REVIEWDevialet

Review Devialet Dione soundbar: ontspannen kracht en immersie (wereldprimeur)

Jamie Biesemans | 29 maart 2022 | Devialet

SAMENVATTING

De Devialet Dione is een van de duurste soundbars die je kunt kopen. Die moet dus echt een topprestatie neerleggen. Dat is gelukkig ook echt het geval. De Devialet Dione levert niet enkel een machtig en groots surroundbeeld, er is ook veel detail en helderheid. Het geforceerde, dynamisch beperkte van veel soundbars is hier dus niet aanwezig.

PLUSPUNTEN

  • Krachtige maar ook gecontroleerde bassen
  • Mooie muzikale prestaties
  • Goede upmixing
  • Presteert even goed aan de muur (en dat is uitzonderlijk)
  • Uitstekend centerkanaal met dialogenweergave
  • Kamerkalibratie

MINPUNTEN

  • Designremote is extra aankoop
  • Hogere prijsklasse
  • DTS:X-ondersteuning ontbreekt

Devialet is altijd een enigmatisch Frans bedrijf geweest dat zijn eigen koers voer. Zie: de ultraplatte Expert Pro-versterker en de futuristische Phantom-luidsprekers. Maar dat hun nieuwste creatie een machtige Dolby Atmos 5.1.2-soundbar zou zijn, dat hadden weinigen verwacht. En zoals we Devialet kennen, doet hun Dione meteen een gooi naar de troon van beste én krachtigste Atmos-soundbar. Oppergod Zeus of een tripje richting Hades, wat wordt het?

Devialet Dione 

De Dione is een luxueus afgewerkte 5.1.2-soundbar met 950 Watt aan vermogen op overschot, en met ondersteuning voor Dolby Atmos. Hoe kan het ook anders? Wil je meespelen in het allerhoogste segment – en die ambitie is er overduidelijk – dan moet je een 3D-surroundervaring bieden die films en tv-series van streamingdiensten meeslepend neerzet. Een ding dat ons meteen opvalt bij de Devialet: via een functie genaamd Space 3D waardeert het films in 5.1-surround of muziek in stereo desgewenst op naar Atmos. Dat is niet bij elke soundbar het geval. Het bekendste voorbeeld daarvan is de Sonos Arc, die pas optimaal werkt als je het pure Atmos-content voedt. Zo is er steeds meer te vinden bij streamingdiensten als Disney+ en Netflix. Maar niet alles is Atmos.

Lezers van HIFI.NL / HIFI.BE kennen Devialet uiteraard van de superkrachtige Phantom-speakers en de baanbrekende Expert Pro-versterkers. Waarom lanceert het Franse merk nu een soundbar, quoi? Soundbars blijven de meest populaire oplossing om tv-geluid te verbeteren. Gelieve niet te stijgeren, maar: dat betekent steeds minder vaak dat je kiest voor gemak boven kwaliteit. Er wordt continu geïnnoveerd om soundbars te laten presteren op het niveau van een surroundsysteem met losse speakers.

Dat is voor vele redenen een behoorlijke uitdaging, maar in het allerhoogste segment zijn er toestellen die steeds meer in de buurt komen van zo’n ‘echte’ opstelling. Die zoektocht heeft er echt voor gezorgd dat je nu soundbars hebt die – terecht – het label premium mogen dragen. Welke soundbar presteert dan het beste? Het is een logische vraag, waar nu een potentieel nieuw antwoord op is...

De fonkelnieuwe – want pas vandaag geïntroduceerde – Devialet Dione is zonder twijfel een heel fascinerende nieuwe inzending in het segment, uitgerust met zeventien drivers (waaronder acht subwoofers!), streamingopties, kamerkalibratie én een nieuwe doet-alles-chip van Devialet. Wat er niet bij is, is een extra draadloze subwoofer. Zelfs niet als optie. Niet nodig, luidt het. Met een prijskaartje van 2.190 euro is de Dione bepaald niet de goedkoopste op de markt, maar belooft het wel prestaties op het hoogste niveau. Maakt het die belofte waar?

