RØDE moet je aan filmmakers en audiocreatievelingen niet voorstellen, onder meer dankzij een lijn hoog aangeschreven microfoons. Recent presenteerde het Australische merk voor het eerst een gesloten pro-hoofdtelefoon die ook de muziekliefhebber kan aanspreken. Een no-nonsense design en redelijk prijskaartje zijn precies wat je verwacht van RØDE. Maar hoe zit het met de klank?
Onze camerarugzak herbergt al jaren enkele microfoons van RØDE, gaande van een exemplaar bedoeld om op een SLR te monteren tot een draadloze kit met speldmicrofoon voor interviews. We zijn niet de enigen; in de pro-wereld was het merk al decennia bekend, maar dankzij YouTube is het nog meer uitgegroeid tot een grote naam qua videoproductie. We keken dus wel even op toen er een RØDE-hoofdtelefoon werd afgeleverd. Of toch weer niet, want uiteindelijk heb je zowel bij het schieten van video als bij postproductie vaak nood aan zo’n toestel. Nu denk je misschien wel: “Interessant, maar wat heeft dat met hifi te maken?”. Veel pro-hoofdtelefoons zijn inderdaad zo getuned dat de meeste audiofielen er niet warm voor lopen. Heel vlak qua weergave en niet echt bedoeld om echt te genieten van muziek. Functionele werkinstrumenten zijn het vaak.
De RØDE NTH-100 wordt zo ook beschreven door de fabrikant, maar zijn fraai design en streven naar een lage vervorming leken ons even interessant voor wie voor zijn plezier naar muziek luistert. Is dat ook zo?
Stoer en degelijk
Pro-hoofdtelefoons zijn vaak wel héél functioneel aangekleed. Dat is bij de NTH-100 wat minder. Functie staat wel hoog op de agenda als je de volledig zwarte kleur en de afwezigheid van blingbling-elementen opmerkt. Maar de driehoekig-met-afgeronde-hoeken-behuizingen en de keuze voor Alcantara voor de oorkussens en hoofdband zijn dan net weer iets chiquer. Het is eigenlijk wel een mooie hoofdtelefoon, op een understated manier.
De RØDE pakt zelfs uit met een paar ongewone én handige zaken. Er is bijvoorbeeld aan elke kant een vergrendelingsmechanisme aan de hoofdband. Stel de koptelefoon in op de juiste grootte en dankzij deze klemmen zal hij nooit meer opeens van formaat veranderen. Als we bedenken hoeveel koptelefoons een beugel bezitten dat maar niet de juiste maat kan behouden, dan vragen we ons: waarom zie je dit niet vaker? Simpel maar effectief. Je kunt bovendien de kabel zowel links of rechts aansluiten.
Dat laatste kan nuttig zijn, bijvoorbeeld als je werkt aan een laptop. Het kan dan irritant zijn als je kabel achter het scherm of voor je keyboard om moet leiden om de hoofdtelefoonuitgang te bereiken. De kabel is op zich uitgerust met een standaard jack aan hoofdtelefoonzijde, maar komt met een vergrendeling zodat het snoer niet zomaar los kan schieten. Dat is even goed een voor- als nadeel.
Wat in elk geval indruk maakt is hoe betrouwbaar de RØDE overkomt. Het toestel is in hifi-termen niet zo duur, maar de koptelefoon oogt allesbehalve goedkoop. De stalen beugel en het scharniergedeelte kunnen heel goed tegen een stootje. Het komt heel wat solider over dan de gelijkaardig geprijsde AKG K371, nog zo’n pro-hoofdtelefoon die we vanwege zijn Harman Curve-tuning wel kunnen appreciëren.
Ook de driverbehuizingen uit hard kunststof kunnen wel iets aan, lijkt het ons. Zowel de Alcantara-oorkussens als de wattering op de hoofdband zijn vervangbaar – positief als je duurzaam denkt. De NTH-kabel is er in verschillende kleuren en lengtes, wil je de hoofdtelefoon personaliseren. In de doos vind je sowieso ook vier paar ringen in verschillende kleuren die je om de hoofdtelefoonstekker kunt klikken. Dat is meer iets voor omgevingen waar verschillende mensen elk een eigen NTH-100 gebruiken en snel hun eigen exemplaar willen identificeren.
