HI-VISITAVNUE

HiVisit AVNUE:

Een jaar geleden kwamen we het fonkelnieuwe pand van Audio TV Centrum ontdekken. Nu keren we twaalf maanden later terug om kennis te maken met de volgende stap in de transformatie van de gewaardeerde speciaalzaak in Eindhoven: een nieuwe naam (AVNUE) – maar wel met vertrouwde waarden.

"Waarom een nieuwe naam?", die vraag heeft zaakvoerder Roel van Nunspeet vast wel al meer moeten aanhoren de laatste tijd. Het is dan ook een Ding, een decennialange gevestigde waarde in het Eindhovense zomaar herdopen naar iets nieuws. Maar het is een logische stap, legt hij uit bij een kopje koffie of twee: “De verandering past bij hoe wij als winkel geĂ«volueerd zijn. Audio TV Centrum is begonnen als TV Centrum, dan kwam de verkoop van audio er bij. Dat zet zich voort. Betere tv’s blijven we natuurlijk aanbieden, maar over de jaren heen hebben we ons meer en meer gericht op hifi en home cinema. Ook high-end producten van de gevestigde namen.”

Dat is niet nieuw voor de zaak. “We krijgen steeds meer aanvragen voor betere hifi. Het is een tendens die al jaren speelt en waar we op inspelen.” Dat geloven we best, want amper tien meter verder het pand in staan de gigantische DALI KORE-vloerstaanders van 45.000 euro per stuk naar ons te lonken. De eer om deze vlaggenschepen te mogen demonsteren is aan weinigen voorbehouden. Het zijn door hun omvang en high-end status dan ook niet weergevers die iedereen geslaagd kan demonstreren.

Het lukt AVNUE blijkbaar wel, want inmiddels heeft het al enkele sets bij klanten neergezet. Wilbert Schepens, mede-eigenaar van AVNUE, is er zelfs druk mee bezig. Daarom dat we hem vandaag niet ontmoeten: “Neen, hij is momenteel in Ghana om een set KORE’s te installeren. We doen wel vaker projecten in het buitenland, maar dan eerder in Europa. Dit is wel echt bijzonder. Want ook dat is deel van de transformatie waar AVNUE het eindpunt van is. “Het is niet enkel een winkel voor Eindhoven, zoals het vroeger was, toen hadden we echt een dorpsfunctie. AVNUE is ook landelijk actief.” En ver buiten de grenzen, denken we er dan bij. “Begin volgend jaar moeten we in februari in Portugal een project opleveren.”

AVNUE heeft dus grotere ambities, en dat vertolkt die nieuwe naam beter. “Audio TV Centrum zijn drie woorden, AVNUE is een merknaam. Ik denk dat die meer past bij wat we zijn en wat we doen. En ook voor het gevoel.”

Adviseren voor het beste resultaat

Met AVNUE – spreek uit AV-nu – willen Roel en co vooral aangeven dat ze niet zomaar een winkel zijn. “Een groot verschil is dat wij onszelf niet als ‘verkoper’ bestempelen, maar als adviseur. Ik denk dat daar wel een heel groot verschil zit. Als je echt gewoon een die-hard verkoper bent, probeer je zo snel mogelijk een zo groot mogelijke verkoop te realiseren. Wij proberen mensen te begeleiden zodat ze zeker de juiste producten voor hen vinden, dat ze als ze thuiskomen denken ‘ik heb waar voor mijn geld’.” Het stuk nazorg achteraf hoort daar ook bij. “De die-hard verkoper of prijsvechter online maakt daar geen tijd voor. Wij hebben bijvoorbeeld ook twee monteurs die constant bezig de baan op zijn om producten te installeren en alles te regelen.”

De houding om het beste voor de klant te zoeken in plaats van het duurste te verkopen is soms een nadeel, geeft Roel toe. “We hebben hier wel al eens een klant gehad die per se een 8K-tv wou. Dan vroegen we hem wat hij ging bekijken – en dat bleek vooral tv via een Ziggo-box te zijn. Dan hebben we hem toch gewoon een 4K-toestel aangeraden voor de helft van de prijs. In veel gevallen ga je het verschil niet zien. En in vijf jaar kan hij nog altijd beslissen om er Ă©Ă©n te kopen die 8K is. Dat is onze manier van werken.”