Ontmoet de Orb 

Als Devialet synoniem staat voor één product, dan is het wel met de Phantom-luidspreker. Los van de bijzondere technologie die deze draadloze speakers aandrijft en die ook de overstap naar de Dione maakt, vallen ze op dankzij hun uniek bolvormig design. Vergelijkingen met een droid uit Star Wars, een helm van een Daft Punk-lid of misschien iets van Moebius zijn niet helemaal uit de lucht gegrepen. Waarom we daarover beginnen? Omdat het design van de Dione een vette knipoog maakt naar de eigenwijze designtraditie van Devialet – die trouwens ook perfect past in een ruimere Franse drang om futuristische maar toch tijdloze vormen te creëren die veel begeerte ontlokken. Check maar de prijzen voor een vijfdehandse Citroen DS.

De blikvanger op de Devialet-soundbar is een centraal geplaatste bol, de Orb. Het speelt een belangrijke rol op akoestisch vlak, maar maakt de soundbar bovendien visueel heel uniek. De Orb ligt ingegraven in het midden van het lange toestel, als een zware neutronenster die een deuk maakt in de tijd-ruimte.

De rest van het industrieel design is even onderscheidend, onder meer met donkergrijze textielvlakken en matzwart aluminium die het toestel opdelen. De Dione is 120 cm breed, waardoor het perfect past bij een 55-inch tv. Bij een groter of kleiner tv-toestel plaatsen kan uiteraard ook. Net zoals veel andere soundbars met Atmos-speakers bovenaan is het relatief diep (16,5 cm), al heb je daar weinig last van. De hoogte van 7,7 cm is voldoende bescheiden om niet boven de benedenrand van de meeste nieuwe tv’s te piepen.

Er zijn zeker nog soundbars die dankzij een knap design zich onderscheiden van het gemiddelde toestel, zoals de B&O Beosound Stage of DALI's Katch One. Maar zelfs ten opzichte van deze uitschieters weet de Dione zich designmatig te onderscheiden. En dat is alleen maar méér het geval als je besluit de Devialet op te hangen. 

Geslaagd aan de muur 

De meeste rivalen uit het topsegment monteer je met de smalle zijde tegen de wand. In precies dezelfde positie als wanneer je ze op een tv-meubel plaatst. Dat moet omdat hun speakers anders niet op de juiste manier uitstralen. Het nadeel is dat je bij de strak tegen de muur geplaatste tv een soundbar hebt die ver uitsteekt. Mooi? Niet echt. De Dione kun je echter negentig graden kantelen, waardoor het plat tegen de muur hangt. Die Orb komt dan boven te staan en wordt dan nog meer een eyecatcher. Verrassend: je moet de Orb verdraaien zodat het logo naar de zitplaats wijst. Het bevat immers één actieve en twee passieve drivers, waarbij die actieve speakers naar je gericht moet zijn. Er is dus echt nagedacht over muurmontage, wat positief is.

Let trouwens op hoe de depressie waarin de Devialet-bol rust bij het ophangen als waveguide functioneert om geluid breed uit te stralen. Uiteraard worden de rollen van de verschillende speakers in het toestel in dit scenario aangepast. De speakers die de linkse en rechtse kanalen voor hun rekening nemen als de Dione op een meubel staat, zullen bij muurmontage de rollen van de naar boven gerichte Dolby Atmos-speakers overnemen (en omgekeerd).

Strak en gecontroleerd 

Soundbars zijn per definitie toestellen die propvol technologie zitten. Je moet al naar een AV-receiver kijken om meer stickers op de doos te zien prijken. De Dione slaat echter alles. Niet qua stickers, want dat is niet de Devialet-stijl, maar wel qua wat er allemaal op technisch vlak is voorzien. Omdat we Devialet-producten betrekkelijk goed kennen (er stond lang een Expert Pro 220 in de testruimte) herkennen we meteen een aantal termen. Zoals SAM, signalprocessing die het mogelijk maakt om drivers nog diepere bassen zonder vervorming te laten produceren, en hun eigen ADH-versterking.

ADH is bij uitstek Devialet, een hybride versterkingstechnologie die de voordelen van klasse A en D combineert, en die voor het eerst opdook in de high-end Expert Pro-versterkers. Dan is er nog het Magic Wire DAC-gedeelte. Dit alles wordt binnen in de Dione gebundeld op een superkleine chip, zodat de rest van de behuizing vol speakers kan gestopt worden. En ja, soundbars bevatten wel vaker veel drivers, maar als we een dwarsdoorsnede van dit toestel zien zijn we wel onder de indruk. Het zit echt propvol. Niet zozeer het aantal is verbluffend, maar ook de grootte. Een groot deel van de soundbar wordt bijvoorbeeld ingenomen door acht grote ellipsvormige woofers. Vier vooraan, vier achteraan, telkens rug tegen rug gemonteerd. Dat verklaart wellicht ook waarom de bassen die we uit de Dione horen komen bijzonder krachtig én strak zijn.

