(Gesponsord artikel)



Bang & Olufsen, het eerste audiomerk ter wereld met Cradle to Cradle certificering

Bang & Olufsen (B&O) behoeft geen introductie. Het Deense merk dat feilloos design en traditie combineert met eersteklas audioweergave in interieurvriendelijke high-end hifi-producten zal je ongetwijfeld bekend zijn. Maar wist je dat B&O het eerste audiomerk is met Cradle to Cradle (C2C) certificering? Dat was het al een tijdje, aangezien de Beosound Level dat stempel al veel eerder verdiend heeft, maar onlangs is ook de Beosound Emerge met het C2C-certificaat bekroond. In dit artikel vertellen we je er graag meer over.

Tegenwoordig wordt de consumentenelektronica-industrie gekenmerkt door een steeds kortere levensduur van producten en voortijdige veroudering. Het Deense audiomerk Bang & Olufsen gaat de tegenovergestelde kant op. Het bedrijf heeft de ambitie om te ontwerpen en te bouwen voor een lange levensduur en gaat de dialoog aan met consumenten om de waarde van duurzame producten en circulariteit te promoten.

Cradle to Cradle (C2C): wat is het?

De Cradle to Cradle Certified®-productnorm is een van 's werelds meest betrouwbare, op wetenschap gebaseerde raamwerken voor het ontwerpen en produceren van verantwoorde en circulaire producten. De Cradle to Cradle-ontwerpprincipes werden in 2002 gecreëerd door de Amerikaanse architect William McDonough en de Duitse scheikundige Michael Braungart en vormen de meest ambitieuze productcertificeringsnorm ter wereld.

Het kader, de standaard en de certificering zijn gecreëerd door het instituut, dat duurzame ontwikkeling en circulaire verandering wil ondersteunen door een vervangbare, aanpasbare en upgradebare benadering van producten te introduceren. Bang & Olufsen's benadering van vervangbare, aanpasbare en upgradebare producten is een aanvulling op de specifieke vereisten van het instituut in de standaard. Bovendien is de standaard gebaseerd op wetenschap, wordt hij geleid door vrijwilligers en gecontroleerd door een derde partij, zodat de strenge normen zo goed mogelijk worden nageleefd.

De visie van Bang & Olufsen

De gemiddelde levensduur van producten neemt af, terwijl de afvalproductie toeneemt. Dat zette het team bij B&O enkele jaren geleden aan het denken: hoe kunnen we dit tegengaan? Het originele Cradle to Cradle-initiatief is één van de oplossingen, en werd gelanceerd op Salone del Mobile met de introductie van de Beosound Level-luidspreker in september 2021. De Beosound Level was de eerste C2C Certified®-luidspreker in de markt voor consumentenelektronica, gemaakt vanuit modulaire ontwerpprincipes om de levensduur te verlengen. De draagbare, draadloze luidspreker is gebouwd met het oog op productcirculariteit. Klanten kunnen niet alleen zelf de batterijen vervangen, maar ook de covers van de luidsprekers aanpassen met nieuwe materialen en kleuren.


Bovendien kunnen kritieke onderdelen onderhouden worden, terwijl onze nieuwe vervangbare streamingmodule van tevoren is uitgerust met de technologie om de prestaties na verloop van tijd te verbeteren en nieuwe functies te ontvangen via software-updates. Zelfs de module zelf kan worden vervangen als de streamingtechnologie verouderd raakt. Ondertussen is de Beosound Level zo gebouwd dat hij gemakkelijk uit elkaar gehaald kan worden, ter ondersteuning van een grondstofzuinig technisch recyclingproces. We hebben er ook voor gezorgd dat hij is ontworpen en gefabriceerd met meer dan 50% post-consumer gerecycled plastic materiaal - allemaal gericht op het verminderen van afval en veroudering.

B&O is er trots op om het eerste consumentenelektronicamerk te zijn met een Cradle to Cradle-certificering, maar weet ook dat er altijd ruimte is voor verbetering. Ze willen we niet alleen de eerste zijn, maar ook de meest toegewijde op het gebied van circulair ontwerpen. Daarom heeft Bang & Olufsen zich nu als doel gesteld om in juni 2025 ten minste 10 producten Cradle to Cradle Certified® te hebben, én alle toekomstige productinnovaties te certificeren. Het initiatief heeft als doel te laten zien hoe de zorgwekkende trends kunnen worden omgebogen door ons te verbinden aan eenvoudige, haalbare stappen. De Beosound Emerge is inmiddels het tweede gecertificeerde product van het bedrijf. 

