HI-VISIT

Fotoverslag: High End München 2024

Jamie Biesemans | 14 mei 2024

De High End-beurs in München is ontegensprekelijk het belangrijkste hifi-event ter wereld. Dat viel dit jaar absoluut weer op, want het regende aankondigingen. In het nieuws vind je de belangrijkste lanceringen zodat je weet wat er reilt en zeilt qua audio voor fijnproevers. Maar de sfeer en de beleving willen we je ook meegeven – al kan niets echt tippen aan zelf rondlopen op de beursvloer van het MOC-gebouw in München. 

Veel bezoekers (maar geen record)

Volgens de organisators van High End München ontving de show over z'n vier dagen net geen 22.000 bezoekers. Het event bestaat eigenlijk uit twee delen: twee dagen voor de pers en industrie, en in het weekend mag ook het grote publiek binnen. Het blijft een beurs die in de eerste plaats voor die eerste doelgroep bedoeld is, wat ook verklaart waarom de meeste bezoekers mochten rondlopen met een industrie- of persbadge (en een verplichte armband met het gezicht van John Darko, want hij had een gewiekste deal gesloten met de organisatie).

De High End-beurs is uiteraard de hoofdacte, maar in een aangrenzende ruimte vond ook IPS (International Parts+Supply) met onderdelenleveranciers plaats. Er was daarnaast doorlopend World of Headphones, waar heel veel headfi bij elkaar stond en bezoekers in alle rust – of ja, drukte – konden proeven van hoofdtelefoons, DAC's, versterkers en DAP's. Luisteren kan natuurlijk wel op meer plaatsen op HEM, al moet je wel realistisch zijn: de meeste kamers zijn zelfs met akoestische panelen, doordachte opstellingen en kamercorrectiesoftware niet echt heel goed te krijgen. Maar het gaat dan ook meer om proeven, niet om kritisch luisteren.

De grote aankondigingen

Ondanks de naam is de High End-beurs niet enkel gewijd aan exclusieve producten voor de happy few of hifi-liefhebbers met extreme budgetten. Merken als Kharma, Nagra en Wilson Audio zijn er natuurlijk ook (en heel wat minder bekende namen die mikken op de top). Maar de beurs is evengoed gevuld met bereikbaardere producten – al hangt het wel echt af van jouw referentiekader wat juist 'bereikbaar' betekent.

Producten die eerder honderden in plaats van duizenden euro's kosten zijn er zeker te vinden. Laten we met die publiekstrekkers beginnen – en meteen met iets dat in veel verslagen zal ontbreken.

Lang wachten op de luchthaven, het overvalt niet enkel toeristen. De nieuwste toevoegingen aan de Radia-lijn van Arcam waren pas halverwege de beurs te zien omdat ze niet ingeklaard raakten. Gelukkig kregen we een hot tip dat ze op zaterdag wèl te bewonderen waren. Het gaat om de Radia ST-25-streamer en de SA-35 en SA-45 geïntegreerde versterkers. Een groot kleurenscherm, klasse G-versterking, HDMI-eARC en Dirac moeten deze alles-in-één-toestellen goede kaarten geven om in de woonkamer een plaats te veroveren.

Q Acoustics mocht qua persconferentie de beurs openen. Dat deden ze met de presentatie van de 3000c-lijn, een grondige update van de betaalbare 3000 serie. Nu met opvallend veel elementen die we al ontdekten bij een recente review van de 5050, het topmodel van de 5000 serie. De afwerking is iets minder gelikt, maar qua behuizing en drivers zijn er verrassend veel overeenkomsten.

ELAC heeft de voorbije jaren gescoord met z'n helemaal niet dure Debut-lijn.

In München kregen we de nieuwe generatie 3.0 te zien, een lijn bestaande uit zes modellen met prijzen die (afgaande op de kaartjes) onder de 500 euro bleven. Iets meer betaal je voor de Vela 2.0-update, maar daar krijg je wel een JET6-tweeter en slanke lijnen voor in de plaats.