Lekker fris
De NTH-100 is een tikje zwaarder dan de meeste budgetkoptelefoons, wat volgens ons verklaard wordt door de stevigere constructie. Die 350 gram komt op je hoofd echter betrekkelijk licht over. De RØDE is goed uitgebalanceerd, waardoor het niet op de kruin van je hoofd drukt. De oorkussens zijn heel dik en wat stroever, maar het comfortgehalte is niettemin hoog. Het valt ons echt op dat het qua oorbroei best meevalt. Zelfs op een warme zomerdag is er niet zoveel warmteontwikkeling aan de oren – een beetje is natuurlijk onvermijdelijk. RØDE zegt zelf dat onder de Alcantara buitenlaag een soort gel is aangebracht die warmte goed afvoert. Marketingspeak is er altijd wel, maar in dit geval lijkt het wel te kloppen. De kussens houden de NTH-100 bovendien goed op je oren zitten, zonder dat er veel drukkracht wordt uitgeoefend. Deze koptelefoon mag in een studio ontworpen zijn, maar hierdoor kun je er wel mee rondlopen. De meegeleverde kabel van 2,4 meter kan bij mobiel gebruik misschien in de weg slingeren, maar je kunt dus ook een korter van 1,2 meter aanschaffen voor circa 25 euro.
Met zijn impedantie van 32 Ohm en gevoeligheid van 110 dB/V is de NTH-100 technisch makkelijk aan te sturen. Insteken in onze MacBook Pro levert al goede prestaties op, maar voor het verdere testwerk hebben we vooral geluisterd via een iFi Audio xDSD Gryphon die met een usb-kabel aan de Mac hing of via Bluetooth (aptX) met onze Samsung-telefoon verbond. Het was via die draadloze route dat we even opkeken bij het heerlijk laag dat opduikt tegen het einde van ‘Hold You Now’ van Vampire Weekend (ALAC 96/24). Alles is er present: een mooie akoestische gitaar, het koor in Melanesische stijl die op een grotere afstand staat, en zelfs die kleine geluidjes als de tapedeck wordt uitgeschakeld op het einde. Die indruk over de zuivere weergave wordt bevestigd als onze test-playlist ons bij ‘Angel’ van Massive Attack brengt. Het begint heel indrukwekkend – maar niet overweldigend – en blijft gecontroleerd en vrij van vervorming als het nummer losbarst. Mooi!
Bij een andere luistersessie verbinden we de RØDE met een RME ADI-2 DAC, een toestel dat ook wel in de studiosfeer zit maar veel fans heeft in de headfi-wereld. De nummers op ‘Day After Tomorrow’ (Qobuz cd-kwaliteit) van singer/songwriter Phoebe Bridgers klinken meteen heel correct en neutraal gepresenteerd.
Dat is weer even wennen als je van iets als een Focal Elear komt, omdat bijvoorbeeld de stem of hoogdetail niet heel expliciet uit de mix wordt gelicht. Maar alles is er wel aanwezig, waardoor je op ‘Christmas Song ‘ – heel toepasselijk in juli – een mooi geheel gepresenteerd krijgt waar de zachte klokgeluiden in de achtergrond ook een hoorbare rol krijgen. Dat is ook wat een pro-hoofdtelefoon zoals deze doet: muziek coherent en als een geheel afspelen, met net genoeg inzicht. Uiteraard klinkt het niet zo open en ruimtelijk als een open hifi-hoofdtelefoon, maar bij moderne genres is dat niet per se een nadeel.
Bij ‘Stop This Flame’ van R&B-zangeres Celeste is haar stem echt wel mooi gepresenteerd, terwijl de diepe bassen van ‘Hyper-Ballad [Family Tree Edition]’ (ALAC cd-kwaliteit) van Björk heel zuiver worden aangeleverd. Dat laatste is wel een troef vergeleken met mainstream-hoofdtelefoons die iets goedkoper of gelijkgeprijsd zijn. De RØDE dikt niets aan, ook niet die subbassen, terwijl het wel die lage frequenties correct neerzet. Dat levert een zuivere, natuurlijkere weergave op dan de meeste prijsgenoten.
Conclusie
De RØDE NTH-100 is een zeer goed ontworpen hoofdtelefoon die duurzaam en solide overkomt. Je kunt hem misschien niet samenvouwen, dankzij z’n goede bouwkwaliteit ga je hem ook lang mobiel kunnen gebruiken. Het draagcomfort is prima, met oorkussens die merkbaar minder warm worden. Klankmatig neigt het naar het neutrale, met een diepe, gedetailleerde basextensie.
Soms komt de NTH-100 een beetje afstandelijk over, maar het is wel geschikt voor lange en aangename luistersessies. Het is zeker een aanrader voor pop, techno en meer, stijlen die er op de RØDE veel beter klinken dan op een hoofdtelefoon met aangedikte bassen. En dat terwijl het prijskaartje wel heel aangenaam is. Kortom, het is een wel heel sterke eerste worp van het merk!
RØDE NTH-100
169 euro | www.rode.com
Beoordeling 4,5 op 5