Beosound Emerge

De Beosound Emerge is de nieuwste draadloze luidspreker van het Deense bedrijf met C2C-certificering. De Emerge en heeft een wigvormig ontwerp waardoor hij lijkt op een boek dat iets is geopend, zodat het rechtop blijft staan. Zet hem op een boekenplank en de luidspreker valt nauwelijks op. De Emerge is gemaakt in samenwerking met Benjamin Hubert van het Londense ontwerpbureau Layer. De gelijkenis met een boek was dan ook geen toeval, want de luidspreker van 25,5 x 16,5 x 6,7 cm (H x B x D) is bedoeld om naast boeken en andere voorwerpen op dressoirs, tafels of zelfs boekenplanken te staan.

De gedachte is dat het de Emerge onopvallend in de leefruimte past in plaats van op te vallen als een hifiapparaat. De zijpanelen doen denken aan de stofomslag van een boek, terwijl de voorkant van de luidspreker is voorzien van het logo van B&O op de plaats waar anders de naam van de auteur op de rug zou staan.

Om Cradle to Cradle-gecertificeerd te worden, is ook de Beosound Emerge beoordeeld op vijf categorieën van duurzaamheidsprestaties voor het productontwerp zelf en voor de toeleveringsketen waar het deel van uitmaakt, in overeenstemming met de Cradle to Cradle Certified®-productnorm. Deze categorieën zijn: productcirculariteit,  materiaalgezondheid, schone lucht en klimaatbescherming, water- en bodembeheer en sociale rechtvaardigheid.

Duurzaamheid als doel

"Wij waren het eerste consumentenelektronicabedrijf dat een product Cradle to Cradle gecertificeerd kreeg met onze Beosound Level. Inmiddels hebben we weer een mijlpaal bereikt en we zijn ontzettend trots dat we erkenning krijgen voor ons werk om op een verantwoorde manier duurzamere en circulaire producten te maken", zegt Mads Kogsgaard Hansen, Head of Product Circularity bij Bang & Olufsen. “Als industrie hebben we zoveel mogelijkheden om dingen op een betere manier te doen en producten te maken die langer meegaan, ten gunste van zowel klanten als de planeet.”

“We willen steeds meer producten Cradle to Cradle gecertificeerd krijgen en laten zien dat er een andere manier is om producten te bouwen en te ontwerpen."

Volgens het Europees Milieubureau is het verlengen van de levensduur van elektronische producten de sleutel tot het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Ook de Ellen MacArthur Foundation benadrukt dat het aanpakken van de uitstoot die gepaard gaat met het maken van producten noodzakelijk is om de wereldwijde klimaatdoelstellingen te halen en dat circulariteit de sleutel is om dit aan te pakken.

Een studie gepubliceerd in 'Circular Economy' schat dat de uitstoot van broeikasgassen door e-waste tussen 2014-2020 met 53% is toegenomen tot 580 miljoen ton C02e, en zou kunnen stijgen tot ongeveer 850 miljoen ton in 2030. Het onderzoek benadrukt dat het verlengen van de levensduur van elektronische apparaten met 50%-100% tot de helft van deze uitstoot kan verminderen.

Bang & Olufsen heeft onlangs langetermijndoelen aangekondigd voor het verminderen van de uitstoot van zijn activiteiten en waardeketen. De Denen streven ernaar om in 2027 netto nul uit te stoten en in 2040 netto nul uit te stoten in de gehele waardeketen. "Onze industrie moet veranderen om de benodigde reducties te realiseren en een meer circulaire toekomst te creëren. Om onze vooruitgang te documenteren en aan te tonen, hebben we reductiedoelstellingen voor de lange termijn opgesteld voor al onze activiteiten en waardeketens", zegt Jens Gamborg, Vice President Sustainability & Communications.

Het Cradle to Cradle Products Innovation Institute kent certificeringen toe op basis van oplopende prestatieniveaus op basis van de prestaties van een product in elk van de vijf certificeringscategorieën. Producten die voldoen aan de transparante criteria van dit beoordelingssysteem, gecontroleerd door een derde partij, ontvangen de cradle-to-cradle certificering, die vijf categorieën omvat van basis tot platina.

Kijk voor meer informatie op bang-olufsen.com.

MERK

EDITORS' CHOICE