Hoe graag we het ook anders zouden zien, het grootste deel van de groep audiofielen bestaat uit mannen – ook al zagen we op de voorbije edities van DAE en de Audio Show iEar' meer vrouwen. Een goede ontwikkeling, uiteraard. Want waar mannen de meest absurde gedrochten aan functionele audioapparatuur neer kunnen zetten, zijn het (vaker) de vrouwen die oog hebben voor het design. En als er een vooruitstrevend merk op de markt is dat luistert naar dat soort behoeftes van de klant, dan is het Cambridge.
Cambridge Audio gooit het tegenwoordig over een andere boeg en is actief op sociale media. Ze luisteren en gaan in gesprek met hun klanten. Zoals wij hebben begrepen kan dat over uiteenlopende dingen gaan. Denk bijvoorbeeld aan kleuren, knopjes of functionaliteit. En met dat in het achterhoofd, snappen we hoe dingen en ontwerpen tot stand zijn gekomen op de EVO 150. Hoogste tijd om de Cambridge EVO 150 en de EVO CD van dichterbij te bekijken. En, leuk detail: Cambridge viel op de recente Audio Show iEar' maar liefst drie keer in de prijzen, waaronder voor de hier besproken EVO 150.Â
Hapklare HifiÂ
Een hifiset anno 2023 moet alles kunnen. Of toch voor een groot deel van de doelgroep. De grootste bron zal daarbij waarschijnlijk streaming muziek zijn. In de vorm van een muziekdienst of via het eigen netwerk vanaf een NAS. Daarnaast willen we ook nog radio luisteren, via Bluetooth kunnen streamen en de tv erop aansluiten. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan moet er ook alvast een voorversterker voor een platenspeler ingebouwd zijn. En ook makkelijk te bedienen via een app. Zijn we dan iets vergeten? Misschien de mogelijkheid om ook cd’s te kunnen afspelen? Aangezien dat de grote volgende hype gaat worden. Dat is een aardige waslijst. Maar als je Cambridge Audio heet en je een grote passie voor muziek hebt, dan is dit natuurlijk een uitdaging die je op het lijf geschreven is.
Laten we deze review eens beginnen met de prijs; 2399 euro. Wat haal je daar zoal voor in huis? De naam EVO 150, of in ieder geval het stukje '150', komt niet zomaar uit de lucht vallen. We vinden tussen de specs namelijk een klasse D Hypex Ncore versterker, met 150W op 8Ohms. Inclusief de mogelijkheid om een tweede set speakers aan te sluiten. Het slimme hart is een ESS Sabre ES9018K2M, een 32-bit (rekenkracht) DAC-chip die 384kHz PCM data kan verwerken. Het mooie van deze DAC is dat er een gepatenteerde Time Domain Jitter Eliminator technologie in wordt gebruikt, dus wellicht mogen we voor EVO ook EVOLUTIE of INNOVATIE lezen.
Dan de aansluitingen. Voor analoge bronnen: 1x RCA, 1x Balanced XLR en 1x phono in de vorm van MM. Voor digitale bronnen zijn er de volgende aansluitingen: 2x optisch, 1x coaxiaal, 1x HDMI (tv arc) en USB. Daarnaast hebben we ook nog Bluetooth. Niet te vergeten kan het systeem ook overweg met Chromecast en AirPlay 2. Qua output mogelijkheden zit het ook wel goed. We vinden de Speaker A/B functie, 3.5 mm koptelefoon, Pre-amp output, Subwoofer en Bluetooth. Even voor de duidelijkheid, bluetooth is hier dus tweerichtingsverkeer.
Dat is het even in een notendop, voor de volledige lijst verwijzen we je graag naar de website van Cambridge. Mocht je nu denken; “Dat is aardig wat!”, dan zijn we het eens. Helemaal voor die prijs. Want we hebben nog niet eens dat prachtige scherm aan de voorkant benoemd. Of de EVO CD die we er bovenop hebben gezet.
Een set met gepersonaliseerde smaak
Naast de enorme waslijst aan mogelijkheden speelt Cambridge met een stijlvol element. De side panels! Er worden namelijk twee verschillende side panels bij geleverd; een houtkleurig en een in zwart golvend design, aan te passen aan jouw interieur. Er zitten magneetjes aan de panels, die vastklikken op de behuizing. Een fraai concept, want het komt regelmatig voor dat hifi-apparatuur gewoonweg niet stáát in de huiskamer. En ja, we weten dat het nu maar tweee kleuren zijn. Maar stel dat een wit gekleurde side panel beter zou staan, dan zou een vinyl sticker daar bijvoorbeeld uitkomst in kunnen bieden. En wellicht komt Cambridge zelf wel met die mogelijkheid.
