REVIEWPolk Audio

Review: Polk Reserve R200 Bookshelf Speakers

Polk Audio heeft met de R200 uit de Reserve series een kwalitatief goede monitorluidspreker ontwikkeld die ons op vele vlakken positief heeft verbaasd. Hoe langer we naar muziek luisteren, hoe meer wij van deze monitors zijn gaan houden. En dan de prijs. Beide duimen strak omhoog.

• Authentieke klankeigenschappen
  • Realistisch geluidsbeeld
  • Ontspannen muziekweergave
  • Minimalistisch design
  • Prijs-prestatieniveau

• Krachtige en stabiele versterker wenselijk

Uit de flinke line-up van Polk Audio Reserve-modellen kregen we de keuze uit een luidsprekerpaar ter review. Een van deze familieleden betreft de compacte en gemakkelijk in de huiskamer te plaatsen Reserve R200 boekenplank luidspreker. Hoe presteren deze investeringsvriendelijke luidsprekers uit het land van de onbegrensde mogelijkheden? We nemen de proef op de som met een uitgebreide luistersessie.

Polk Audio

Polk heeft al decennialang een rotsvaste positie in de Noord-Amerikaanse audiomarkt en behoort daar tot de top 5 grootste luidsprekermerken. In Europa heeft het merk een dergelijke reputatie nog niet verworven en dit komt voor een deel door de wat zwaardere Noord-Amerikaanse klank van eerder Polk luidsprekermodellen.

De fabrikant heeft de ambitie uitgesproken om ook het restje wereld buiten de VS te veroveren en laat geen kans onbenut om haar doelen te realiseren. Hierom heeft Polk naar onder meer de Europese doelgroep geluisterd en zijn de technici met de ontwikkeling van de nieuwe Reserve series teruggegaan naar de basis om een compleet nieuwe luidspreker serie te ontwikkelen. Het resultaat is een luidpreker met een laagdrempelig karakter die veel neutraler klinkt dan voorheen. Wat vinden wij van deze nieuwe Reserve serie? Is Polk geslaagd in haar opzet?

Polk Reservelijn

Polk is niet helemaal onbekend in Nederland en zeker niet voor de bezoekers van HIFI.NL/.BE. Ook uit de Reservelijn hebben we reeds de R100 monitors, nóg eens de R100 en de R600 vloerstaanders voor u gereviewd. waarvan de eerstgenoemde door gastauteurs uit onze achterban. Er ontbraken eigenlijk nog twee belangrijke kandidaten, het Reserve R700 topmodel en de Reserve R200 boekenplankluidspreker. Om echt een goede indruk van de serie op te doen, zullen we deze Reserve modellen gedurende een periode van een jaar in verschillende configuraties gebruiken bij zowel stereo en home cinema toepassing.

We trappen die nieuwe reeks af met een review van de Highres Certified Polk Reserve R200, een monitorluidspreker die met een hoogte van 359mm, een breedte van 190mm en een diepte van 354mm een compact formaat een heel prettig formaat heeft. We ontvangen de R200 in een matzwarte kleur maar zijn behalve in het zwart ook in het wit en in een walnootfineer verkrijgbaar.

Verwacht geen chique vormgeving of exotische materialen. De Reserve R200 is geproduceerd voor het betaalbare hifi-segment en ziet er dus vrij conventioneel uit. De luidsprekerkabinetten zijn dan ook vervaardigd uit stijf, met folie bekleed MDF en is versterkt met interne bracing. De verticale hoeken zijn mooi afgerond wat esthetisch mooi uitziet en bovendien zorgt voor een optimaal afstraalgedrag van de drivers. Het magnetisch bevestigde frontje is vervaardigd uit kunststof en is bespannen met akoestisch transparant luidsprekerdoek.

Wanneer we de frontjes van de behuizing nemen ziet deze R200 er met de onderscheidende vorm van de conussen van de laagdrivers gedurfd uit. Nee, dit is niet het effect na een langdurig nachtelijk feestje. De conussen van de woofers zijn voorzien van een lichte en stijve 6,5-inch Turbine cone die krachtig laag kan weergeven en door het geringe gewicht een realistische midrange weergave levert. Het golfpatroon zorgt ervoor dat de conus minder gevoelig is voor nadelige break-up vervorming en dit verbetert de geluidskwaliteit significant. We vinden het er vooral onderscheidend uitzien.

Datzelfde geldt voor de 1-inch Pinnacle tweeters. Deze ring radiator tweeters zijn voorzien van een rimpelvormige membraan met een voorwaarts gerichte spike in het centrum van de tweeter. Deze spikes hebben niets te maken met een voorliefde voor het punk of metal-genre, maar leveren behalve een unieke aanblik ook geluidstechnisch voordelen. Het idee achter deze spike is dat deze de hoge frequenties beter in de ruimte spreiden waarmee de sweetspot in de woonkamer breder wordt.