Een warm onthaal

Achter de machtige KORE’s die tijdens het koffiedrinken in onze nek ademen, liggen de drie luisterruimtes – excuus: lounges – die we al kennen van eerdere bezoeken. Maar er is wel wat veranderd. Te beginnen met de namen. Nu is het de Cuba Lounge, de Ibiza Lounge en de Malta Lounge, ofwel van high-end naar middenklasse naar instap.

Als we rond de middag door de automatische glazen deuren AVNUE betreden, voelt het meteen anders en gezellig aan. Met dank aan de nieuwe huisstijl. Bij 'AVNUE' hoort immers een nieuwe kleur: een warme kopertint die beter past bij de winkelvloer en de luisterruimtes dan het blauw van voorheen. Die kleur is echt deel van de identiteit gemaakt.

In de winkelruimte werd altijd veel gewerkt met indirecte verlichting in de huisstijl, dus de omschakeling van blauw naar iets veel warmer maakt het wat ons betreft meteen veel meer uitnodigend. Het past ook beter bij het hartelijke onthaal dat klanten krijgen als ze binnenlopen, iets dat we bij eerdere bezoeken vaak vanuit de achtergrond konden observeren. Roel, Menno en Joris laten geen enkele bezoeker verweesd in de entree staan, iedereen krijgt een vriendelijke goedendag. Af en toe wandelen er vaste klanten binnen, heel die interactie doet spontaan denken aan de ontspannen houding van stamgasten in hun lokale café.

Een gezellige boel, zo. “We hebben echt klanten die super zijn, dat ik met een smile en met een traan in de ogen naar huis ga. Klant blij, wij blij. Dat is, denk ik, het ultieme doel.”

Focus op kwaliteit

De grote lijnen qua aanbod en indeling zijn echter niet veranderd. Het pand is immers fonkelnieuw; toen we vorig jaar op bezoek kwamen, was de verhuis nog net achter de rug. Verhuizen en tegelijkertijd de naam veranderen, dat was een slecht idee geweest, denkt Roel: “De verhuizing was al een grote hectiek. We hebben het pand opgepakt en vijfhonderd meter verhuisd. Klanten die ons in die periode kwamen zoeken, kwamen de herkenbare Audio TV Centrum-naam, de beachflags en blauwe kleur snel tegen.”

Alles in Ă©Ă©n keer aanpassen, dat had verwarrend kunnen zijn, lezen we zo tussen de lijntjes door.

Op vlak van inrichting zit het dus bij AVNUE helemaal prima, want dat is al meer dan een jaar geleden geregeld. Je komt binnen en hebt meteen een heldere kijk over bijna heel de winkelruimte die op subtiele wijze ingedeeld is in verschillende zones. Overal waar je kijkt, valt je oog op AV-snoepgoed. Een setje KEF Blade META’s hier, een kunstige opstelling van Dynaudio-speakers daar, en ver weg achteraan de winkel een grote wand met tientallen versterkers, bronnen en AV-receivers.

Ons oog valt ook op een heel geslaagde tv-opstelling met een houten driepoot van Spectral met een Samsung The Frame-scherm en Sonos Arc-soundbar gemonteerd, het is net een schildersezel. Op de huiskamervriendelijke Naim Uniti-set dicht bij de ingang lacht een Kalkbrenner-hoes ons tegemoet. Ernaast: een Naim Mu-so-speaker in de Bentley-afwerking. Past perfect bij de nieuwe huisstijl met z’n bruine luidsprekerdoek, koperkleurige koelvin en donkere houtafwerking. Jaja, zoals we zeiden: hier valt veel te zien. Een pluspunt van het pand daarbij zijn echt de grote ramen over de volledige lengte, wat heel veel licht binnentrekt in de hoge ruimte. Al valt dat op de grauwe herfstdag wanneer wij bezoeken net iets minder gauw op.

De grote winkelruimte werd aangevuld met achteraan de drie lounges, rechts een piekfijn ingerichte thuisbioscoop met Krix-speakers aangestuurd door de Marantz AV10 en AMP10-combinatie, en dan links nog een realistischere woonkamerachtige ruimte. Hier kunnen klanten toegankelijke oplossingen voor tv-geluid beluisteren. Als wij er binnenlopen, staat er net een elegant en compact draadloos ACE-systeem van Piega klaar om te beluisteren.

