Furutech is misschien wel het meest geïmiteerde merk in het audiolandschap. Daar is de fabrikant waarschijnlijk helemaal niet blij mee, met die titel, maar het geeft wel aan welke kwaliteit wordt toegeschreven aan de echte Furutech producten. Zowel als het gaat om kabels, om connectoren, om chassisdelen voor de stroomvoorziening als om accessoires. Het leveringspakket van Furutech is groot en omvat niet alleen kant en klare oplossingen maar ook materialen voor de doe-het-zelver en installateur. Importeur X-Fi heeft mij voorzien van een compleet pakket bestaande uit een verdeelblok, twee netsnoeren, interlinks en luidsprekerkabels. Met onder meer de Pure Power, Project V1 en DPS-4.1 heb ik voldoende om een paar weken aan de slag te kunnen gaan met het merk.
Furutech pronkstukken
Laat ik beginnen met het pronkstuk dat achterin de auto verdween, de Furutech Pure Power 6E NCF. Een massief blok aluminium dat is uitgefreesd voor de aansluitingen en de bedrading, gemaakt om 230V te distribueren van ingang naar zes Schuko outlets. Het paradepaard van de Furutech stekkerblokkenreeks. Gedachte achter het ontwerp van het blok is het elimineren en 100 procent vermijden van EMI en RFI. Daartoe zijn bijvoorbeeld de outlets zo in het blok gezet dat de connector van een stroomkabel centimeters in het blok schuift. Zeg maar ver genoeg om zelfs de stukjes niet afgeschermde ader, je moet een kabel immers een stukje strippen om in een connector af te werken, af te dekken met het aluminium van het stekkerblok zelf.
Voor de aansluiting is een FI-09 NCF(R) connector geplaatst, de outlets zijn FI-E30 NCF(R) types. Bedrading is Alpha-OFC met een zilver coating. Uiteraard is het blok behandeld met NCF, het Nano Crystal Formula materiaal door Furutech zelf ontwikkeld, dat EMI en RFI omzet in thermische energie en dat statische elektriciteit elimineert. Is de Pure Power daarmee een stroomfilter? Nee, er zit niets in de weg dat de stroom in enige mate kan beperken met meestal dynamiek verlies tot gevolg. Ja, het is een filter voor EMI en RFI. RFI is een belangrijke bron van ellende in voedingen van aangesloten apparaten.
RFI laat zich mee moduleren, daarmee dringt de storing door in het gehele apparaat en dat kan zorgen voor wat vaak wordt benoemd als hardheid en onrust in de weergave. Technisch, qua constructie en optisch is de Pure Power de moeder van alle stekkerblokken, in de praktijk moet je er wel de ruimte voor hebben. Aan één zijde zit de ingang, op de drie andere zijden zitten telkens twee outlets. Dus de kabels vormen een grote ster. Furutech beveelt aan om van de drie zijden één te gebruiken voor analoge bronnen, één zijde voor digitale bronnen, één zijde voor versterkers. Maar ik kon niet ontdekken dat als je daarvan afwijkt de performance minder wordt. Prijs voor dit ultieme stekkerblok is 10.070 euro. Een forse prijsverhoging is trouwens wel aankomende.
Tweede component in de kofferbak is een Project V1 netsnoer van Furutech. Een zeer exclusief netsnoer dat in zeer beperkte oplage is vervaardigd. Het is een indrukwekkend geheel als je het in je handen hebt en heel beperkt buigbaar. Furutech zegt dat er 30 jaar ontwikkeling en ervaring nodig was om tot dit resultaat te komen. Uiteraard gebruikt Furutech ook hier NCF, waar je in dit artikel meer over leest. 7N zuiver koperen geleiders uit monokristal, zilver van de hoogste kwaliteit, carbon als afscherming, dempende materialen, piëzo actief materiaal, tot aan nylon om de kabel mee op te bouwen. Speciale connectoren met rhodium aansluitingen zijn ontwikkeld voor de Project V1 om de kabel aan te kunnen sluiten op lichtnet en stroomafnemer. De kabel is geleverd in een lengte van 2 meter. Precies genoeg om van stopcontact naar de Pure Power te lopen. De prijs voor deze kabel is ook bijzonder: voor 9.900 euro is hij van u.