De achterzijde is voorzien van kwalitatief goede terminals en een basreflexpoort. De poort van deze tweeweg luidsprekers is voorzien van een turbine vormig ‘object’ dat intern bestaat uit diverse buizen. Polk noemt dit X-poort technologie en is bedoeld om nadelige eigenschappen van een reflexpoort te elimineren. Op haar website legt de fabrikant precies uit hoe deze technologie in elkaar steekt. Technologie ontwikkeld voor het premium segment dat nu ook een weg vindt naar haar mainstream producten.

Voor de volledigheid willen we nog melden dat de minimaal gemeten impedantie 3.8 Ohm bedraagt overigens en de gevoeligheid is 86dB bij 2,83V op 1 meter afstand. Met deze cijfers is het aannemelijk dat deze luidsprekers een krachtigere en stabiele versterker verlangen. De fabrikant geeft zelf aan dat de beste prestaties worden gehaald met een minimumversterkervermogen van 70 Watt.

Eerste indrukken

Na het uitpakken plaatsen we de R200 monitors met luidsprekerstands op oorhoogte, zetten deze op een afstand van zo’n 60 centimeter van de wand en draaien deze licht in de richting van de luisterpositie. We laten ze eerst een paar dagen rustig spelen zodat we aan elkaar kunnen wennen. Onze eerste indruk van de klankeigenschappen is de serieuze punch die deze luidsprekers in het laag geven.

De tweeters klinken open en hebben een licht sprankeltje. Dit sprankeltje neemt fractioneel toe wanneer we de akoestisch transparante grills afnemen. We zijn niet zo van de naakte drivers, maar de geluidskwaliteit wordt toch echt naar een hoger plan getild en besluiten in uitzondering toch te gaan voor gepast bloot.

In de reviews van gastauteurs lazen we dat beide heren een gebrek aan beleving hebben ervaren bij de door hen gereviewde Polk R100 monitors. Deze ervaring hebben we bij deze R200’s beslist niet. Nadat de luidsprekers zeker een week hebben gespeeld ervaren we een authentieke klank van zang en instrumenten in een heel mooi voorspelbaar geluidsbeeld dat redelijk breed en diep wordt neergezet.

De focussering van zang en instrumenten is zelfs van hoger niveau dan dat we voor deze prijs verwachten. De speakers vullen, zelfs bij gematigd volume, de ruimte van wand tot wand met muziek. Het laag legt hierbij een mooi fundament neer en betrappen ons er geregeld op dat we met de voet op de maat van de muziek mee tappen.

Wel is deze luidspreker, in tegenstelling tot de eerder vermelde theorie over de ring radiator tweeters, gevoelig voor indraaien. Plaatsen we de luidsprekers parallel met de wand, dan ervaren we een licht diffuus, wat gedempte geluidsweergave. Wij ervaren de beste resultaten wanneer we deze wat meer richting de luisterpositie draaien zodat de stemmen wat directer en strakker gefocust worden weergegeven.

Hierbij neemt het geluidsbeeld bovendien significant in de breedte toe. Het gewicht en de tonale balans neigen naar warm-neutraal, waarbij het laag flinke klappen kan geven. Van een Noord-Amerikaanse ‘dikke’ of ‘bombastische’ klank is echter geen sprake. In een blinde luistertest laat de klank ons vergeten dat we naar een set monitors en niet naar een set vloerstaande luidsprekers te luisteren.

Luistersessie

Voor deze luistersessies maken we gebruik van een brede variëteit aan versterking en bemerken inderdaad dat deze R200 meer krachtreserves en stabiliteit beloont met een hogere muzikale betrokkenheid. Hiermee bewijst deze gunstig geprijsde R200 een heel eind met de upgrade van uw set mee te kunnen groeien.

Bij versterkers die wat meer helderheid hebben, zoals bij sommige midrange componenten van toepassing kan zijn, is deze luidspreker vergevingsgezind gestemd. Hetzelfde geldt voor muziekalbums die niet de beste geluidskwaliteit hebben. Onze geremasterde albumcollectie van Iron Maiden klinkt normaal gesproken nergens naar en nodigt niet echt uit om deze spontaan op te zetten, maar met deze R200 boekenplankluidsprekers van Polk zetten we de een na de ander op.

We starten de sessie met de live track Take The Time van het album Chaos in Motion van Dream theater. Bij dit nummer ervaren we een heerlijk volle muziekweergave waarbij met name de baslijntjes met een hoge definitie worden weergegeven. Zang wordt vanuit het midden van de soundstage aan ons gepresenteerd, waarbij de overige bandleven verspreid over het podium muzikaal de longen legen. Lead gitaar komt een pasje richting de voorgrond, zonder dat deze zich al te veel van de overige bandleden afzondert. Keyboard en slagwerk staan een fractie in de achterhoede waarbij we een klein beetje meer impact bij woodblock en snare zouden verlangen, maar in het geheel zijn we meer dan tevreden met de muzikale prestaties van deze bescheiden R200’s.

