De Nautilus van Bowers & Wilkins viert zijn dertigjarig jubileum met de lancering van een uitvoering in Abalone Pearl

De Engelse luidsprekerfabrikant Bowers & Wilkins (B&W) heeft dertig jaar geleden de Nautilus op de markt gebracht, een vloerstaande luidspreker die opvalt door zijn zeer aparte vorm. Al dertig jaar lang vervaardigt B&W Nautilus met de hand op bestelling in de fabriek in het Britse Worthing. Om deze mijlpaal te vieren heeft B&W een unieke uitvoering van deze ultra-high-end luidspreker in optima forma gecreëerd, afgewerkt met een prachtige Abalone Pearl lak die op passende wijze glans geeft aan dit bijzondere jubileum.

Bowers & Wilkins Nautilus

De jubileumafwerking met Pearl-lak, speelt de hoofdrol in een nieuwe film van B&W over het verhaal achter het ontstaan van Nautilus, het vakmanschap en de passie waarmee elk paar wordt gemaakt, en de buitengewone impact die dit ontwerp heeft gehad op de audiowereld. De Nautilus is en blijft naar eigen zeggen een unieke combinatie van ongebreidelde ambitie en revolutionair design: het resultaat van echt buiten vaste kaders denken en de perfecte samenvatting van de filosofie van het merk B&W.

Ja, de vorm van de Nautilus is absoluut uniek, net als de technische invalshoeken. Om de dertigste verjaardag van deze iconische luidspreker te vieren, heeft B&W een uniek paar Nautilus-luidsprekers met een sprekende Abalone Pearl-afwerking gemaakt. Pearl, (parelmoer in het Nederlands) is volgens het persbericht de perfecte kleur voor een dertigjarig jubileum en het is de kleur van de binnenkant van de schelp van het weekdier dat de inspiratie vormde voor de naam Nautilus.

Dertig jaar na zijn introductie, is Nautilus nog altijd één van de meest opvallende luidsprekers op de markt. Hieruit blijkt eens te meer hoe bijzonder en baanbrekend de visie was van oprichter John Bowers, die kort voor zijn dood het initiatief nam tot het Nautilus-project, en van Laurence Dickie, de hoofdtechnicus die dit idee bewaarheid maakte.

Het basisidee voor Nautilus was op zich eenvoudig, maar ook een enorme uitdaging: “maak een luidspreker die niet als een luidspreker klinkt.” Aan de uitvoering van deze bijzonder ruime beschrijving van wat er moest gebeuren werden geen tijdsbeperkingen en vrijwel geen beperkingen met betrekking tot de praktische uitvoerbaarheid of kosten ervan gesteld. En dit leidde tot een radicaal project van vijf jaar waarin werd onderzocht hoe veel negatieve effecten van de luidsprekerbehuizing door een innovatief ontwerp konden worden voorkomen.

Het resultaat van dit proces was Nautilus, een technologische revolutie op het gebied van luidsprekers die het concept van de exponentieel tapse buis voor luidsprekers introduceerde. Deze Nautilus-buis, die uiteindelijk een Queen's Award for Innovation zou winnen, was slechts een van de vele voor het Nautilus-project ontwikkelde innovaties die van invloed zijn geweest op alle productontwerpen die B&W daarna uitbracht. Naast de al even opmerkelijke 801, de favoriet bij professionals in de muziekindustrie wereldwijd, heeft Nautilus er in belangrijke mate aan bijgedragen dat B&W wereldwijd het toonaangevende audiomerk is geworden dat het nu is, aldus de woorden van de fabrikant.

De Nautilus wordt nog altijd op dezelfde arbeidsintensieve manier met de hand gebouwd. Dit is bijzonder gezien het feit dat juist B&W de productie van hoogwaardige luidsprekers naar nieuwe normen van geautomatiseerde precisie heeft getild. Alleen al het bouwen van één luidsprekerbehuizing kost meer dan een week. En dan is er nog niets geschuurd, geverfd of gepolijst. Het is daarom niet vreemd dat de vraag naar de Nautilus gedurende deze dertig jaar het aanbod altijd heeft overtroffen: de wachtlijst voor een nieuw model bedraagt momenteel twee jaar.

Nog altijd is er geen ander product binnen de audiobranche dat zich qua geluid of uiterlijk kan meten met Nautilus, onverminderd iconisch op het gebied van radicaal denken en revolutionair design. De Abalone Pearl afwerking van het 30th Anniversary-paar is een prachtig eerbetoon aan een van de meest legendarische luidsprekers ooit.

Dave Sheen, Brand President van Bowers & Wilkins, zegt over het dertigjarige jubileum het volgende: “binnen alle elementen van ons productassortiment blijft B&W zich verbinden tot verdere ontwikkelingen voor de toekomst van hoogwaardige audio, maar Nautilus blijft voor ons allemaal van het allerhoogste belang. In deze luidspreker brengen we duidelijk alles naar voren wat uitzonderlijk is aan B&W en aan onze aanpak om 's werelds best klinkende en mooist ontworpen audioproducten te maken, zonder concessies.” In Beyond The Curve vertelt B&W de geschiedenis van de Nautilus en geeft een kijkje in de opnamestudio van de artiest.

Nautilus is overigens verkrijgbaar in drie standaard kleuren: Midnight Blue Metallic, Silver en Black. Bowers & Wilkins biedt ook een afwerking op klantvraag aan, waarbij de kleur van het product tegen meerprijs wordt afgestemd op elke willekeurige door de klant gekozen referentie. En wat kost een paartje Nautilus luidsprekers? Wie moet vragen naar de prijs, kan het niet betalen.

MERK

EDITORS' CHOICE