REVIEW

Canton in Surround Sound

Bjorn Mateijsen | 04 maart 2004 |

De luistertest

Canton in Surround SoundHet blijft een genoegen om na het zorgvuldig afstellen van het complete home-cinemasysteem onderuit te zakken in de oude maar lekker zittende stoel met in dit geval een glas frisdrank en te genieten van je werk. Hoewel de Reference 6 DC en de AS500 al zijn ingespeeld, zijn de overige speakers nog volledig nieuw en de komende week zal dan ook in teken staan van inspelen, zonder ook een moment kritisch te luisteren. Toch bij de eerste tonen die worden weergegeven, kijk ik al enthousiast uit naar het kritisch luisteren.


Music meastro, please!

Het was al aangekondigd aan het begin van deze recensie, de nadruk zal voornamelijk liggen op de performance van de Reference 6 DC, hoewel natuurlijk het systeem als geheel, maar ook de onderlinge elementen aan bod zullen komen. Gestart wordt daarom met muziek in stereo, zonder bassmanagement, spelend met een SACD-speler 555ES van Sony, aangesloten met een Eichmann Six interlink, en wel met het album ‘Hourglass’ op SACD van zanger/songwriter James Taylor. Het album dat in 1997 verscheen, is nu door platenmaatschappij Sony Music in hoge resolutie audio vertaald in zowel stereo als meerkanaals.

James Taylor, geboren in Boston, Massachusetts, gebruikt in zijn muziek een crossover van muziekstijlen, waaronder blues, rock, country en jazz. Voor het schitterende album ‘Hourglass’ werkten meerdere grote artiesten mee, waaronder Yo-Yo Ma op Cello en Stevie Wonder op mondharmonica voor het prachtige ‘Little More Time With you’. Wanneer de muziek van James Taylor geen onbekende is voor u, zal direct opvallen dat ook ‘Hourglass’ wederom een typische James Taylor compositie is en daardoor wel weinig verrassend.

Canton in Surround SoundDe plaatsing van de tweekanaals track is fenomenaal, met een prachtige timing. De Reference 6 DC geeft deze SACD een snelheid mee die ik nog maar weinig eerder heb gehoord. De speaker openbaart zich als open, waarbij het podium niet alleen breed, maar ook in diepte goed wordt opgezet, zonder de plaatsing van de individuele instrumenten te verbloemen. Door de snelheid van de aluminium membramen vallen timing en details positief op. De weergave laat mede hierdoor veel lucht horen, waardoor de plaatsing nauwkeurig benadrukt wordt.

De snelheid en droge weergave vragen om een stukje stevig drumwerk, waardoor de Genisis CD ‘The Way We Walk Live’ in de SACD speler belandt. Met uiterste nauwkeurigheid wordt de plaatsing van de drumsolo’s voor mij neergezet. Ook hier valt het droge karakter op van de Reference 6 DC speaker. De combinatie van de aluminium woofers en de sublaagunits geeft in de basdrum wel dat lichte vleugje warmte wat je hier zou verwachten. Deze live-opname laat wel een wat kil hoog horen, wat ik na enig zoeken de luidspreker niet kan verwijten, maar juist de kabel waarmee deze is aangesloten op de versterker. De LS25 MXT kabel van Siltech, die normaal aan mijn luidsprekers hangt, geeft de Canton Reference 6 DC een wat kil randje mee in het hoog. Het vervangen van deze kabel met een simpelere Oehlbach koperen kabel, haalt dit randje weg.

Veel verschillende cd’s en SACD’s belanden in de 555ES SACD speler en meerdere malen weet de Reference 6 DC mij te verbazen door het weergeven van snelheid, timing en een prachtige plaatsing, met een droge en analytische weergave. De stijfheid van de aluminium woofers zorgen ervoor dat ook op hoge volumes deze eigenschappen volledig overeind blijven.


EDITORS' CHOICE