Er zijn daarnaast speakers aan de uiteinden van de Dione en aan de bovenkant. Daarbij wordt beamforming-technologie ingezet om geluid via muren en plafonds richting de sofa te reflecteren. Zo krijg je toch de indruk dat er speakers naast en boven je geplaatst te zijn. Het is een beproefde techniek die het best zal werken als links en rechts een wand is waarop geluid kan weerspiegelen. Je plaatst de Dione ook best net voor het scherm zodat de bovenliggende speakers zicht hebben op het plafond.

Heldere app 

In de doos vind je geen remote om de Dione te bedienen. Dat lijkt misschien sneu, maar het idee is dat je bij het tv-kijken gewoon de remote van de televisie blijft gebruiken om het volume te regelen. Er is een app (iOS en Android) om meer geavanceerde functies te bedienen. Je installeert hem best, want via deze app kun je de soundbar instellen en zaken als geluidsmodi aanpassen. Wil je toch echt een afstandsbediening? Dan kun je de Devialet Remote aanschaffen (180 euro) die reeds als optie voor de Phantoms bestond. Deze ronde luxe-remote werkt via Bluetooth en ziet er geweldig uit. Je verandert het volume door hem te draaien, dat is bijzonder.

Een positief punt: de Devialet-app ziet er ook heel goed uit op een tabletscherm, met een grote controleknop in het midden van het scherm. Stream je muziek, bijvoorbeeld vanaf Spotify, dan verschijnen er in het midden van deze knop mediatoetsen. Het is vooral heel fijn dat Devialet de app heel strak en sober hield. Overigens verschijnen in dezelfde app ook de Phantom-speakers, mocht je die in huis hebben.

Hoe zit het met muziek afspelen? Je kunt in de app wel de fysieke ingangen (HDMI en optisch) schakelen, op vlak van streaming word je doorverwezen naar de app van je favoriete muziekdienst. Omdat de Dion AirPlay 2 én Bluetooth (incluis aptX) aan boord heeft, kun je eigenlijk elke muziekdienst nemen die je wil. Niettemin staan Qobuz, Tidal en enkele anderen wel expliciet vermeld. Wil je als hifi-liefhebber écht in de hoogste kwaliteit streamen, dan kun je hi-resbestanden via uPnP/DLNA afspelen. Tipje: werk je met een app als BubbleUPnP of mConnect, dan kun je ook hi-res streamen vanaf Qobuz of Tidal. Voorlopig hebben we geen nieuws over Roon-compatibiliteit, iets dat de andere Devialet-producten wel hebben.

Schiet uit de startblokken 

Toen we eerst met de Dione aan de slag gingen, was de soundbar nog niet officieel gelanceerd en was de app nog niet geüpdatet met alle softwarefuncties. De belangrijkste is wat ons betreft kamercorrectie, want die zorgt ervoor dat de weergave van de soundbar aangepast wordt aan de kamereigenschappen.

Bij het filmkijken is dat echt wel belangrijk, want actiefilms stoppen doorgaans veel energie in het LFE-kanaal. Heftige basgeluiden dus, onder meer bij explosies, ineenstortende gebouwen en vechtende robots. Tv-reeksen spelen dan weer graag met dreigende ultralage tonen om een spanningsboog op te bouwen, een trend die we mogelijk te danken hebben aan Hans Zimmer of Johan Johansson. Hoe dan ook, de verwachting is wel dat we dit alles gaan merken bij een soundbar met acht subwoofers ingebouwd, lijkt ons. Waarom? Net omdat die ultralage tonen extreem versterkt kunnen worden door de vorm van je woonkamer. Het is een stukje ingewikkeld fysica, maar met de kamercorrectiefunctie wordt het probleem in een wip voor jou opgelost. Devialet maakt het eenvoudig, je moet het gewoon uitvoeren via de app.

Ondanks dat gemis konden we in die eerste fase al een goed beeld krijgen van de mogelijkheden van wat de Dion kan. Dat er geen extra draadloze subwoofer wordt meegeleverd? Dat vonden we helemaal geen gemis. Er wel wel meer soundbars zonder extra sub en ingebouwde woofers, maar over het algemeen vertrouwen die op een basreflex-constructie. Dat werkt maar komt qua controle niet in de buurt van de Dione’s 2 x 4-opstelling.

