziek totaal niet bij andere bezigheden. De keuze laat dit systeem bij de luisteraar, van intens genieten tot een fijne achtergrond tijdens werkzaamheden. Een familieluidspreker die elk gezinslid zal aanspreken en nooit zal storen.
De focus van de A4 ligt duidelijk op het middengebied en doet in dat verband denken aan de Classic serie van Spendor waarmee gemikt wordt op de ziel, de A4 spreekt eerder het hart van de luisteraar aan. Dat sprekende middengebied doet zoveel goeds voor stemmen en alle instrumenten die daar hun tonen produceren. Muziek komt tot leven, een zangstem vertelt een verhaal, het maakt de muziek levendig en dynamisch. Het rustig afgestemde hoog en het beheerste laag laat dat middengebied excelleren. Daarmee is niet gezegd dat er geen hoog en laag zou zijn of te weinig van dat alles, in tegendeel het brengt een systeem naar voren dat overweg kan met moderne pop, singer-songwriter en met klassieke muziek. Heel allround en zoals aangegeven geschikt voor elk gezinslid ongeacht individuele smaak.
Op weg naar Arnhem werd ik in de auto getrakteerd op “The nightfly” van Donald Fagan en dat sluit mooi de eerste luistersessie af op dit met zorg samengestelde systeem. Lekker snel slagwerk gecombineerd met elektronische klanken, een ingehouden bas, wat extra stemmen en vooral ritme in de titeltrack. Jazz vraagt veelal om snelheid en al is een Wolfson DAC chip zoals toegepast in de CXN v2 daarin niet altijd de sterkste, hier gaat het uitstekend. Liever het ESS Sabre DAC geluid? Dat kan door de CXN v2 niet alleen analoog aan te sluiten maar ook met een digitale kabel op de CXA81. Een druk op de knop van de afstandsbediening is dan voldoende om te schakelen tussen de twee DAC oplossingen. Geen zin in dat vergelijken, dan de CXN v2 gewoon analoog aansluiten en genieten. Want geen seconde heb ik tot nu toe gedacht “mag het zachter of uit?”. Muziek speelt gewoon heel erg lekker, fris, vrij en los van de weergevers.
Vooruit, als allerlaatste “Keep your eye on the sparrow” van Dave Grusin waar Donald Fagan op mee speelt. Oei dat knalt uit de luidsprekers en geeft de A4 ruimte om klappen uit de delen, details om de oren te laten vliegen en het stereobeeld in alle dimensies te laten groeien. Tamboerijn heel ver naar links, geluiden rechts in de diepte, overal duikt een instrument op. Maar meest indrukwekkend zijn de drums die de afmetingen van de Spendor A4 ogenschijnlijk een factor 2 à 3 doen groeien. Goed dat ik nog even verder keek dan alleen Fagan om af te sluiten. Hier wordt een mens zo blij van!
Spendor D7.2, gedetailleerd
De Spendor D7.2 luidspreker heeft een bijzondere tweeter waarvan de oorsprong deels terug gaat tot de BC1, het oer model uit de vorige eeuw. Doorbordurend op dat BC1 concept ontwikkelde Spendor de LPZ tweeter, welke in de D7.2 en zijn andere D-serie broertjes zit. Het aanzicht is een geperforeerde RVS metalen plaat, met veel heel kleine gaatjes, waarachter een polymeer membraam is opgehangen. Pas daarachter zit de echte 22mm tweeter dome. Het idee van deze benadering is het akoestisch gelijkmatig belasten van de tweeter aan de voor- en achterzijde van de dome, voor een meer gebalanceerde lineaire beweging en lagere vervorming. Bovendien is de spreiding vanaf het membraan beter over een grotere hoek dan met een rechtstreekse koppeling van dome en lucht mogelijk zou zijn. Spendor omschrijft LPZ als “Lineair Pressure Zone”.
De woofers hebben beide een conus van geweven en gecoat Kevlar, ze verschillen wel in vorm. De middentoon/bas weergever werkt over zijn gehele bereik vanaf de laagste bastoon tot de scheidingsfrequentie. Onder de tweeter en de 180mm mid/bas unit zit een tweede 180mm woofer. Deze woofer werkt tot 900Hz en ondersteunt de andere unit alleen in de lagere tonen. Beide woofers werken met een “Twin Venturi” reflexpoort, een poort die langs een lang, wigvormig deel de lucht laat passeren naar buiten. De D7.2 staat op een geïntegreerde voet, nauwelijks dieper dan de luidspreker, waarop een bescheiden logo zit en waarin de spikes stevig passen. De kast en de units wegen samen een vertrouwenwekkende 21 kilo, waarbij de kast 950x192x333mm meet. De D7.2 is leverbaar in zwart fineer, donker walnoot, natuurlijk eiken en satijn wit.