DPS, DAS, DSS: de 4.1 familie
Wat dichter bij wat de doorsnede muziekliefhebber uit kan geven aan geld zijn de meegenomen Furutech stroomkabel, interlinks en luidsprekerkabels. Kabels die in feite een gelijke opbouw kennen, maar qua aantal aders en doorsnede toegesneden zijn op hun taak. DPS-4.1 (P=Power), DAS-4.1 (A=Analoog) en DSS-4.1 (S=Speaker). Kabels die als bulk worden verkocht in elke gewenste lengte. Of u monteert ze af met connectoren, of uw dealer doet dat voor u, mogelijk vraagt hij daar terecht wel geld voor. De geleiders zijn telkens gemaakt van Alpha-OCC en Alpha-DUCC koper met een 7N zuiverheid. OCC staat voor Ohno Continuous Casting, DUCC is Dia Ultra Crystallized Copper. Elke separate geleider kent drie lagen, die ten opzichte van elkaar in tegengestelde richting zijn gewikkeld. Daaroverheen gaat als eerste een Polypropyleen isolatie of een Fluorpolymeer (FEP) isolatie met per ader een gekleurde Polyethyleen laag, vervolgens de afscherming welke bestaat uit koperfolie, geweven OFC en papier, dan PVC met daarin gemengd Nano carbon en Nano keramische deeltjes, waarover tenslotte een PVC buitenmantel komt. Bij de luidsprekerkabels en de interlinks als extra een gekleurde sok.
Het DPS-4.1 netsnoer is voor mij afgewerkt met FI-46/E46 NCF Gold stekkers aan stopcontactzijde en apparaatkant. Volgens de importeur is de goud laag op de polen net wat fijner van klank dan een rhodium versie op dit snoer. Voor de interlinks zijn RCA CF-102 NCF(R) en XLR CF-601 NCF(R) stekkers aan de DAS-4.1 kabels gezet. Het DSS-4.1 luidsprekersnoer is voorzien van CF-202 Carbon NCF(R) banaanstekkers. Het zijn door importeur X-Fi aanbevolen combinaties, maar als u wilt afwijken kan dat. Een indicatie van de prijzen van de combinaties geeft ik nog even. Let wel, indien door uzelf afgemonteerd;
Netsnoer 2 meter DPS-4.1 met FI-46/E46 NCF(G) | 1.395 euro
Interlink XLR stereo 1 meter DAS-4.1 met XLR CF-601 NCF(R) | 1.312 euro
Interlink RCA stereo 1 meter DAS-4.1 met RCA CF102 NCF(R) | 1.140 euro
Luidsprekerkabel 2 x 2 meter DSS-4.1 met CF-202 NCF(R) | 2.170 euro
In onder andere de Nederlandse Furutech webshop vindt u altijd alle actuele prijzen.
Plaats delict
Met importeur X-Fi is overlegd in welke opstelling de Furutech producten gebruikt zouden gaan worden. Mijn tegensputterende argumenten dat ik een combinatie van Melco S-100 ethernetswitch, Auralic Aries G1 streamer, Metrum Acoustics Adagio DAC3 dac, EAR/Yoshino 8L6 (eind)versterker en Falcon Acoustics LS3/5A luidsprekers niet vond voldoen voor een Furutech Pure Power stekkerblok met Project V1 netsnoer werden weggewuifd.
Pas als de netspanning optimaal is, dan presteert je set op het hoogste niveau, zo stelden de heren van X-Fi. Dus werd de prijs van de stroomvoorziening ongeveer net zo hoog als de nieuwprijs van de componenten samen. Wie ben ik om daar tegen in te gaan? Naast de componenten gebruik ik normaliter een AudioQuest Niagara 3000 als netfilter met AudioQuest Tornado HC netsnoer, Ricable Magnus Power en Dedalus Power Elite netsnoeren naar de apparatuur, AudioQuest Vodka ethernet, Ricable Invictus AES/EBU, Inakustik NF-2404 AIR interlink en LS-2404 AIR LS-kabel.
Nog niet de hoofdprijs
Om niet gelijk de hoofdprijs binnen te slepen sloot ik als eerste de Pure in Power 6E NCF aan met het DPS-4.1 netsnoer en zijn FI-46/E46 NCF(G) stekkers. Het Ricable netsnoer van de versterker stak ik vervolgens als enige om van de AudioQuest Niagara 3000 in de Furutech. Non-believers en critici zullen het bestrijden, ik hoor toch duidelijk dat instrumenten en stemmen verder uit elkaar komen te staan om een meer afgebakende eigen plek in het stereobeeld te krijgen. In een wat gegroeid stereobeeld wel te verstaan. Breder en dieper naar achteren doorlopend. Kleine details, bijvoorbeeld slaan op bekkens verkrijgt extra metaalklank en tinkelt spontaner. Een zangstem raakt verder los van instrumenten.