Dat laatste merken we onder meer als we niet een film maar muziek afspelen. We tikken in Apple Music even op ‘Esperanto’ en ‘Blenda’, twee frisse electropoptracks met een stevige basbeat van Charlotte Adigéry en Bolis Pupil. Niet alleen komt de stem van de Belgische-Afrikaanse zangeres fraai uit het midden, bij de beat is geen wolligheid te bespeuren waardoor de nummers hun snelheid behouden. Dat is al heel mooi. Draaien we het volume open, dan blijft de Dione een evenwichtige weergever die niet opeens heel anders klinkt. Dat is waarschijnlijk te danken aan het AVL-algoritme dat doorlopend de klank bijstuurt.

De Dione doorstaat daarna met glans een batterij aan Dolby Atmos-demo’s. Net zoals sommige andere fabrikanten en zelfs tv-bouwers opteert Devialet om geen DTS-ondersteuning toe te voegen. Als je vooral via streamingdiensten of Ultra HD Blu-rays kijkt is dat geen probleem. De eerste zitten allemaal in het Dolby-kamp, qua schijfjes is het aantal DTS:X-films op een hand of twee te tellen. Heb je echter oude dvd’s of Blu-rays die je wil bekijken, dan ga je wellicht wel een DTS-soundtrack ontmoeten.

Bij de Dolby-demo’s worden onze verwachtingen grotendeels ingelost. Bij ‘Audiosphere’ lijken de hoogte-effecten zich ver boven de rand van onze LG OLED55C9 te zweven. De ruimteschepen bij ‘Horizon’ lijken ook echt van achter naar vooraan over te vliegen – een van de meest overtuigende soundbarprestaties die we ooit hebben gehoord. De regen en waterval-effecten komen realistisch over.

Terwijl we wachten op de app-update, binge-watchen we alvast een viertal afleveringen van het tweede seizoen van ‘Picard’ (DD 5.1). Een Star Trek-reeks draait altijd meer om het praten dan het handelen – dat krijg je met die Prime Directive – en dat is bij deze reeks niet anders. Maar als een van de sprekers Patrick Stewart is, klagen we niet. Hoewel dit geen spektakelvoer is, noteren we toch dat de Dione een heel stuk beleving toevoegt ten opzichte van de (overigens vrij degelijke) LG-tv-speakers. Dialogen worden fris, helder en ook goed onderscheiden weergegeven, en is er een zeer brede soundstage te bespeuren waarop geluideffecten zich afspelen. Stemmen lijken ook goed uit het scherm te komen, wat de betrokkenheid aanwakkert. Dat is al een mooi begin!

Controle is top

Na de app-update voeren we uiteraard de kamerkalibratie uit. Lang duurt dat niet: een tiental seconden. Daarna merken we toch een iets betere timing en afgemeten bassen, wat dan weer de helderheid ten goede komt. De functie lijkt dus wel prima te werken.

Wat nemen om de Atmos-prestaties van de Dion te onderzoeken? De keuze ligt voor de hand: de film die bij de recente Oscars is gaan lopen met een beeldje voor geluidsdesign en voor de muziek. ‘Dune’ (Dolby Atmos) met andere woorden, een terechte winnaar op beide fronten wat ons betreft. Het is van het begin tot het einde boeiend qua sounddesign, maar met name het laatste deel als Paul en Jessica ontsnappen aan de Harkonnen-aanval en onderdak zoeken bij de Fremen is een hoogtepunt. De Dione legt enkele mooie prestaties neer. De muziek van Zimmer verweeft veel wereldmuziekinvloeden met futuristische klanken en zet die op een epische schaal neer. Heel fraai in deze mix is hoe de dialoog – in het bijzonder de stem van Paul – heel centraal en dichtbij gepresenteerd wordt door de soundbar, terwijl die Zimmer-soundtrack tegelijkertijd groots en hoger in de kamer wordt neergezet.