Kora is anders
Kora zal voor veel lezers een onbekende naam zijn. Kora is Frans en bestaat al heel lang, ware het niet dat de huidige eigenaar een paar jaar geleden de lege boedel heeft gekocht, de naam heeft aangehouden en zijn eigen koers is gaan varen. De kern van de Kora TB140 geïntegreerde versterker bestaat uit een viertal voorversterker elektronenbuizen (ECC82 en ECC83). De buizen zorgen voor een symmetrisch signaal en de spanning (volt) aan de uitgang aan de luidsprekerklemmen. Symmetrisch betekent dat de helft van de buizen met een negatieve spanning “trekt” aan de luidspreker en de andere helft met een positieve spanning “duwt” de conus naar voren. Deze buisjes hoeven nauwelijks iets te doen en staan zodanig ingesteld dat een lange levensduur gegarandeerd is. De eigenschappen van een buis maken dynamische sprongen mogelijk, lineair gedrag en de snelle spanningswisselingen worden volledig benut.
Normaliter zit er achter deze buisconfiguratie of een met buizen gerealiseerde eindtrap of een transistor versterker. In de Kora is dit beide niet het geval. Wat de ontwerper van Kora heeft gedaan is de spanning van de buisjes aan de luidsprekerklemmen combineren met een transistor stroomversterker voor de nodige Ampères om een luidspreker aan te drijven. Dus kort gezegd: de buizen zorgen voor de spanning, de transistoren voor de stroom, samen geeft dat vermogen. De Kora TB140 heeft een pre-out, een MM phono ingang en vier lijningangen waarvan één in HT mode te zetten is. Bediening aan de voorzijde geschiedt met één regelaar waarmee stand-by/aan te schakelen is, het volume geregeld kan worden, menu opties worden ingesteld en de ingang wordt gekozen. Een eenvoudige afstandsbediening is standaard. Het apparaat is uitgevoerd in mat antraciet met een zwarte voorzijde waarin in okergeel de aanduidingen verschijnen. Beschikbaar is een uitgangsvermogen van 2 x 70 Watt aan 8 Ohm oplopend tot 100 Watt aan 4 Ohm.
Bender Hifi biedt de combinatie van Spendor D7.2 luidsprekers en Kora TB140 versterker aan voor een prijs van € 10.750,- en als u besluit dit systeem in één keer aan te schaffen ontvangt u een NuPrime AC4E netstroom filter van € 849,- gratis, zodat u de versterker en een bron laat werken met schone netspanning.
Twin venturi
Dave Grusin op een systeem met Kora TB140 versterking, Spendor D7.2 luidsprekers en een zwaardere Cambridge Audio Azur 851N streamer/DAC geeft duidelijk aan wat er mogelijk is met een grotere luidspreker in dezelfde luisterruimte. Was het laag met de Spendor A4 bescheiden en waren de hoge tonen rustig van aard, de Spendor D7.2 richt zich op een publiek dat het uiterste aan details uit de luidspreker wil trekken en minder gecharmeerd zou kunnen zijn van easy listening. De D7.2 trekt je direct in de muziek en maakt klappen op drums haast voelbaar. Meer impact, duidelijker bekkens, een bas die zich laat gelden, zonder de charme van de A4 te verliezen, de kleine broer waar heel lang naar te luisteren is.
Dat de versterker een flinke steen bijdraagt aan transparantie en dynamiek is van een niet te onderschatten belang. Zou een Cambridge CXA81 nog een Spendor A7 aan kunnen sturen, voor de D serie is een hogere prijsklasse versterker onontkoombaar als u alle kwaliteit uit de luidspreker wilt trekken. Trots staande op IsoAcoustics Gaia ontkoppelaars in plaats van spikes is het laag een paar uit de D7.2 niet alleen imposant, maar eveneens volkomen strak. Met dank aan de Spendor Twin Venturi poort aan de achterzijde.