Met name de weggenomen onrust in de lage tonen doet goed aan een opname van Stacey Kent op haar cd “Dreamer” in concert”. Zelfs het publiek gaat bestaan uit meer losse handjes. Eigenlijk kun je stellen dat alles wat in basis al prima in orde is een oppoetsbeurt krijgt voor extra glans met de Pure Power en DPS-4.1. Bij Stacey zelf is haar stem is wat hoger komen te staan, de sax waarop haar echtgenoot staat te blazen beeldt juist wat lager af, hetgeen beide klopt met de werkelijkheid zoals je die in gedachten voor je kunt zien. Omdat haar stem verder is afgebakend en compacter klinkt ontstaat extra zeggingskracht. Pianonoten zijn een stapje vloeiender. Naarmate de versterker weer meer op stoom komt, dat duurt met buizen altijd even en hij moest uit voor de wisseling, worden de fijne nuances door de Furutech meer en meer ontrafeld. Rust en losheid zijn kernwoorden.
De volgende stap is om ook mijn streamer en dac aan te sluiten op deze stroomvoorziening. Weer blijkt dat de Pure Power 6E NCF even de tijd nodig heeft om te settelen in deze opstelling. Pas na een dag of twee spelen komt de ware aard terug naar boven en verandert het geluidkarakter van “te hard” naar evenwichtig en detailrijk. Stroom is toch een wonderlijk iets. De verschillen ten opzichte van de uitgangssituatie zijn duidelijk hoorbaar en met name het component “rust” neemt een steeds belangrijker plaats in. Als er meer rust in de weergave zit, minder achtergrondruis, minder storing, minder scherpte, ontstaat een steeds zuiverder klank en kan er langer geluisterd worden naar alle soorten muziek. Een zanger met een piano of een gitaar gaat altijd wel goed, daarom is het de veilige keuze op shows en bij demonstraties. Maar speel nu eens drukke jazz, een big band, groot orkest of heftige pop. Ook dan moet de muziek de moeite waard blijven en dat kan alleen als de stroomvoorziening als eerste op orde is.
Laat de fanfare komen!
Met de aanwezige Furutech spullen is nog een stap extremer te gaan. Namelijk door het DPS-4.1 netsnoer weg te halen tussen WCD en Pure Power, te verplaatsen naar de plek tussen Pure Power en versterker (WCD = WandContactDoos of in de volksmond het stopcontact in de muur). Om tegelijk vanaf de WCD naar de Pure Power een Project V1 netsnoer te plaatsen. Het topproduct van Furutech met een topprijskaartje. Het vergt enige kracht en inventiviteit om de kabel op zijn plaats te krijgen. Hoewel ik nu echt tegen de grenzen ben aangelopen van wat mijn streamer, dac, versterker en luidsprekers kunnen bieden (een Pure Power en een Project V1 verdienen in mijn misschien kortzichtige beleving betere componenten), hoor ik zonder daarvoor enige inspanning te hoeven verrichten dat dit het maximum is wat uit deze opstelling te halen valt. Er ontstaat een puurheid en natuurlijkheid in de stem van een zangeres als Stacey Kent die niet eerder is vertoond. Een gemak gecombineerd met soepelheid die zijn weerga niet kent.
Wie weet hoe een LS3/5A luidspreker kan omgaan met stemmen zal nog eens extra worden wakker geschud. Het omschrijven is lastig, welke woorden moet je kiezen om uit te beelden dat de artiest tastbaar wordt. Idem de instrumenten als piano, slagwerk en saxofoon. Er is simpelweg niets meer dat als verstoring kan worden aangemerkt. Het summum tot nu toe in deze ruimte en met deze opstelling? Zonder enige twijfel. Maar is dit realiteit voor dergelijke Furutech spullen? Misschien niet, maar zoals de importeur opmerkte: als het werkt, dan werkt het en ben je klaar. Het realisme is absurd en om eerlijk te zijn wil ik niet eens meer gaan wisselen naar Furutech interlinks en luidsprekerkabels, uit pure angst deze magie te laten verdwijnen.