Een historische line-up

Officieel geen Sonus faber en McIntosh op de beurs, maar dan toch wel. Wie even de juiste kamer binnenliep, kon een rij van de machtige 75ste verjaardagmodellen van McIntosh ontdekken.

Op de officiële lancering van de vernieuwde Sonetto G2 waren we dan weer niet uitgenodigd, maar gelukkig konden we de verfijnde afwerking van deze knappe luidsprekers van dichtbij bewonderen. Vissegraatvloeren zijn weer hip, dus de Italianen lijken het qua design weer goed gemikt te hebben.

In weer een andere kamer speelden de Stradivari G2's aangedreven door een flinke toren McIntosh, een unieke kans. Want het zijn allesbehalve doorsnee weergevers, met hun 3,5-weg ontwerp en paneelachtig design.

Meer voor minder

Hoeveel hifi kun je krijgen voor weinig geld? Er zijn genoeg merken die voor een bodemprijs proberen 'iets' aan te bieden. WiiM valt daarbij op omdat hun streamers en (sinds kort) versterker echt heel degelijke producten zijn; vooral hun streamingplatform en app vallen enorm op.

Op HEM stond WiiM ook, op wat misschien de meeste onopvallende en kleine stand ooit was. Toch was er plaats genoeg voor hun nieuwste creatie, een Ultra-model dat als digitale hub fungeert. Uitgerust met veel inputs (incluis phono en HDMI-ARC) en uitgangen, zodat je het kunt gebruiken als toegangspoort tot andere streaming apparaten in huis. Een 3,5-inch touchscreen maakt het ook aantrekkelijk. De prijs zou rond 349 euro liggen.

Argon Audio was ooit het huismerk van HiFi Klubben (en vervult die rol deels nog altijd). Maar het Deense merk is zelfstandig sterk in scherp geprijsde producten die heel slim mikken op jongere muziekliefhebbers. Met draaitafels die goed in de markt liggen en die dit jaar in nieuwe kleuren verschijnen, aangevuld met een nieuw Signature-topmodel dat voor 1.500 euro in de winkel ligt.

Het merk introduceert ook nieuwe actieve Forte A5 WiFi-speakers met Play-Fi ingebouwd, HDMI-ARC en een phono-ingang, onder meer in een blauwe uitvoering, voor 799 euro per paar.

Over toegankelijke hifi gesproken, bij NAD zagen we deze C 379, een 1.199-euro kostende aanvulling bij de duurdere C 389- en C 399-versterkers. Uit de doos is deze klasse D-versterker met DAC al heel veelzijdig, dankzij onder meer HDMI-eARC en Bluetooth (met aptX HD). Zoals gebruikelijk bij NAD kun je nog meer functionaliteit toevoegen via een MDC2-kaartje. BluOS-streaming en Dirac erbij? Dat kan.

De NAD stond te blinken – eigenlijk: mat te wezen – op de stand van DALI, waarmee het Lenbrook-merk samenwerkt. Daar ging onze aandacht vooral naar de Rubikore-lijn die in München geïntroduceerd werd. Moeilijk is het niet: dit is de opvolger van de gewaardeerde Rubicon mét technologie uit de gigantische KORE en iets minder gigantische Epikore-speakers.

Aangenaam om te zien dat het fraaie LCR-muurmodel er nog altijd bijhoort en dat DALI iets bijzonder deed met het Vokal-centermodel. Het heet nu Cinema, want er is een verdraaibare tweeter (zoals de Rubicon LCR), waardoor je hem liggend of staand kunt parkeren. 

KEF is officieel niet op deze beurs aanwezig, maar dankzij Hegel wel. Op de stand van de Noren stond de H600 in de kijker, samen met deze elegante KEF Blade META 2's. Nieuws? Er komt wel wat aan, maar dat is nog even wachten, hoorden we daar.

Jones en Fink

Op HEM zijn er altijd twee luidsprekerontwerpers waar het leuk mee keuvelen is: Andrew Jones en Karl-Heinz Fink. Jones, die tegenwoordig voor MoFi de knappe Sourcepoint-speakers tekent, pakte dit jaar uit met de Sourcepoint 888. Wie de man z'n recht-door-zee logica kent, weet waar dat nummer voor staat: dit is een vloerstaander met drie 8-inch drivers. Eentje coaxiaal – uiteraard! – en twee woofers.