Het prachtige nummer “A case of you” van Joni Mitchell bestaat in een semi Fado versie uitgevoerd door Ana Moura. De klanken van de akoestische instrumenten komen vanuit een halve cirkel om de zangeres. Haar stem is hees, doorleefd, loepzuiver en intens. Stem en instrumenten blijven netjes staan op de denkbeeldige lijn tussen de weergevers zodat ze niet al te dichtbij kan komen. Het is vreemd om Ana Moura in het Engels te horen zingen in plaats van haar moedertaal Portugees. Meer authentiek is de titeltrack “Desfado” waarin haar stem met het doorleefde geluid nog verder tot zijn recht komt. De drukke achtergrond loopt niet dicht en geeft bijvoorbeeld het meeklappen de ruimte vrij. Geen versmelting van handen, ook niet individueel te volgen maar het komt wel heel dicht bij. Trommels, gitaar, gestampt met voeten, de sfeer zit er goed in.
In rustigere nummers laat de Spendor D7.2 zien hoe transparant hij is aan de Kora TB140 versterker, met welk een gemak details naar voren komen zonder dat de luidspreker zich gaat verliezen in teveel detail en te weinig muziek. De vaak vreemd aandoende muziek van Agnes Obel is vorig jaar wederom samengevat, ditmaal in het album “Myopia” waarop zij haar eigen meerstemmige zang vermengt met de instrumenten. Zoals het hoort ontstaat een breed stereobeeld, haast een muur van geluid waaruit details opborrelen, waarin stemmen zweven en piano een prominente plaats inneemt naast strijkinstrumenten. Zou dit op de Spendor A4 nog “gewoon” kunnen zijn, de D7.2 zorgt ervoor dat de aandacht van de luisteraar geen seconde kan verslappen. De schilderijen van klank en stemmen worden op de D7.2 onderbouwd met lage tonen, donker zonder te verworden tot een brei waarin details verloren gaan. Bas laat zich in tonen onderscheiden van puur elektronisch gespeelde noten, het ritme goed vasthoudend als basis voor de zang.
Naar Venetië
Levendig klassiek komt van de hand van componist Albinoni in de vorm van een hobo concert met de strijkers van I Solisti Veniti, weergegeven op een manier waar iedere klassiek liefhebber met oor voor details blij van zal worden. Heldere strijkers zorgen voor de echte vioolklank zonder deze scherp te maken. De bassen en cello’s aan de andere kant geplaatst vormen de duidelijk volgbare ondergrond en de hobo leeft in zijn eigen wereld. Muziek vloeit, stroomt harmonieus de ruimte in met een voelbare emotie en neemt mij mee in de compositie.
Zou ik niet eerder hebben genoten van stevige klappen op slagwerk dan zou ik ervan overtuigd zijn dat deze opstelling is geschapen voor klassieke muziek van Italiaanse componisten. Hier valt uren naar te luisteren, nergens overdreven, nergens te vet aangezet en evenmin het ontbreken van enig deel in de frequentieband. Mooi op een afstand gehouden, transparant en breekbaar in het adagio van het eerste deel van de cd (eigenlijk de WAV file van de geripte cd). Het allegro is weer intenser en sneller met behoudt van al die prachtige details waarmee zo rijk wordt gestrooid. Ik laat mij met plezier meevoeren naar Italië, laat de zon toe in mijn ziel en voel mij een rijk man met deze opstelling.
Op zoek naar andere klassieke muziek vind ik ditmaal een concert van Mozart voor dubbele piano, uitgevoerd door Lucas en Arthur Jussen samen met The Academy of St. Martin-in-the-fields. Twee klassiek geschoolde jongens laten de vaardige vingers klanken tevoorschijn toveren. Het onderscheiden van de twee verschillende vleugels kost geen enkele moeite, het orkest staat als een rots achter beiden en brengt veel kracht, passie en druk. De muziek komt volledig tot leven zodat de Kora versterker kan tonen wat hij waard is. Een blik op een decibelmeter toont een realistische waarde van 70dB bij pieken tot een stilte ver onder de 40dB. Heel mooie waardes qua stilte met een luisterruimte die ver is gehouden van de Steenstraat waarin Bender Hifi te vinden is.
Het voelt onaardig en oneerbiedig om over te stappen naar “Take five” van The Dave Brubeck, maar mijn aanwezigheid in de luisterruimte van Bender Hifi moet op enige manier beperkt blijven. Met gesloten ogen lijkt de muziek in het niets te ontstaan, pas als ik ze open en opkijk weet ik dat het daadwerkelijk uit een Spendor D7.2 komt. In een stereo opstelling met links en rechts instrumenten en een onderbedeeld gebied in het midden, zoals vaak het geval is met dit soort oude opnames. Piano is ondergeschikt aan de drums ter rechterzijde, drums met impact en een juiste klank. De sax heerlijk echt met lucht in de hoorn, mondgeluiden, heel dynamisch, Brubeck laat oude tijden herbeleven.
