Luidsprekers blijven een belangrijk item in de keuze van een home-cinema setup. Hiermee bedoel ik niet dat de luidsprekers het belangrijkste component zijn in een surround setup, want de totale home-cinema ervaring zal beïnvloed worden door de zwakste schakel. Belangrijk bij het samenstellen van een surround setup is de balans van alle componenten. Alleen dan zal de set, van welke budget ook, presteren op de top van zijn performance.
Toen de redactie van hifi.be mij de vraag stelde
of ik eens naar Canton zou willen luisteren, ging
er direct een klein lampje branden, het lampje van de Canton Karat Reference 6 DC. Een speaker die afgeleid is van zijn grotere broer de Reference 2 DC, welke al eerder mijn aandacht volledig had gegrepen. Echter de Reference lijn heeft nog
geen center speaker. In deze review hebben we samen met de importeur alsnog een home-cinemaset rond deze speakers opgesteld,
echter de nadruk in deze recensie zal liggen op de Reference 6 DC en niet zozeer op de totale luisterervaring.
Verschillende vraagtekens zal de aandachtige lezer nu achter de vorige zin zetten. Ik zal kort uitleggen waarom ik die nadruk specifiek daar zal leggen. Collega HT-enthousiast Patrick van den Bergh heeft de reden hiervan onlangs op magnifieke wijze verwoord, zie daarvoor zijn 4G-concept.De essentie van het concept is simpel doch eenvoudig: voor de balans en homogeniteit van een multikanaals opstelling zouden gelijke speakers, op een gelijke afstand en gelijke hoogte, op gelijk volume moeten staan. Hoewel aan alle eisen voldaan kan worden door middel van goede plaatsing en afstelling van het totale systeem, is het niet mogelijk om te voldoen aan de eerste stelregel, namelijk gelijke speakers.
Bovenstaande klinkt misschien als een utopie, maar wat in simpele all-in-one setjes vaak op eenvoudige wijze wordt gerealiseerd, vergeten wij home-cinema enthousiasten nog weleens. Natuurlijk hebben we hier een goede reden voor (denken we), maar welke reden we ook bedenken, het zal afbreuk doen aan de laatste procenten performance van de home-cinema ervaring. Dat de prestatie van deze Canton home-cinema set desondanks een bijzondere en unieke ervaring is, dat kunt u straks lezen.
Canton: Geschiedenis
De geschiedenis van Canton start in 1972, wanneer 4 hifi enthousiastelingen, Hubert Milbers, Otfried Sandig, Günther Seitz en Wolfgang Seikritt, het doel uitspreken om de beste luidspreker in hun kunne te fabriceren. Onderzoek en nieuwe technologieen hebben aan de voet gestaan van het succes van de luidsprekers van Canton. Veel aandacht is besteed aan de ontwerpomstandigheden waarin de luidsprekers worden ontwikkeld. Zo richtte Canton in 1989 een eigen dode kamer in als laboratorium, waarin onder de meest optimale omstandigheden de nieuwe technieken aan beproefde metingen worden onderworpen.
Een belangrijke technologie die we niet alleen terug zien komen in het topmodel de Reference 2 DC, is het concept van een d’Appolito opstelling voor de luidspreker, welke door de ontwikkelaar naar zichzelf is genoemd. Deze opstelling kenmerkt zich door de plaatsing van tweeter tussen twee gelijksoortige woofers. Maar belangrijker voor Canton is de in eigen huis ontworpen DC technologie, DC staat hier voor ‘Displacement Control’, waarbij de weergave voor de lage tonen wordt gemaximaliseerd en de weergave van demid-lage tonen niet stroperig klinkt. Verder zien we dat Canton bij dit topmodel gelijksoortige woofers aan de zijkanten van de speaker heeft geplaatst, de tegenover liggende woofer is hierbij als passieve membraam opgesteld.
Met de Reference 2 DC presenteert Canton haar vlaggenschip. Een luidsprekersysteem, waarin verschillende technieken en filosofieen van deze speakerbouwer samenkomen. De Karat Reference 6 DC die de afgelopen 4 weken mij met veel plezier te woord heeft gestaan, is hiervan afgeleid.