De Sourcepoint 8 en de recent geteste 10 (speakers die het term boekenplankmodel tot het uiterste dreven) waren al indrukwekkend, dit lijkt nog meer van dat. Ook Fink ging 'big'. Na de EPOS ES-14N en ES-7N (twee compacte modellen) is er nu ES-28N om het aanbod van het herboren Britse merk op te vullen.

Een 3-wegs vloerstaander dus, beschikbaar in het zwart, wit en (zoals Fink graag doet) een kekke kleur. Na azuurblauw voor de ES-14N en 'ollands oranje voor de ES-7N komt de ES-28N in een lichtgroen.

HiFi gaat groen

Het blijft een populaire kleur, zo zagen we onder meer de DALI KORE in een donkergroen en een machtige Focal Utopia-set aangedreven door de nieuwe Naim Uniti Nova PE. Waar – houjevast – klasse D-technologie van Purifi insteekt. Maar wel gebouwd en getuned door Naim, benadrukken de Britten. Ons oordeel lees je hier.

Groene speakers vonden we ook bij Piega. Het bracht zijn samenwerking met HiFi Rose mooi in beeld in de demoruimte waar deze fraaie PIEGA Coax 611 in een Excellence-tint te bewonderen vielen.

Elders op de stand kon je een setje Piega's in goud zien.

Terug naar de Naim & Focal-ruimte: de grote Focal-aankondiging op HEM was niet een nieuwe speakerlijn, maar wel twee hoofdtelefoons. Het design komt heel bekend voor, want het sluit perfect aan bij Focal-klassiekers als de Bathys en de Clear. De Azurys en Hadenys worden de nieuwe instapmodellen bij de Fransen met een open respectievelijk gesloten design. Mét kabel overigens, en nieuwe oorkussens die heel knus leken.

Zoek de versterker

Bij Dynaudio viel er echt veel te zien. We pikken er even twee zaken uit: de actieve Confidence 20A met Pascal-versterking in de stand verwerkt, niet in de speaker.

Een slim idee, al moet je wel bukken om de vele draaiknoppen op de achterkant van de stand te bereiken.

Wat je echter enkel ontdekte als je langs de stand liep, was een... platenspeler. Gebouwd door Thorens, maar wel met tweaks door Dynaudio. Waaronder een heel ongewone: een optische uitgang, naast klassiekere opties. En uitgevoerd in kleuren die perfect passen bij Dynaudio-speakers. 

Bij Transrotor gaat de aandacht gauw uit naar hun absolute topmodellen, maar dit jaar stond een knappe toevoeging aan de vorig jaar geïntroduceerde Bellini in de kijker.

Qua techniek geen grote veranderingen, maar de naam Schiefer verklapt waar het om draait. Het chassis bestaat uit een groot stuk leisteen, naar wens in een ruwere afwerking of net heel glad. Het kost veel moeite om zo'n groot stuk heel te houden tijdens de productie, hoorden we van Dirk Räke, de zoon van de oprichter.

Heel andere kost bij Bergmann Audio, waar oprichter Johnnie Bergmann aan bezoekers uitleg gaf over zijn unieke draaitafels met luchtlagers en lineaire toonarmen.

Een kleine selectie

Voor Pro-Ject en Musical Fidelity, die beide eigendom zijn van Pro-Ject-baas Heinz Lichtenegger, is High End München dé gelegenheid om enorm veel producten te lanceren, van powerconditioners van Musical Fidelity tot een apparaat dat sterk leek op een flatbed-scanner maar diende om vinyl weer plat te maken.

Te veel om allemaal hier te vermelden... Vermeldenswaardig bij Musical Fidelity is de nieuwe Nu-vista 600.2, een minder dure versie van de opmerkelijke 800.2 geïntegreerde versterker met nu-vistor-buizen. Vermoedelijk zullen er ook nog veel andere Nu-Vista 600-modellen opduiken. 