Hoe vaak zal deze track niet gespeeld zijn in de jaren na de opname? Net zoveel of meer als “You look good to me” van het Oscar Peterson Trio? Piano prominent in het midden gezet, bas rechts, drums links. Spendor D7.2 links en rechts herscheppen een compleet stereobeeld. Wat een feestje is dit weer. Vette snaren op de geplukte bas met onderscheid in de toonhoogte waar mindere systemen het reduceren tot eentonig plukwerk. De piano met de vlugge loopjes, die ik onderhand van noot tot noot in gedachten heb zitten, is helder en spannend, rechtdoende aan de meester zelf. Slagwerk brengt nog net niet de tot in detail hoorbare ruisende popnagels in de bekkens tot leven, houdt het in dit systeem op een duidelijke metaalklank. Zoals altijd is het te snel klaar met deze muziek. Het was de afsluiter van vandaag en ik verlaat met enige weemoed de luisterruime.
Welke en waarom?
Daar sta je dan met je goede gedrag, in de zon in de Steenstraat van Arnhem. Te overwegen welke van de twee gespeelde sets het meeste aansprak, de meeste voldoening gaf of mij mee kon nemen in de muziek. Het zou te gemakkelijk zijn om meteen te roepen “de duurste”. Met een bovenop de aanbieding aan te schaffen digitale muziekspeler (streamer met DAC) kom je voor de tweede set haast driemaal zo duur uit als met de Cambridge en Spendor A4 opstelling. Natuurlijk is het zo dat een luidspreker als een Spendor D7.2 meer in zijn mars heeft dan een A4 model, het zou de A4 te kort doen om hem te onderschatten. Hoorbaar is de familie-overeenkomst tussen de A en de D-lijn, waarbij de A-lijn zich aanbiedt als een luistermodel waarbij je zowel fijn kunt werken als ontspannen, terwijl de D-lijn echt de aandacht vraagt en verdient van een luisteraar.
Hetzelfde gaat op voor de Kora TB140 versterker versus Cambridge Audio CXA81, purisme afgezet tegen huiskamer gebruik. Welke set sprak dan het meeste aan? In de zin van bedieningsgemak, hoeveelheid aansluitingen, plaatsingsmogelijkheden en lekker van muziek genieten neem ik de goedkopere variant. Gaat het om de diepere finesses in de muziek, wil ik elk detail in mij op kunnen nemen, ga ik er speciaal een paar uur voor zitten om naar muziek te luisteren, dan is een Kora met Spendor D-lijn mijn favoriet.
Het maken van deze keuzes zijn nou precies de zaken en overwegingen waar een dealer met vakkennis zoals Bender Hifi u mee helpt. U zelf laat luisteren in de luisterruimte, met u bespreekt welk deel van het budget waarheen gaat. Geen webwinkel kan dat voor u doen, zal dat voor u doen, het persoonlijk contact bij de aanschaf van audio is onontbeerlijk omdat audio via muziek alles te maken heeft met beleven, voelen en genieten. Zaken en argumenten die zich niet laten uitdrukken in specificaties op papier of beeldscherm. Kortom, genieten begint in Arnhem bij Harald en Damien van Bender Hifi.
Bender Hifi aanbiedingen
Voor de Spendor A4 luidsprekers, Cambridge Audio CXA81 versterker en CXN v2 streamer/DAC is de totaalprijs € 5.395,-, daarbij gratis een Silent Angel Bonn N8 ethernetswitch ter waarde van € 395,- indien de combinatie in één keer aangeschaft wordt.
Voor de Spendor D7.2 luidsprekers en Kora TB140 versterker is de totaalprijs € 10.750,-, daarbij gratis een NuPrime AC4E netstroom filter van € 849,- indien de combinatie in één keer aangeschaft wordt.
NB: Niet inbegrepen zijn de Cambridge Audio Azur 851N, IsoAcoustics dempers en de Chord Company bekabeling tussen de apparaten, luidsprekers en voor het ethernet.
Bender Hifi | Steenstraat 54, Arnhem | www.benderhifi.be