Het nummer Untouchable, Part 1 van het album Weather Systems van Anathema laat ons een heerlijk ruimtelijk gitaarspel horen waarna leadzang in het centrum van het geluidsbeeld in de kamer wordt neergezet aangevuld door zang van de overige bandleden in de achtergrond.

Na een ruime minuut worden basgitaar en drums ingezet. Beide leggen een mooi muzikaal fundament neer en hebben hierbij niet het gevoel naar bescheiden monitors te luisteren. Wanneer het gitaargeweld en cymbals vervolgens helemaal losgaan blijft alles, zelfs op hogere volumes, prettig voor het gehoor.

Wanneer we de track Rio (Night Version) van het Limited Edition dubbelalbum Rio van new wave en synthpop band Duran Duran beluisteren, ervaren we een opmerkelijk goed gedefinieerde muziekweergave. Toms komen met een authentieke klank vanuit linksvoor het geluidsbeeld in.

Keyboards benaderen ons met een fraaie openheid vanuit de rechterflank. Bassdrum wordt met een droge punch weergegeven en de snare presenteert zich met impact. Gedurende dit nummer beluisteren we keyboards met veel openheid vanuit de achtergrond. Naar mate er zich meer instrumentaria aandient neemt de grootsheid in en de gelaagdheid van het geluidsbeeld stapsgewijs toe.

Ten slotte selecteert de random playlist generator van onze streaming app Rigelian het nummer A Memory I Have van het album Souvenir van Eric Johnson. We worden getrakteerd op warme en ruimtelijk nagalmende gitaarklanken. Gitaar wordt met een realistisch gewicht neergezet en wanneer de omwonden lage ‘E’ snaar wordt bespeeld heeft deze een duidelijk andere klank dan de niet omwonden ‘B’ en hoge ‘E’ snaar.

Met gesloten ogen beluisteren we dit twee en een halve minuut durende gitaarspel en laten ons helemaal meevoeren met de betoverende klanken. Een gebrek aan betrokkenheid, emotie of beleving bij muziekweergave is bij deze Reserve R200 van Polk zeker geen sprake.

Is Polk geslaagd in haar missie?

We hebben de Polk Reserve R200 ervaren als een volwassen klinkende boekenplank luidspreker die, zeker gezien de plezierige plek in het prijssegment waarin deze luidsprekers zijn gepositioneerd, ook erg plezierig in het gehoor liggen. Het stereobeeld is breed en gaat met de juiste versterking zelfs flink de diepte in. De precisie waarmee deze luidsprekers de muziek in onze ruimte neerzetten is hoog. De luidsprekers laten veel ruimtelijke informatie horen, maar niet zodanig dat het vreemd of onnatuurlijk overkomt. Aan subtiele details en sprankeling in de muziek is beslist geen gebrek.

De laagweergave van deze Reserve R200 is zeker niet aangedikt of vermoeiend. Wel loopt deze lineair tot diep in het frequentiebereik door (39Hz - 50kHz overall) waarmee we een aangename klankbalans ervaren tot in het sublaag-bereik. Met de juiste plaatsing komt de muziek geheel los van de luidsprekers.

Kwalitatief goed opgenomen live registraties spetteren vervolgens gecontroleerd van deze speakers af, dus met de beleving zit het absoluut goed. Sommige luidsprekers hebben misschien een krachtigere detaillering in de topend, maar hoe langer wij muziek luisterden met deze R200, hoe meer we de ontspannen en licht gereserveerde klanksignatuur van deze Polk monitors waarderen.

Het meest opmerkelijke dat we tijdens onze luistertermijn hebben ervaren is dat de vrouw des huizes terloops haar waardering over deze R200’s uitsprak. Doet ze nooit. Natuurlijk hielp de ‘Est. 1972’ opdruk op de tweeter mee, maar het feit dat deze luidsprekers zich niet opdrongen en haar niet in verwarring brachten met een té breed, té diep en té gedetailleerd geluidsbeeld. De tweeter heeft een snel karakter en sprankelt, maar is nooit vermoeiend schel of scherp. Ook de geluidsdruk in het laag is niet zodanig hoog dat bij langere blootstelling aan geluid (metal vindt ze geen muziek) een vermoeiende uitwerking had.

Dat is eigenlijk het beste compliment dat de technici van Polk kunnen krijgen, want dit was, als we het juist hebben begrepen, eigenlijk ook precies de opzet van deze Reserve-lijn.

Polk Audio heeft met de R200 uit de Reserve series een kwalitatief goede monitorluidspreker ontwikkeld die ons op vele vlakken positief heeft verbaasd. Hoe langer we naar muziek luisteren, hoe meer wij van deze monitors zijn gaan houden. De geluidskwaliteit kan zich beslist meten met hoger gepositioneerde monitorluidsprekers en spelen zelfs menig vloerstaande hifi-luidspreker regelrecht het bos in. We snappen nu waarom Polk zo populair is in Noord-Amerika. En dan de prijs. Beide duimen strak omhoog.

Polk Audio Reserve R200
749 euro (per set) | polkaudio.com/nl-nl/
Beoordeling 4.5 / 5