De bedoeling is dat je Dune ervaart als een oud Grieks heldenepos, wat de Dione voor een soundbar waanzinnig goed doet. Stappen we over naar het fragment van ‘Black Widow' (Dolby Atmos) dat zich afspeelt in Noorwegen, ervaren we meer van hetzelfde. Wanneer de jeep van Natasha op de brug wordt aangereden, maken we zowel het spectaculaire (de aanrijding, de ontploffing) als de kleine details (glasscherven die uit de auto vallen, het gekraak van de brug) mee. Wat ons vooral treft is dat de Devialet het omhullend en het ruimtelijke goed onder de knie heeft én zorgt voor impact en betrokkenheid via het laag, maar tegelijkertijd de detailweergave en helderheid behoudt. Die evenwichtsoefening is zeer moeilijk voor een soundbar. De Dione zit op dit vlak bij de absolute top.

Wat je niet hebt – en dat kan haast niet anders – is een surroundervaring incluis effecten die achter je komen. Soundbars, zoals de Samsung HW-Q950A of de Bluesound Pulse Soundbar+, die komen met extra draadloze speakers hebben op dat vlak een streepje voor. Die moet je natuurlijk wel kwijt kunnen. Het moet ook gezegd worden dat de soundstage van de Dion vooraan zowel verticaal als horizontaal zo groot is, dat we al een heel sterk bioscoopgevoel krijgen.

Het moet ook gezegd worden: de vorm van je kamer speelt een sleutelrol. We ervaren rechts van ons wel regelmatig geluidseffecten, links veel minder. Dat er rechts een muur is en links een grote opening naar een andere kamer heeft daar mee te maken (en merk op dat deze opmerking geldt voor alle soundbars met deze technologie). Heb je muren aan beide zijden, dan zal je bij de Dione dankzij beamforming een behoorlijk omhullende ervaring krijgen.

Mooie muziekweergever

Qua spektakelgehalte gooit de Dione hoge ogen. Van een merk dat toch een grotere naam in hifi is én van iets dat zoveel kost verwachten we echter eveneens goede muzikale prestaties. Eerste indrukken via Apple Music waren al positief, maar na de app-update en kamerkalibratie willen we ook dit aspect van naderbij bekijken. Omdat we de dialogenweergave zeer goed vonden, kiezen we eerst voor een podcast om te zien of die prestaties standhouden bij stereocontent. Geen muziek dus, maar een paar mensen die een gesprek voeren. Dat doen we gewoon via Spotify Connect, waarbij er in de Devialet-app drie geluidsopties verschijnen: muziek, spraak of ruimtelijk. De tweede lijkt de logische keuze, maar uiteindelijk vonden we muziek toch net natuurlijk – en die stemmen blijven perfect verstaanbaar.

We blijven bij Hans Zimmer en spelen z’n overbekend Live in Prague-concert af – in stereo, vanaf Qobuz (FLAC 24/48) gestreamd via de mConnect-app op de iPad. Het zijn allemaal wel knappe tracks, maar ‘Gladiator Medley’ springt eruit omdat het veel stijlen door elkaar mengt. Na enkele minuten is er ook een fijn stuk waarbij Zimmer zelf, samen met de gitarist van Incubus, een akoestisch stukje op de gitaren speelt vooraleer heel het orkest met veel energie invalt. Die enorme dynamische sprong wordt alleszins probleemloos genomen, om ergens rond minuut zeven perfect terug te schakelen naar het rustige ‘Now We Are Free’-eindthema. De Dione zet dit lied in een verzonnen taaltje van Lisa Gerard (iemand anders zingt het hier) zoals het hoort pakkend neer. We schakelen even over naar de ruimtelijke stand waarbij Space 3D stereo naar surround brengt. Vaak werkt dat niet zo goed, maar dit is een geslaagd upmix. Zo goed dat we toch kiezen om het aan te houden. 

Conclusie

De Devialet Dione is een van de duurste soundbars die je kunt kopen. Het moet dus echt een topprestatie neerleggen. Dat is gelukkig ook echt het geval. Dankzij een stevige injectie baanbrekende Devialet-technologieën én slimme designideeën ontwijkt de Dione de typische valkuilen van een soundbar. De Devialet Dione levert niet enkel een machtig en groots surroundbeeld, er is ook veel detail en helderheid. Het geforceerde, dynamisch beperkte van veel soundbars is hier dus niet aanwezig. Je moet niet continue naar je afstandsbediening grijpen om het volume bij te regelen. En dat verrijkt je filmavonden echt, want soundtracks worden machtig én ontspannen gepresenteerd zodat je echt in een verhaal wordt gesleurd. Très bien.

Devialet Dione
2.190 euro | www.devialet.com
Beoordeling 5 op 5






EDITORS' CHOICE