Hoe dan ook, het complete design van deze EVO-modellen spreekt ons aan. De afmeting, als we vanaf de bovenkant kijken, is precies even groot als de hoes van een lp. Aan de onderkant zit een verhoging, waardoor er een zwevend effect ontstaat. Dat stukje design loopt over van de EVO 150 in de EVO CD. Dat maakt het een uitstekende combinatie om neer te zetten.Â
Made For Music
Dat de Cambridge EVO 150 gemaakt is om muziek mee te luisteren, dat mag geen verrassing zijn. “Voor muziekliefhebbers, door muziekliefhebbers”, zeg maar. Een klein detail dat daarbij opvalt, is de afstandsbediening. Die wordt erbij geleverd, ziet er goed uit en voelt solide aan. Maar alles qua bediening (en meer) is te doen via de StreamMagic app. Dus Cambridge had kunnen zeggen, we verkopen de afstandsbediening los. Dat scheelt weer in de prijs of levert ons winst op. Maar dat hebben ze niet gedaan. Het is maar een puntje, maar in de ruim drie weken dat we met deze set gespeeld hebben, telden al dat soort kleine zaken behoorlijk op. Details die laten zien dat Cambridge de producten met en voor hun klanten ontwerpt.
Dat geldt ook voor het gebruik van de app. Daar vraagt Cambridge om een account aan te maken, maar het hoeft niet. De app is namelijk ook te gebruiken zonder account. Enfin, genoeg intro. Tijd om te luisteren!
Aan de slag
Dat luisteren doen we op de ATC SCM 19, die aangesloten zijn op de EVO 150 met de Ricable Dedalus. Verder maken we gebruik van een CAT 700 Pearl netwerkkabel en een AudioQuest NRG-Y3. Dat is voldoende voor de EVO 150. Voor de EVO CD maken we gebruik van de special bijgeleverde kabel.
Fijn om te weten is dat de StreamMagic app het installatieproces zeer gemakkelijk maakt. Met name voor streamers. Muziek luisteren we via Spotify, Internet Radio, een NAS en via de EVO CD. Een zeer verantwoorde en audiofiele keuze is “Wham – Last Christmas”…. Natuurlijk niet, dat mag pas geluisterd worden na Sinterklaas.
We starten op Spotify met “Gregory Porter – Mona Lisa”. De integratie tussen Spotify en de StreamMagic app werkt erg goed. Ook valt het op dat er vrijwel geen vertraging in de app en de bediening van de EVO 150 zit. We weten dat Spotify speelt met compressie, desalniettemin klinkt Gregory Porter zoals hij er uitziet; groots.
Gedurende het nummer horen we duidelijk de ingetogen kracht in zijn stem. Die krijgt een centrale plek, terwijl de instrumenten uitwaaieren. Die vullen de zijkanten van de kamer met een warme gloed. De ATC SCM 19 zijn niet per definitie makkelijke speakers om aan te sturen. Ze zijn ook niet de moeilijkste, maar er moet echt een goede en krachtige aansturing staan om ze te laten zingen.
Als we hetzelfde nummer in High-Res vanaf de NAS streamen, dan horen we de werkelijke pracht van het nummer. De Cambridge EVO 150 laat horen dat de ATC SCM 19 een prima combinatie zijn. Er ligt aandacht op zuiverheid in de zang van Gregory Porter, maar ook aandacht op de details van het complete orkest wat kamervullend te horen is. ATC en Cambridge geven elkaar de waarde die ze verdienen.
Als we vanaf de NAS iets zoeken met wat meer uitdaging, dan komen we terecht op de soundtrack van “Blade Runner 2049”. Openingsnummer “2049” is een favoriet als het gaat om testfragmenten. Alles zit erin. Het begint direct met een zwevend gevoel van lage tonen en dat zet meteen de setting. De Cambridge EVO 150 weet dat goed in de kamer neer te zetten. Het zijn de snelle omschakelingen in de muziek, waarbij je hoort dat de EVO 150 de ATC SCM 19 goed weet aan te sturen. Zeker na de eerste minuut, als de stemming van het nummer 180 graden omdraait. Het is niet zo dat de Cambridge EVO 150 het maximale uit de ATC SCM 19 probeert te spelen. Het is meer dat het gangbare karakter van de EVO 150, samen met de ATC een lekker stukje muziek weet neer te zetten. Dat gangbare karakter heeft wat weg van een pop sound, maar weet wel de positieve eigenschappen van de luidspreker te belichten.