Toegankelijker en conventioneler zijn dan weer de nieuwe producten in de M8x-lijn, dat enkele jaren geleden gestart werd met de M8xi-versterker. Die vonden we toen enorm zwaar, niet wetende dat er later de remakes van de heftige Nu-Vista-modellen zouden aankomen. Zagen we op de stand: een M8x Vinyl phonoversterker en een M8x DAC (met in de achtergrond Mr. Lichtenegger).

Er waren natuurlijk heel veel platenspelers te bewonderen op de uitgebreide Pro-Ject-stand. Waaronder een Debut Pro B (met gebalanceerde uitgang) en een transparante XA B. We zagen ook een vervolg op de Classic, een Pro-Ject-draaitafel van jaren geleden dat uitpakte met een Linn-achtig design en een subchassis.

De Classic Reference is een prijzigere, high-end model met onderdelen die ons deden denken aan de platenspeler die het merk ooit bouwde ter ere van de 175ste verjaardag van de Wiener Philharmoniker.

Een referentie-Reference

Vorig jaar was bij Canton het grote nieuws de lancering van de Reference-lijn. Toen pakte de grootste luidsprekerbouwer van Duitsland uit met een ultieme Günther Seitz-editie in een heel gelimiteerde oplage.

Goed nieuws voor wie toen zo'n GS-kolos niet kon bemachtigen: er komen reguliere Reference Alpha-versies die er van zijn afgeleid, met de Alpha 1 als grootste model van 60.000 euro en de 40.000-euro kostende Alpha 2 als iets kleinere uitvoering. Die prijs wordt deels verklaard door het gebruik van diamantstof voor de tweeters en midrange. En de spectaculaire behuizing, natuurlijk. | Lees ook onze review van de Canton Reference 9

Bij Chord Electronics is het de laatste tijd Ultima alles wat de klok slaat. Gelukkig heeft het Britse bedrijf ook weer aandacht voor de compacte hifi-spullen waarin het ook vaak uitblinkt.

Heel intrigerend wat er in Beieren zo werd getoond: de Suzi voor- en eindtrap, met een gestroomlijnd design, aluminium behuizing en kleiner dan een schoendoos. Hier te zien met de Suzi-voorversterker, maar die kun je ook vervangen door een Hugo 2. Al dan niet met 2go-streamer.

Meridian stelde vorig jaar op de beurs een nieuwe DSP-gedreven speaker voor, de DSP9. Ook op deze editie viel deze gestroomlijnde weergever in mooie kleurtjes te signaleren.

De introductie van het merk was echter de Ellipse, een compacte draadloze speaker die dankzij de DSP-knowhow van Meridian heel groot uit de hoek kwam.

Snelle jongens

Technics had niet echt iets nieuws te vertellen op HEM, maar toch liep hun stand weer enorm in de kijker. Het Japanse bedrijf durft wel vaker alle aandacht op te eisen met een speciale editie van hun SL-1200-platenspelers, en dat trukje herhaalde de fabrikant ook dit jaar weer.

Deze keer door een heel bijzondere samenwerking met Lamborghini, bouwers van opvallende patserauto's die je heel snel voorbijsteken op de Autobahn. Of het eindresultaat de kreet "geweldig" dan wel "kitsch" uitlokt, dat beslist u helemaal zelf. "Draait 'em ook sneller dan de gewone SL-1200M7?", geloof het of niet, die flauwe mop hebben we absoluut gemaakt bij de Japanse topingenieur van Technics. 

De vruchten van een andere hippe samenwerking ontdekten we op de stand van Astell & Kern. De bouwer van high-end muziekspelers en in-ears toonde er de Novus, gebouwd door Empire Ears. De oortjes zijn bedoeld als perfecte aanvulling op de nieuwe SP3000 DAP. Daarnaast was er volop aandacht voor dochtermerk Activo.

Muziek op z'n Scandinavisch

Primare komt uit Malmö, een plaats die sinds kort geassocieerd wordt met bedenkelijke muziekkeuzes. Maar mooie muziek, daar is het merk mee bezig, onder meer met een aankomende vinylrelease.