Ik speel een willekeur aan tracks die ik door en door ken, in sommige gevallen dacht te kennen, er komen nuances naar voren die tot nu toe verscholen bleven. Let wel, ik spreek over dit systeem, andere systemen die veel en veel meer geld kosten kunnen dat misschien ook zonder Pure Power en Project V1, maar die staan niet in verhouding tot de eenvoud van een EAR/Yoshino en een paar Falcon luidsprekers in schoenendoosformaat. Kippenvel, rillingen en tranen die prikken in de ogen. Dat allemaal op een verder heel gewone woensdagochtend in augustus, een ochtend waarop de magie begint bij de stroom uit de muur.
Meer kabels wisselen
De Furutech DSS-4.1 luidsprekerkabels zijn aan de beurt. Ten opzichte van Inakustik AIR geeft Furutech een warme, diepe en rijke klank. Details blijven erg goed overeind, de breedte van het stereobeeld krimpt licht ten opzichte van mijn referentie. De DSS-4.1 draagt bij aan een intense weergave die druk zet, maar niet vettig aanzet in het laag. Druk is verdeeld over het hele frequentiespectrum. Kracht en overtuiging, samen te vatten tot ‘een vol geluid’. Over plaatsing en focus is er geen klagen, zowel instrumenten als stemmen hebben een aan te wijzen plaats in het stereobeeld. De kracht en de rijke aanzet hebben ook een nadeel ten opzichte van mijn eigen kabels, de lucht en ruimte die er normaal is, extra werd aangezet met de andere Furutech producten, is deels verdwenen. Dat betekent ook dat de luidsprekers nadrukkelijker hoorbaar zijn en aan te wijzen als geluidsbron. Ik zou graag een stukje van die ruimte terug willen winnen en ga dat proberen met de Furutech interlink. De laatste stap in deze opstelling die ik kan maken, met nog altijd actief de ter beschikking gestelde stroomkabels en het prachtige stekkerblok.
Welnu, dat lukt perfect met de DAS-4.1 RCA interlinks. Terug is de hoogte, de losheid, het ruimtelijke beeld. Wat meer hoge tonen informatie en een lichte extra aanzet van de tweeter. Dat kan helemaal geen kwaad en past wel op dit systeem, al verkrijgt een zangeres als Melody Gardot een lichte sis in de “S” op sommige passages. Twee zaken zijn noemenswaardig: ten eerste hamer ik niet voor de eerste keer op synergie in een systeem. Probeer zoveel mogelijk alle verbindingen te maken met één merk. Stroom, interlinks en luidsprekerkabels. Ook bij Furutech worden positieve eigenschappen versterkt als de hele keten met het merk wordt opgebouwd. Tweede punt: de interlinks hebben in tegenstelling tot de andere kabels waarschijnlijk nog niet zoveel speeluren achter de rug, dat kan de “S” verklaren. Gaandeweg de tijd gaat scherpte steeds verder over in rondheid, met behoudt van details, ruimte en een gebalanceerd klankbeeld. Als ik nog eens even “Avratz” van Infected Mushroom speel, dan valt meteen de enorme hoeveelheid detail op die de Furutech producten doorlaat.
De schone stroom is daar in de eerste plaats debet aan, de interlinks en luidsprekerkabels vormen gelukkig geen belemmering. Dat het stereobeeld net wat kleiner blijft dan met mijn meestal gebruikte interlinks en speakerkabel neem ik op de koop toe. Het is een ruilhandel: Furutech power voor Inakustik ruimte, detail voor losheid, plaatsing voor lucht, van beter of slechter kun je nauwelijks spreken, het is anders, niet veel meer dan anders.
Pijnlijk proces
Het weghalen van de Furutech stroomvoorziening, bestaande uit het DPS-4.1 en het Project V1 netsnoer en de Pure Power, alsmede het weghalen van Furutech interlinks en luidsprekerkabels doet best pijn. Een deel van de magie is verdwenen uit het geluid, de stage is kleiner, diepte en hoogte nemen af, alleen de breedte blijft op een gelijkwaardig niveau. Is het nu ineens een matige set? Verre van dat, alleen is een zo gewaardeerde magie met de noorderzon vertrokken. Om een voorbeeld te geven, achter Allan Taylor zingt op “All is one” een tweede stem. Met mijn stroomvoorziening, niet de minste en daar is veel aandacht en tijd aan gegeven, hoor je duidelijk de tweede stem, maar mis je een zangerigheid, een golfbeweging in de stem.
