NIEUWSKEF

Lotus Emira: 290 km/u met het geluid van KEF Uni-Q drivers aan boord

Autobouwer Lotus Cars heeft de Emira aangekondigd. Sportwagens zijn geen onderwerp voor dit medium, maar dat is anders als zich een 10-kanaals geluidssysteem van het Britse KEF aan boord bevindt. Ja, verder is het natuurlijk een mooie auto met alles erop en eraan. En Lotus en KEF beloven topgeluid. Een belangstellende moet wel nog even wachten want de eerste leveringen zullen pas in 2022 gaan plaatsvinden. 

Lotus Emira

Lotus Cars omschrijft de nieuwe Lotus Emira als een sportwagen met middenmotor, gebaseerd op de nieuwe Sports Car Architecture van Lotus Cars. De nieuwe Emira is 4,41 meter lang, 1,9 meter breed en 1,23 meter hoog en heeft een gelijmde aluminium carrosserie. Onder de motorkap wordt ofwel een aangepaste 3,5-liter V6-superchargedmotor van Toyota of een 2,0-liter turbomotor van de nieuwe technologiepartner AMG gebruikt. Beide varianten bieden voldoende pk's, namelijk 400 pk en 360 pk. Bij de V6 heb je de keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zestraps automaat, terwijl de AMG-unit gebruik maakt van een achttraps transmissie met dubbele koppeling van AMG.

Allemaal heel leuk maar het meest boeiend is het geluidssysteem aan boord. In de file zijn we immers allemaal gelijk en hebben we niets aan veel paardenkrachten. Wie stilstaat of stapvoets rijdt heeft meer aan een goed geluidssysteem dan aan paardenkrachten en daar probeert de Emira zich te onderscheiden van concurrerende sportwagens. De indrukwekkende lijnen van de Lotus Emira aan de buitenkant moeten de hoge kwaliteitsnormen versterken met een even uitstekend ontwerp aan de binnenkant. En hier komt het geluidssysteem van KEF om de hoek kijken.

Lotus Emira: infotainmentsysteem met Premium Sound System van KEF

Het infotainmentsysteem van de Lotus Emira is toegankelijk via een 10,25-inch touchscreen in het midden, met een extra 12,3-inch TFT-bestuurdersdisplay achter het stuur. Uiteraard biedt dit infotainmentsysteem gemakkelijke toegang tot een breed scala aan content, onder meer via Apple CarPlay en Google Android Auto. Het door KEF ontwikkeld 10-kanaals premium geluidssysteem is exclusief beschikbaar voor Lotus Cars en is voor het eerst te vinden in de Lotus Emira.

Het is het eerste autopartnerschap van het Engelse bedrijf en natuurlijk wordt de KEF Uni-Q drivertechnologie gebruikt die al lang kenmerkend is voor KEF. Zoals bekend is het KEF Uni-Q-chassis de unieke combinatie van middentoner en tweeter, die in een coaxiale opstelling zijn geïnstalleerd en dus bijna perfect overeenkomen met het ideaal van een puntgeluidsbron. Het KEF Uni-Q-chassis is gedurende vele jaren continu geoptimaliseerd en levert daarom een uiterst nauwkeurige, dynamische prestatie. Lotus en KEF beloven een coherente hyperrealistische geluidservaring.

Lotus Emira: zeer comfortabel voor een sportwagen

Wie naar de uitrusting en specificaties van de Lotus Emira kijkt, kan in verwarring raken. De Lotus Emria lijkt meer op een sedan dan op een sportwagen. Keyless-go, adaptieve cruisecontrol en snelheidsbegrenzer, regenafhankelijke ruitenwissers, elektrisch inklapbare buitenspiegels, elektrisch verstelbare stoelen, all-LES buitenverlichting, antibotsingssysteem, vermoeidheidswaarschuwing, verkeersbordinformatie, rijstrookassistent, kruisend verkeer waarschuwing achterin, rijstrookwisselassistent, alles is goed ontworpen om de inzittenden comfortabel door het landschap te laten cruisen. En daar hoort een oorstrelend geluidsysteem van KEF helemaal bij

Het mooiste aan deze nieuwe speedster met een topsnelheid van 290 km/u? Het is een relatief betaalbaar voertuig. De fabrikant geeft immers een prijs van nog geen 72.000 euro voor de Lotus Emira, althans als instapmodel voertuig, dus daar zullen niet alle opties opzitten. Een belangstellende zal echter nog even geduld moeten hebben, want het voertuig, dat nu wordt gepresenteerd op het nieuwe hoofdkantoor in Hethel, VK, komt pas in 2022 op de markt. De modellen met V6 komen vanaf het voorjaar op de markt en de viercilinderversie vanaf zomer 2022.

MERK

EDITORS' CHOICE