De grote lancering op de beurs was de SP25-surroundprocessor die je idealiter combineert met de A35.8-versterker. Maar omdat die foto niet goed gelukt is, tonen we je dan maar de SPA25 AV-receiver die op hetzelfde platform gebouwd is (maar de SP25 pakt wel uit met een fel verbeterde voeding, een dingetje van Primare).

Het Zweedse merk deelde zoals gebruikelijk een kamer met Inakustik en met Audiovector. Maar voor hun laatste stunt moesten we een luisterruimte elders opzoeken.

Daar speelde de nieuwe uitvoering van de Trapeze, een unieke piramide-achtige speaker die in de jaren zeventig een designhoogstandje was. En eigenlijk is die nieuwe versie in 2024 dat ook.

Een heel aangenaam gesprek hadden we met Sean Kim, de baas van HiFi Rose. Het volledige interview lees je inmiddels hier, maar laten we alvast vertellen over de RD160. Deze nieuwe DAC van het Koreaanse merk valt aan de buitenkant op dankzij een opvallend dubbel OLED-scherm dat uitgeschakeld verdwijnt en intern met de opmerkelijke dubbele DAC-chip van AKM (AK4191 en AK4499EX). 

Niet de enige streamerspecialist met nieuws op HEM. Bij de sympathieke luitjes van Auralic zagen we de nieuwe S1-toestellen voor het eerst in het echt. In dit geval gedemonstreerd met fraaie Spendors – de versterking was netjes verstopt. Met deze nieuwe lijn die naast de bekende G-producten komt te staan, wil de fabrikant opties aanbieden aan muziekliefhebbers die op de essentie gericht zijn. Toch draaien ze het volledige Lightning-platform, dat ook gelijktijdig met de beurs een flinke update kreeg.

De S1's zijn compactere (maar ook niet kleine of lichte) apparaten die optioneel aangestuurd kunnen worden door een eigen voeding. Alles wat je moet weten over de Auralic S1-streamer lees je hier.

Work in progress

"Nog even geduld." Dat is de boodschap die we kregen bij Canor, waar er een bijna-finale versie van hun nieuwe Virtus A3-versterker stond te blinken. Dankzij input van bekende ontwerper John Westlake belooft deze geïntegreerde alles-in-één-versterker goede prestaties, ook als het verbonden is met de tv via HDMI-ARC. Canor noemt zichzelf een buizenspecialist, maar dit is een hybride ontwerp. Ook nieuw is de OLED-display dat in de centrale volumeknop verwerkt is. | Meer weten over Canor? We zochten ze vorig jaar op in thuisland Slowakije.

Geen nieuwe producten bij Yamaha dit jaar... maar toch was er veel te beleven in hun gezellige kamer. De Japanners vieren immers hun zeventigste verjaardag (in hifi, het bedrijf zelf werd opgericht in 1887!) en hadden daarom een hele reeks historisch belangrijke producten meegebracht, zoals deze nostalgische CA-1000. 

Naar muziek luisteren kon natuurlijk wél, maar dan wel op de moderne R-N2000A versterker (met YPAO-kamercorrectie en MusicCast) en (naargelang het moment) de NS-2000A- of NS-800A-weergevers. En geen verjaardagsedities? "Neen", luidde het. "Maar volgend jaar komen er heel leuke dingen." Dat staat genoteerd!

Old-school? Dat is zeker de Vintage Classic Gold SP-speakers van Fyne Audio. Het Schotse merk zoekt hier zeker geen modern design op, want dit is zo retro als maar kan zijn. Incluis toonregeling op de speaker zelf.

High-end plezier

De grote merken bezetten de open Atrium-ruimtes bezetten en in de grote hallen een verdieping lager vind je veel bekende namen én kleine merken die hopen door te breken.

Dan zijn er nog de ruimtes in de gangen rond de Atriums. Dit is grotendeels het domein van de meer gespecialiseerde high-endmerken, al hangt het sterk af van hoe je juist die term definieert. 