Op de Furutechs danst de stem als op een golf, lijkt zelfs te bestaan uit meerdere stemmen. Is dat zo belangrijk? Nee, als je niet beter weet niet, maar als je wel weet hoe het kan, dan mis je dat stuk extra detaillering en informatie. Muziek is kleiner en eenvoudiger geworden. Gelukkig maar, want al dat Furutech spul is een forse investering en moet die investering wel waard zijn.
Benieuwd als ik ben wil ik in mijn basisopstelling graag nog eens aan de slag met de Furutech interlink en de luidsprekerkabel. Dus wisselen naar Furutech DSS-4.1 en DAS-4.1 en weer dezelfde tracks laten passeren. Wat ik inderdaad gelijk terugkrijg is de kracht die in de luidsprekerkabel zit, het vermogen de luidsprekers groter te laten lijken. Een push naar voren in intensiteit. Een tam systeem kun je hier wel een oppepper mee geven en tot leven laten komen. Vervolgens de interlink erbij als laatste stap in deze ruimte. De interlink doet het goed in deze combi. Omdat ik met het terugzetten van de stroomvoorziening naar mijn eigen kabel en filter wat helderheid verloor, werd de muziek wat saai, de Furutech interlink met zijn heldere klank en lichte aanzet van de S-klanken brengt de pit grotendeels terug. Niet tot in de hoogste graad van zuiverheid met intense rust welke de Pure Power met of zonder de Project V1 presenteerde, helaas niet, toch kom ik een heel eind met Furutech DAS-4.1 en DSS-4.1. Het is altijd aan de lezer om te bepalen welke bekabeling het beste past in zijn of haar set. Zoals het altijd het geval is, immers persoonlijke voorkeuren spelen een rol, daarnaast het gekozen systeem, de akoestiek, elk ander onderdeel in de keten. De hoofdrol blijft daarbij weggelegd voor luidsprekers en akoestiek.
Liggende gelden
De Belastingdienst houdt niet van liggende gelden, ze kunnen ze niet controleren en afromen. Helaas heb ik ze ook niet in huis en zie daarom met lede ogen hoe X-Fi de Furutech Pure Power 6E NCF, de Project V1, de DAS, DSS en DPS kabels meeneemt naar Buren. Hoewel ik met de nodige scepsis aan het traject begon, want is mijn kleine systeem wel in staat duidelijk te maken wat de potentie is van deze kostbare stroomvoorziening, moet ik aan het eind van de rit ruiterlijk toegeven dat de mensen van X-Fi gelijk hadden. Zelfs op een paar kleine luidsprekers, mits goed aangestuurd en in een voor dit formaat optimale ruimte geplaatst, levert de Pure Power met DPS-4.1 magie en met daarbij ook nog een Project V1 pure magie.
Wederom ben ik met de neus op de feiten gedrukt: stroomvoorziening is ongelofelijk belangrijk. Nee, ik heb geen speciale audiogroep. Ja meneer de criticus het gaat hier om de laatste twee meter kabel, terwijl er kilometers aan gewoon draad voor zit. En toch werkt het boven verwachting uit.
De Furutech spullen zijn geen filters; niet in de weg die de stroom aflegt, niet parallel. Ze mikken op het elimineren van EMI en RFI door dat te bestrijden met afscherming, massief aluminium en hun eigen bijzondere NCF concentraat. Het werkt, het werkt zelfs op een haast ongelofelijke manier, zo blijkt tijdens de reviewperiode. Indien de stroomvoorziening van Furutech wordt gecombineerd met interlinks, luidsprekerkabels en connectoren van ditzelfde merk ontstaat een synergie die zich slecht laat vangen in woorden. Een synergie die beleefd moet worden, worden ondergaan en worden opgezogen als een toverdrank. Furutech heeft voor zijn NCF formule vast en zeker een druïde in dienst, een soort moderne Panoramix (zie Asterix & Obelix), om bijna alle producten met NCF te behandelen. Maar er is meer dan NCF, de keuze van de basismaterialen, de opbouw van geleider tot aan mantel bij kabels, de zorgvuldigheid waarmee connectoren worden gefabriceerd, het zijn allemaal delen van een proces dat erop is gericht om muziekweergave uit te tillen boven het gemiddelde. Een veel betere besteding van liggende gelden kan ik niet verzinnen als het afspelen van muziek uw passie is.
Kijk voor meer informatie en prijzen op de website van de importeur, www.x-fi.nl.
Beoordeling
Pure Power, Project V1 en DPS-4.1 | 5 / 5
Alle connectoren | 5 / 5
DSS-4.1 en DAS-4.1 | 5 / 5