Het betere werk

We duiken eerst in de luisterruimtes, meer bepaald de uiterst linkse die echt bedoeld is voor het betere werk. Ook wel bekend als de ‘Cuba Lounge’, leren we van de opschrift boven de deur. Vorig jaar hoorden we al van Menno dat er nog wat fine-tuning nodig was aan de akoestiek in sommige van de lounges. Onder meer de Cuba-ruimte was in het enthousiasme van de verbouwing te gedempt gemaakt. Inmiddels zijn de nodige aanpassingen Ă©n meer gebeurd. Aan de muur zijn vele kleine diffusers in stijlvolle kleuren opgehangen. “Een heel klusje, zes schroeven per stuk”, zucht Menno. Dat kan tellen, want het gaat echt om vele tientallen. Maar gelukkig mag het resultaat er wel zijn. Het ziet er zeker niet studio-achtig uit, maar net heel kunstig.

Als we de lounge binnenlopen met Menno, worden we begroet door iets bijzonders. Een spectaculair driedelig HV-systeem van T+A, nog opgesteld naar aanleiding van een luisterafspraak met een klant. Een geslaagde sessie, mag gezegd worden. “Ja, het was een echte muziekliefhebber en het was echt genieten om er samen naar te luisteren. We gaan er zaterdag mee naar z’n huis om ook daar eens te luisteren”, zegt Menno.

“Een hele tocht, want hij woont dicht bij Den Haag. Maar dat stukje service hoort erbij”, luidt het. In de luisterruimte staan verder een paar mooie Bowers & Wilkins 802 D4’s en een paar fraaie Sopra N°1’s opgesteld. Dat nodigt wel uit om te luisteren. In de coulissen staan de KEF Reference-lijn en de Confidence-speakers van klaar om in de lounge binnengebracht te worden en te demo’en. “Voor een luistersessie proberen we zo weinig mogelijk andere speakers in de ruimte te laten staan, dat beïnvloedt de weergave te veel”, legt Menno uit.

Een selecte keuze

AVNUE zit in een groot pand waar je veel producten kunt ontdekken. Maar het is geen aanbod dat je overweldigt. Bewust lijkt er gekozen voor bepaalde merken en producten. “Er is heel weinig overlap tussen de merken die we aanbieden”, beaamt Roel. “We geven klanten graag duidelijke keuzes in plaats van opties die qua klankkleur of opties dicht bij elkaar liggen.” Naast de grote luidsprekermerken – Bowers & Wilkins, DALI, Dynaudio, KEF – is er zo een zorgvuldige selectie aan elektronica voorzien.

Het eerder vermelde T+A is er een van, net als Naim. Met beide werkt AVNUE graag, vanwege hun sterktes maar ook omdat ze heldere alternatieven voor elkaar zijn. “Recent hebben we de buizenversterkers van Audio Research toegevoegd aan het assortiment. Dat is ook weer iets anders”, luidt het. Een beperkt aantal merken, waaronder Hegel, Advance Acoustic, Denon en Marantz, ronden het aanbod af. “Binnenkort starten we met Arcam, want dat merk biedt dan weer iets dat de anderen niet doen.”

Er wordt ook geprobeerd duidelijke keuzes te geven op meerdere prijspunten. Voor een streamer bijvoorbeeld, “hebben we een Sonos Port of een HEOS Link, met daarboven de Bluesound Node. Voor wie beter wil zijn er de toestellen van Limetree, Lumin en Auralic."

"Dan heb je een keuze, een aanbod waarvan je kunt zeggen: je zoekt binnen een bepaalde prijsklasse of er moet binnen je set iets gedaan worden om de klank te verbeteren, hier kunnen we dan gemakkelijk de vinger op leggen. Zo kunnen we aan een klant zeggen dat deze drie producten binnen jouw prijsklasse voor jou geschikt zijn. Dan gaan we luisteren en krijg je drie keer een andere ervaring. Dan kan de klant zeggen: JA, hier krijg ik kippenvel van, dit is wat ik zoek en dit de prijs die ik verwacht had. Dat lijkt me een fair verhaal naar je klant toe.”

Kijk voor meer informatie op avnue.nl


EDITORS' CHOICE