Maar er zal weinig discussie zijn over het al dan niet high-end zijn van de kamer waar MSB, Ikigai en Magico samen een topprestatie neerlegden. Met dank aan de nieuwe MSB Cascade.

Noem het geen DAC, maar wel een DAC-systeem, want het bestaat uit drie componenten. Tel even mee: een digitale Director met een glasvezelverbinding naar een Convertor die de omzetting doet, beide voorzien van stroom door de Powerbase. Alle drie zitten in een massieve aluminium behuizing afgewerkt tot op het hoogste niveau. Overigens kwam het Nederlandse Ikigai ook met nieuws – waarover later meer.

Naast Luxman is Esoteric misschien wel dé bekendste Japanse highend-naam. Zoals in voorgaande jaren was het bedrijf op HEM aanwezig met een spectaculair droomsysteem, deze keer met een focus op nieuwe SE-edities van de K-01XD en K-03XD SACD-spelers. Maar vinyl werd er ook gedraaid, uiteraard!

We blijven in Japan voor een heel kleine aankondiging. Letterlijk, want bij Nagaoka werden we gewezen op de lancering van hun nieuwste mono-cartridge. Heel niche uiteraard, maar als u een oude platencollectie bezit misschien wel broodnodig.

Terug naar Magico, want de Amerikanen speelden in meer dan één kamer. Na de heel recente introductie van de M7 (onder meer bij Alpha High End in Brasschaat), toonde Magico in München de nog nieuwere S5. De 2024-editie welteverstaan. Het merk is dit jaar 20 namelijk, en er is al eens een S5 geweest. Een nog best jonge leeftijd als je bedenkt hoe impactvol het bedrijf in die korte tijd is geweest.

Nog zo'n Grote Naam uit de United States of America is uiteraard Wilson Audio. Uitpakken, dat doet het merk altijd op High End. Al dan niet in combinatie met Dan D'Agostino-versterking, een combinatie die je in de Benelux vaker tegenkomt (dankzij distributeur Reference Sounds uit Almere) maar duidelijk dus ook bij de oosterburen.

Bij Dan D'Agostino was deze Momentum C4-voorversterker het grote nieuws. Het blijven blikvangers. De grote VU-meter / klok op de voorkant heeft een krans errond die dubbelt als volumeknop. Het dubbele chassis oogt ook bijzonder, het onderste gedeelte herbergt de voeding zodat de C4-circuits niet beïnvloed worden.

Wilson Audio leverde speakers voor een zestal ruimten in totaal, zodat merken als Constellation en dCS konden spelen met Sabrina X-speakers of Sasha V's. Wilson had echter ook iets nieuws mee: de WATT/Puppy. De gerennomeerde analoogminnende audioreviewer uit de V.S. krijg je er gratis bij.

Even met de spierballen rollen, dat deden die hifi-mensen uit Glasgow hier echt wel. Opgesteld stond een Exakt Klimax System met zes (!) Klimax Solo 800-eindtrappen, uiteraard met de mogelijkheid om vinyl te spelen met een Klimax-versie van de LP12.

Het Zweedse Marten presenteerde dit jaar een mooie samenwerking met de Australische versterkerkenners van Halcro. Je ziet hier de Coltrane Quintet-speakers met twee Halcro Eclipse-monoblokken.

De draaitafel rechts is een AirForce III-model van TechDas, de MSB DAC valt net uit beeld.

Avantgarde Acoustics kent iedereen van hun kolossale hoorninstallaties, incluis subwoofers ter grootte van een kleine gezinswagen. Met de Colibri willen ze hun hoorntechnologie toegankelijker maken, ook prijstechnisch.

De C2 Satellite die je hier ziet kost ongeveer 7.000 euro per paar, de bijhorende subwoofer is 4.750 euro, volgens het prijskaartje. We schreven voorbije zomer al over de C2, dat lees je hier.

Er is de laatste tijd veel aandacht voor Wadax, met hier de gloednieuwe Studio Player met display en daaronder stroomproducten van Shunyata. Audio Research-versterking stuurde de Magico-speakers ook prima aan.