CD Transport, Niet CD Speler
Dan is er dus nog de Cambridge EVO CD. De stijl en het ontwerp liggen in directe lijn van de EVO 150, dus het is om te zien alvast een uitstekende combi. Maar als het geen cd’s speelt, zoals het tussenkopje hierboven al suggereert, wat doet het dan wel? Heel kort door de bocht, het apparaat leest de cd en geeft die data door aan de EVO 150. Daar vindt de daadwerkelijke verwerking plaats. Er wordt art work online bij gezocht en vervolgens op het display van de EVO150 weergegeven. Via een speciaal bijgeleverde kabel wordt de data van de cd getransporteerd naar de chip/verwerkingseenheid binnen de EVO 150, en daar wordt er dan muziek van gemaakt.
Laten we de technische kant even voor wat het is en de focus leggen op hoe het klinkt. Daarvoor gebruiken we het album “Love & Hate – Michael Kiwanuka”. De EVO CD werkt als elke andere cd-speler, lade gaat open, we horen de cd opspinnen en niet veel later is er muziek.
Op de EVO 150 kan er met de grijs/zilver ring achter de volumeknop, de input worden gekozen. De input kan je handmatig in de app kiezen. Wil je bijvoorbeeld de input die je niet gebruikt, ook niet als keuze zien, dan kan dat. Op het scherm van de EVO 15o krijgen heel mooi de album cover te zien en kunnen we eventueel met de knopjes naast het scherm afspelen, stoppen, volgende en vorig nummer kiezen. Oh en de informatie kno, dan kan je kiezen hoe de informatie op het scherm wordt gepresenteerd. Het klinkt zoals we eigenlijk al hadden verwacht, zeer muzikaal. En direct ook op de juist manier. Het zesde nummer “One More Night” is hier een goede afspiegeling van. Het komt over als een pop/soul sound en alles klopt. De timing, ritme, het laag wat een relaxte ondertoon heeft en de vocalen die het geheel samen brengen.
Het klinkt als muziek en brengt de fun terug in luisteren. De focus ligt op de muziek en niet in hoe goed of speciaal een onderdeel is in de keten. Wij denken dat daar ook de ware kracht van de Cambridge EVO 150 (set) ligt. Dat gezegd te hebben, blijft de EVO CD een vreemde eend in de bijt. Want die is alleen te gebruiken met de EVO 150 en geen enkel ander apparaat. Nu zouden wij het niet erg vinden om de Cambridge EVO als set neer te zetten, maar stel dan je over een paar jaar zou willen upgraden, dan moet je ook afscheid nemen van de EVO CD. Wij kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die in dat geval niet voor de EVO CD zouden kiezen.
Conclusie Â
Als er één woord is om de Cambridge EVO 150 (en de set met de EVO CD) te omschrijven, dan is het plezier. Of op z’n Engels; FUN! De muzikale prestaties van de EVO 150 zijn vanaf het eerste moment om je vingers bij af te likken. We schatten in dat de EVO 150 met 90 procent van de speakers uit de voet zou kunnen. De combinatie met de ATC SCM 19 is prachtig, maar we weten ook hoe de ATC’s klinken op zwaardere eindversterker. Dat is ook niet de reden waarom je een Cambrige EVO 150 zou kopen. Je koopt de EVO 150 omdat je van muziek houdt en een alles-in-één hifi-oplossing zoekt. Dat is de Cambridge EVO 150. En als je de set echt compleet wil hebben, dan koop je ook de EVO CD.
De Cambridge EVO 150 laat zich moeilijk in een hokje duwen. Bij klassiek kan er analytisch worden geluisterd, maar bij 80’s rock kan je helemaal losgaan. Het is dat gangbare karakter dat het ook makkelijk maakt om speakers mee te matchen. De kans is klein dat het niet samen met de Cambridge EV 150 zou werken, exoten en uitzonderingen daargelaten. De Cambridge EVO 150 is een systeem dat makkelijk is in gebruik en we iedereen als een kooptip mee kunnen geven. Cambridge Audio doet wat ze zeggen en hangen daar een betaalbare prijs aan. Want voor 2399 euro haal je puur audioplezier in huis waar je de hele dag en nacht naar wil luisteren.
Cambridge Audio
EVO 150 | 2399 euro
EVO CD | 1199 euro
beoordeling 5 / 5
www.dimex.nl