“Laat hem liever niet 24 uur per dag aan staan, maar vannacht kun je hem het beste wel aan laten staan zodat je morgen uitgebreid kunt luisteren”. Ik mompelde hierop terug “Ja is goed, ik moet nu echt naar mijn afspraak”. Niet beseffende dat deze woorden, voor de rest van de komende weken, min of meer levensreddend waren. Ik stapte vervolgens in mijn auto en reed met uiterste voorzichtigheid de wijk uit. Eenmaal thuis aangekomen sloot ik snel het apparaat aan en ging ik even “koud” luisteren.
Er viel mij toen al iets bijzonders op en even kwam het idee bij mij op om mijn afspraak van vanavond af te zeggen. Ware het niet dat ik een afspraak had met een zeer prettig gezelschap en de kaartjes voor een Amsterdamse danstempel zeer prijzig waren. Ik besloot dus toch weg te gaan en de volgende dag verder te luisteren. De weken daarna leefde ik als een kluizenaar. Ik at op de bank en kon alleen slapen dankzij het feit dat ik het apparaat niet 24 uur per dag aan mocht laten staan. Ik kreeg spontaan een nieuwe collectie LP’s en CD’s en zo waren er nog talloze andere zaken die ik normaal gesproken anders gewend ben. Nieuwsgierig geworden? Lees in dat geval verder.
Wat er aan voorafging
We gaan even terug naar de zaterdagmiddag in het Brabantse Zevenbergen. Audio Excellence was zo gastvrij Hifi.nl een Audio Research voorversterker ter beschikking te stellen. Dit was niet tegen dovemansoren gezegd en al gauw toog ondergetekende op uitnodiging naar Zevenbergen. Eenmaal aangekomen mocht ik niet zomaar weg met de nieuwe aanwinst en er volgde een luistersessie met Master Zen luidsprekers. In eerste instantie aangestuurd door de voor mij bekende Audio Research SP16 voorversterker en een VS55 eindversterker. Als bron diende het instapmodel draaitafel van Avid, een SP16 kan namelijk met ingebouwde phono-versterker geleverd worden. Een prachtset die heel veel in huis heeft en transparant-warm klinkt. Stemmen en instrumenten kinken mooi vol en zijn daarbij voorzien van de nodige detaillering. Na enkele luisterimpressies werd de SP16 omgewisseld voor een grotere telg uit de familie de LS25 Mk II. Wat volgde was een groter beeld met een bredere en diepere stage. Opvallend was dat het klankbeeld een stuk neutraler en gedetailleerder werd maar het muzikale sausje daarbij behouden bleef. Daarna de verwisseling van de VS55 voor de VT100 eindversterker. Hierbij kreeg de totale set een nog breder, dieper en steviger fundament. Het laag nog dieper, de instrumenten nog meer body en de stem veranderde in een mens. Uiteindelijk eindigden we met een set waarbij de LS25 Mk II vervangen was door de REF2 voorversterker, de VT100 gehandhaafd bleef en de Avid was vervangen door een duurder exemplaar. Als digitale tegenhangers van het analoog dienden een Mark Levinson loopwerk-dac combinatie en een Audio Research geïntegreerde CD3 speler.
Door iedere verandering ontstond een duidelijke toename van kwaliteit en niet zoals bij veel audioproducten slechts een verandering. Een topsysteem zoals dit kenmerkt zich door een groots opgebouwd neutraal geluid met een zeer muzikale inslag. Dat is een combinatie die je zelden meemaakt. Een orkest had de eigenschappen van een orkest, snel, dynamisch en levendig, waarbij niet alleen de instrumenten te horen waren maar ook de mensen die ze bespeelden. Er was een ongekende autoriteit en dynamiek, terwijl de rust behouden bleef. Nergens opdringerig of irritant, de violen klonken vloeiend en iedere snaarbeweging hoe zacht ook werd weergegeven. Zo liep na een paar uur met plezier luisteren naar een uitstekende, door Kees Jan verzorgde, demo ten einde. Gelukkig voor mij mocht ik niet vertrekken zonder een apparaat. De LS25 Mk II voorversterker werd uit het rek geplukt en verdween in de kofferbak.
Techniek
Ik wil mij eigenlijk niet teveel bezig houden met de technische specificaties van deze voorversterker. Onderaan de pagina is een link naar de officiele website van Audio Research te vinden waar u makkelijk op door kunt klikken. Enkele zaken wil ik u echter niet onthouden. De voorversterker is inwendig volledig gebalanceerd opgebouwd dus niet alleen bij de aansluitingen van de in- en uitgangen (XLR). Opmerkelijk is dat alle in- en uitgangen zowel gebalanceerd als ongebalanceerd zijn. U hoeft dus nooit een keuze te maken welk apparaat wel of niet gebalanceerd mag, want u sluit ze gewoon allemaal gebalanceerd aan, indien de bron die optie heeft. Er zijn twee outputs, dus mocht u twee eindversterkers hebben dan kunnen deze ook (gebalanceerd) aangesloten worden. Als stuurbuisjes voor de Mk II dienen twee 6H30 twin triodes, in tegenstelling tot de veel gebruikte 6922 buisjes van de LS25 Mk I voorversterker. Voor bezitters van de Mk I voorversterker is een upgrade mogelijk naar de beduidend beter klinkende Mk II versie. Controle, transparantie en snelheid zijn toegenomen.