Wilson Audio ook hier bij VTL (de versterker in het midden). Het systeem is echter niet zo strak en minimalistisch als je misschien denkt. Het enorme rack met bronnen en DAC's van dCS zijn niet in beeld.

Nieuw bij Goldmund zijn de actieve Asteria, Rhea en Theia. Je ziet hierboven aan het werk de Asteria, het kleinste model van de nieuwe serie, in combinatie met een fraaie HiFi Rose-streamer.

T+A heeft altijd een geweldige stand met meerdere kamers op High End München. Binnenkort lees je hier een uitgebreid interview met Siggy Amft, de oprichter en CEO van het bedrijf, onder meer over hun nieuw softwareplatform dat heel personaliseerbaar is. Het andere T+A-nieuws in München was de lancering van nieuwe speakers, zowel Solitaire-modellen als een grotere Criterion S 240.

Scansonic heeft op de show diverse nieuwe MB-modellen onthuld, waar we eerder al wat plaatjes van deelden. Pilium zorgde er voor de aansturing. Geen slechte keuze om de nieuwe MB-modellen te demonsteren, maar de iets oudere Q3 (de kleinste aan de buitenkant) klonk ook allesbehalve mis.

Er zijn wel meer hifi-merken met een eigenzinnige kijk op design en vormgeving. MBL voelt, zeker op HEM, altijd als hors categorie, met reusachtige weergevers die geluid heel ruim de kamer instralen.

Hetzelfde kun je ook stellen over Lyravox, de in Hamburg gevestigde luidsprekerbouwer. Maar hun weergevers zijn heel wat strakker, met een lichte kromming van de baffle om betere time-alignment te bieden. In München presenteerde ze het nieuwe Karlemagne-systeem, bestaande uit tien componenten en geen enkele crossover. Een DSP-module regelt welke frequenties naar welke driver gaan; elke driver is ook individueel versterkt door versterkers van Lyravox en CH Precision.

Het Audia Flight-systeem in de achtergrond van deze foto maakte ook veel indruk tijdens het (korte) bezoek aan deze ruimte. Het merk introduceerde op High End nieuwe SACD-spelers.

Van Lyngdorf Steinway verwacht je misschien geen soundbar. Het Deense bedrijf doet natuurlijk graag z'n eigen ding, en dus is die Model S Soundbar iets heel bijzonder. Volgens Lyngdorf Steinway spreken we hier over de krachtigste en grootste soundbar ter wereld, voorzien van 1.600 watt aan vermogen. Dat lijkt wel te volstaan om de drie AMT-tweeters met Kaplon-foil en drie midrange-drivers aan te sturen. Te gebruiken in combinatie met een geschikte Lyngdorf Steinway-surroundprocessor.

Ten slotte...

Tijdens de persconferentie rond de 3000c serie zagen we nog deze fraaie special editions-modellen in samenwerking met kunstenaar Hatch.

Burmester heeft tegenwoordig (buiten Duitsland) meer bekendheid dankzij z'n audiosystemen voor high-end merken zoals Porsche en Mercedes. Heel veel personalisatie en kleuropties moeten z'n thuisspeakers nog meer onder de aandacht brengen.

Of je investeert gewoon meteen in een stukje Mercedes. IXoost bouwt exclusieve audiosystemen uit exclusieve auto-onderdelen, zoals dit Performance-toestel vervaardigd uit een brok AMG. Kostprijs: 30.000 euro. Wat veel is, maar nog altijd minder dan de desbetreffende vierwieler.

Het AMG-systeem mag opvallen, dit doet deze Radial 6-speaker naar een design van Picorari nog veel meer. Die banden in de achtergrond? Oh, dat is een Pirelli-speaker op 1:1-formaat.

Eindigen doen we naar goede traditie met het grootste en mogelijk meest absurde – afhankelijk van je standpunt, uiteraard – systeem dat we meemaakten. Bij dezen! | Meer nieuws vanuit München lees je op hifi.be/munchen.






EDITORS' CHOICE